نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • آیا بررسی اجتماعی عاطفی باید برای تمام کودکان انجام شود ؟

در این مقاله به این سوال مهم پاسخ داده می شود .

آیا بررسی اجتماعی عاطفی باید برای تمام کودکان  زیر پنج سال انجام شود ؟

 
 
پاسخ به این سوال مثبت است . بله، توسعه دهندگان ASQ توصیه می کنند که هر کودک با ASQ:SE-2 به عنوان معیاری برای سنجش رفتار و مهارت های اجتماعی-عاطفی غربالگری شود. مهارت‌های اجتماعی-عاطفی بخش مهمی از تکامل کودک هستند. این مهارت‌ها برای آمادگی مدرسه حیاتی هستند و تشخیص زودهنگام هر گونه تاخیر می‌تواند احتمال بروز رفتارهای جدی بعدی یا مشکلات سلامت روانی را کاهش دهد.



استفاده از ASQ:SE-2 در کنار ASQ-3 به ارائه یک نگاه جامع به تکامل کودک کمک می کند.

 
برخی از برنامه ها ممکن است با محدودیت های بودجه ای مواجه شوند که مانع از غربالگری همه کودکان مبتلا با. بررسی غربالگری اجتماعی عاطفی ASQ:SE-2 می شود. این برنامه‌ها می‌توانند فقط کودکانی را که امتیاز کمتری در حوزه‌های شخصی-اجتماعی و/یا ارتباطی ASQ-3 دارند، غربال کنند.

در این موارد ، توسعه‌دهندگان همچنین توصیه می‌کنند در صورتی که والدین نگرانی‌های مربوط به رشد یا رفتار عاطفی-اجتماعی فرزند خود را ابراز می‌کنند، فرم های بررسی تکامل اجتماعی عاطفی ASQ:SE-2 را حتما تکمیل کنند و با متخصص مشورت کنند .


نکته مهم در مورد بررسی اجتماعی عاطفی در کودکان دارای معلولیت



اگر کودکی دارای ناتوانی شناختی یا جسمی تشخیص داده شده است، توسعه دهندگان استفاده از ASQ:SE-2 را به روشی کمی متفاوت توصیه می کنند.

‏ASQ:SE-2 را می توان برای ارائه نمایه ای از نقاط قوت و رفتارهای مشکل ساز کودک برای والدین و مراقبین استفاده کرد، اما از آنجایی که کودکان دارای معلولیت اغلب بالاتر از حد نهایی امتیاز می گیرند، این امتیاز نباید با نمرات برش هنجاری مقایسه شود.