نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • ارتقاي ايمني و پيشگيري از آسيبها: اواسط کودکي – 5 تا 10 سالگي

اواسط کودکي، زمان رشد و تکامل جسمي و ذهني است که کودکان مستقل تر ميشوند. کنترل و نظارت والدين از اوايل کودکي تغيير ميکند. با رفتن به مدرسه، کودک در فعاليتهاي خارج از منزل شرکت کرده، مشغول فعاليتهاي اجتماعي و جسمي خطرناک تر و پيچيده تر ميگردد که ضرورت پیشگیری های بیشتر را ایجاب می کند .

اواسط کودکي، زمان رشد و تکامل جسمي و ذهني است که کودکان مستقل تر ميشوند. کنترل و نظارت والدين از اوايل
کودکي تغيير ميکند. با رفتن به مدرسه، کودک در فعاليتهاي خارج از منزل شرکت کرده، مشغول فعاليتهاي اجتماعي و جسمي
خطرناکتر و پيچيده تر ميگردد و با کودکان و بزرگسالانی که اعضاي خانواده اش نيستند، مواجه ميشود.

بنابراين،لازم است که قضاوت خوب و مهارتهاي ديگري براي عملکرد ايمني در محيط را کسب کنند. ارتقاي ايمني و پيشگيري از آسيبها ازجنبه هاي مهم آموزشي کودک هستند.

  • پيشگيري يا کاهش خشونت نيز از جنبه هاي مهم اين سالها به خصوص در آنهايي که درخانواده ها يا اجتماعات توأم با خشونت زندگي ميکنند است. در اين دوران، برنامه هاي تلويزيوني نيز تأثیرات مهمی دارد.
  • مراقبين بهداشتي بايد والدين را تشويق کنند تا فعاليتهاي کودک، دوستان و کارهاي روزانه اش را بداند.
  • ارتباط خوب ميان والد و کودک براي ارتقاي ايمني ضرورت دارد.
  • والدين بايد محافظ کودک باشند اما نبايد ترس بيش از حد داشته يا فعاليت، آزادي و استقلال او را محدود سازند.
  • تأمين محيط ايمن و نظارت مناسب براي کودکاني که در منزل تنها مي مانند لازم است.

والدين بايد مطمئن باشند که کودک اطلاعات منزل از جمله آدرس، شماره ی تلفن، کليد منزل و فردي که در موارد ضروري بتواند با او تماس بگيرد را میداند. فعاليتهاي جسمي بخش مهمي از زندگي در اين گروه سنی را تشکيل ميدهند. شرکت در تيم و ورزشهاي انفرادي، زمان قابل توجهی را تشکيل ميدهد. کودکان بايد قوانين ايمني براي محافظت خودشان و ديگران را ياد بگيرند. والدين نيزبايد خودشان الگوي رفتارهاي ايمني باشند مانند بستن کمربند و استفاده ازکلاه ايمني در زمان دوچرخه سواري. کودکان، بايد ازقوانين ايمني در مورد دوچرخه سواري، اسکيت و اسکي و ساير فعاليتهاي مشابه تبعيت کنند.