نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • رشد عاطفی و اجتماعی در نوزادان: از تولد تا 3 ماهگی

رشد عاطفی و اجتماعی در نوزادان: از تولد تا 3 ماهگی در این مقاله آورده شده است .

تا دو ماهگی، کودک شما بیشتر روز خود را صرف تماشای و گوش دادن به افراد اطراف خود می کند. او یاد می گیرد که آنها او را سرگرم و آرام می کنند، به او غذا می دهند و او را راحت می کنند. در ماه اول، او پوزخندها و گریم های بدوی را آزمایش می کند. سپس، در ماه دوم، این حرکات به نشانه های واقعی لذت و دوستی تبدیل می شوند.

اولین لبخند واقعی کودک شما


اگر اولین لبخند واقعی کودکتان را تجربه کرده اید، پس می دانید که این یک نقطه عطف بزرگ برای هر دوی شماست. همه شب‌های بی‌خوابی و روزهای بی‌نظم این هفته‌های اول ناگهان ارزشمند به نظر می‌رسند، و شما تمام تلاش خود را می‌کنید تا آن لبخندها را حفظ کنید.

به نوبه خود، کودک شما ناگهان متوجه می شود که تنها با حرکت دادن لب هایش می تواند با شما "گفتگو" داشته باشد. لبخند زدن علاوه بر گریه کردن، راه دیگری به او می‌دهد تا نیازهایش را بیان کند و بر آنچه برایش اتفاق می‌افتد ، کنترل بدست آورد . هر چه او بیشتر با شما و لبخندهای شما و بقیه دنیای اطرافش درگیر باشد، رشد مغز او بیشتر پیشرفت می کند و بیشتر از احساسات درونی (گرسنگی، اتساع شکم ، خستگی) که زمانی به شدت بر رفتار او تأثیر می گذاشت منحرف می شود. . اجتماعی شدن فزاینده او دلیل دیگری است که او از این تجربیات جدید لذت می برد و از آنها قدردانی می کند. گسترش دنیای او با این تجربیات برای هر دوی شما سرگرم کننده است و برای تکامل کلی او مهم است.

در ابتدا ممکن است به نظر برسد که کودک شما بدون اینکه نگاه شما را ببیند لبخند می زند، اما اجازه ندهید این موضوع شما را آزار دهد. دور شدن از شما به او کنترل می دهد و از او در برابر غرق شدن محافظت می کند. این روشی است که او برای گرفتن عکس کامل بدون اینکه توسط چشمان شما "تحت نظرگرفته" شود، می گیرد. به این ترتیب، او می تواند به حالات چهره، صدای شما، گرمای بدن و نحوه در آغوش گرفتن شما به همان اندازه توجه کند.

آشنا شدن با یکدیگر


همانطور که یکدیگر را می شناسید، او به تدریج نگاه شما را برای مدت های طولانی تر و طولانی تر نگه می دارد، و راه هایی برای افزایش تحمل او  – شاید با نگه داشتن او در فواصل معین، تنظیم سطح صدایتان، یا اصلاح حالت های خود پیدا خواهید کرد.

نقاط عطف عاطفی/اجتماعی برای کودک یک تا سه ماهه شما

 

  • شروع به ایجاد یک لبخند اجتماعی می کند

  • از بازی با افراد دیگر لذت می برد و ممکن است وقتی بازی متوقف می شود گریه کند

  • با چهره و بدن ارتباط برقرار می کند و بیانگرتر می شود

  • برخی حرکات و حالات چهره را تقلید می کند

تا سه ماهگی، کودک شما استاد "مکالمه لبخند" خواهد شد. گاهی اوقات او یک "مکالمه" را با یک لبخند گسترده و غرغر شروع می کند تا توجه شما را جلب کند. در مواقع دیگر او در کمین می‌نشیند و به صورت شما نگاه می‌کند تا زمانی که شما اولین لبخند را بزنید و سپس پاسخ مشتاقانه‌اش را برگردانید. تمام بدن او شرکت خواهد کرد. دست‌های او کاملاً باز می‌شوند، یک یا هر دو بازو بلند می‌شوند و اندام‌های او به موقع با صحبت شما حرکت می‌کنند. حرکات صورت او نیز ممکن است شبیه حرکات شما باشد، به خصوص اگر زبانتان را بیرون بیاورید!

مانند بزرگسالان، نوزاد شما افراد خاصی را ترجیح می دهد. و افراد مورد علاقه او، طبیعتا، والدینش خواهند بود. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا دیگر آشنایان ممکن است در ابتدا لبخندی مردد و نامطمئن  دریافت کنند و پس از آن حرف زدن و صحبت با زبان بدن  انجام شود. در مقابل، غریبه ها ممکن است چیزی بیش از یک نگاه کنجکاو یا لبخند زودگذر دریافت نکنند. این رفتار انتخابی نشان می دهد که او شروع بهپالایش  اینکه چه کسی در زندگی اش  است می کند .

در حدود سه یا چهار ماهگی، او شیفته کودکان دیگر می شود. اگر او برادر یا خواهر داشته باشد، در حالی که با او صحبت می کنند، برق نگاهش را می بینید . این شیفتگی نسبت به کودکان با افزایش سن بیشتر می شود.

این تبادلات اولیه نقش مهمی در رشد اجتماعی و عاطفی او دارد. با پاسخ سریع و مشتاقانه به لبخندهای او و درگیر کردن او در این "مکالمات"، به او اجازه می دهید تا بفهمد برای شما اهمیت دارد ، می تواند به شما اعتماد کند و کنترل خاصی در زندگی خود دارد. با تشخیص نشانه های او در هنگام "حرف زدن"، همچنین نشان خواهید داد که به او علاقه دارید و برای او ارزش قائل هستید. این به رشد عزت نفس او کمک می کند.

نحوه ارتباط کودک شما با نیازها


همانطور که کودک شما رشد می کند، ارتباط با نیازها و خواسته های او متفاوت خواهد بود. روزانه متوجه خواهید شد که او سه سطح کلی نیاز دارد که هر کدام جنبه متفاوتی از شخصیت او را نشان می دهد:

وقتی نیازهای او فوری باشد -

برای مثال  وقتی گرسنگی یا درد دارد به شما اطلاع می دهد. او ممکن است این کار را با جیغ زدن، ناله کردن یا استفاده با نا امیدی از زبان بدن انجام دهد. به مرور زمان یاد خواهید گرفت که این سیگنال ها را آنقدر سریع تشخیص دهید که معمولاً می توانید تقریباً قبل از اینکه بداند چه می خواهد او را راضی کنید.

هنگامی که کودک شما با آرامش به خواب می رود، یا هوشیار است و خود را سرگرم می کند،  اطمینان داشته باشید  که تمام نیازهای او را در لحظه برآورده کرده اید. این یک فرصت خوب برای استراحت یا رسیدن به سایر امورتان  است. بازی کردن در تنهایی ، فرصت های شگفت انگیزی را برای شما فراهم می کند تا  - از راه دور - ببینید چگونه مهارت های جدید مهمی مانند رسیدن، ردیابی اشیاء یا دستکاری دستانش  در او تکامل می یابد. این فعالیت‌ها زمینه را برای خودآرام سازی فراهم می‌کنند، و به او کمک می‌کند تا آرام شود و در نهایت در طول شب بخوابد. اینها به ویژه مهارت های مهمی برای یادگیری برای نوزادان مبتلا به کولیک یا سخت تر شدن آنها هستند.

هر روز دوره‌هایی پیش می‌آید که نیازهای آشکار کودک شما برآورده می‌شود، اما او همچنان پریشان یا بی‌تفاوت است. او ممکن است ناله کند، حرکات تحریک آمیزی داشته باشد یا در بین لحظات آرامش، جهش هایی از فعالیت های بی هدف نشان دهد. او احتمالاً  نمی‌داند چه می‌خواهد، و هر یک از چندین پاسخ ممکن است به آرام کردن او کمک کند. بازی کردن، صحبت کردن، آواز خواندن، تکان دادن و راه رفتن ممکن است موثر باشد. صرفاً تغییر موقعیت او یا اجازه دادن به او برای سر و صدا کردن ممکن است یک استراتژی موفق باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که در حالی که یک پاسخ خاص به صورت لحظه‌ای و موقت  کار می‌کند، او به زودی عصبانی‌تر می‌شود و توجه بیشتری را طلب می‌کند. این چرخه ممکن است تا زمانی ادامه یابد که به او اجازه دهید چند دقیقه گریه کند یا با چیز دیگری حواس او را پرت کنید - مثلاً او را بیرون ببرید.

هر چقدر هم که این دوره ها و نوبت های متوالی گریه و بی قراری تکرار می شوند ، هر دوی شما به خاطر آنها در مورد یکدیگر یاد خواهید گرفت. شما متوجه خواهید شد که کودک شما چگونه دوست دارد تکان بخورد، از چه چهره ها یا صداهای بامزه ای بیشتر لذت می برد، و بیشتر دوست دارد به چه چیزی نگاه کند. او متوجه خواهد شد که برای جلب پاسخ شما چه کاری انجام دهد، چقدر تلاش خواهید کرد تا او را راضی کنید، و محدودیت های شما کجاست.

دوره ها و نوبت های متوالی گریه
با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که احساس ناامیدی و حتی عصبانیت کنید، که گریه کودکتان متوقف نشود. بهترین کاری که می‌توانید در اینجا انجام دهید این است که او را به آرامی در گهواره قرار دهید و کمی استراحت کنید.

بسیار مهم است که در برابر هر وسوسه ای برای تکان دادن یا ضربه زدن به کودک خود به هر طریقی مقاومت کنید. خطر تکان دادن کودک شما بسیار زیاد است و می تواند آسیب جدی به کودک شما وارد کند. موقعیت های "کودک تکان خورده" یکی از اشکال کودک آزاری است که همچنان به یک مشکل در سراسر جهان تبدیل شده است.

اگر مشکل گریه همچنان یک مشکل باقی می ماند، این موضوع را به تفصیل با پزشک اطفال خود در میان بگذارید، که به شما ایده های دیگری برای چگونگی عبور از این قسمت ها می دهد. مطمئن شوید که این تکنیک‌های جدید برای آرام کردن نوزادتان را با پرستار کودک خود به اشتراک می‌گذارید، زیرا ممکن است با گریه‌های تسلیم‌ناپذیر احساس ناامیدی مشابهی داشته باشد.

ource Adapted from Caring for Your Baby and Young Child: Birth to Age Five 7th edition (Copyright © 2019 American Academy of Pediatrics