نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • انفلوانزای عارضه دار و بدون عارضه :عوارض مهم کدامند ؟

در ایم مقاله علائم و نشانه های انفلوانزای بدون عارضه و انفلوانزای عارضه دار را ذکر می کنیم .

آنفولانزای بدون عارضه

ویژگی های بالینی -

تظاهرات بالینی عفونت ویروس آنفولانزا با سن کودک و تجربه قبلی با ویروس آنفلوانزا متفاوت است. علائم کلاسیک عفونت بدون عارضه ویروس آنفلوانزا عبارتند از شروع ناگهانی تب، سردرد، میالژی و کسالت همراه با تظاهرات بیماری های دستگاه تنفسی، مانند سرفه، گلودرد و رینیت( التهاب بینی ). علائم ممکن است در کودکانی که علیرغم ایمن سازی آنفولانزا به آنفولانزا مبتلا می شوند، کمتر باشد [60].

ویژگی های کلاسیک ممکن است در کودکان مبتلا به عفونت ویروس آنفولانزا وجود نداشته باشد. کودکان خردسال ممکن است نتوانند علائم خود را بیان  کنند. آنها تمایل به تب بالاتر، تشنج های تب دار، یافته های تنفسی بارز کمتر، و شکایات گوارشی بیشتر (مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، اشتهای ضعیف) در زمان مراجعه دارند (جدول 2) [58،61-64].

کودکان مبتلا به آنفولانزای بدون عارضه ممکن است یافته های موضعی کمی داشته باشند. تب و کسالت ممکن است تنها تظاهرات شناخته شده باشند [28،65]. در صورت وجود، یافته‌های موضعی معمولاً غیراختصاصی هستند و شامل تاکی پنه* ، اریتم ملتحمه؛ تزریق بینی، ادم و ترشحات؛ آدنوپاتی دهانه رحم؛ و پاروتیت** می‌شوند [51،66-68]. ناهنجاری های اوروفارنکس به غیر از پرخونی خفیف تا متوسط، حتی با شکایت از گلودرد، ناشایع هستند.

در یک گروه آینده نگر از 353 کودک (≤13 سال) مبتلا به آنفولانزای تایید شده آزمایشگاهی که به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند، ویژگی های بالینی در تظاهرات اولیه شامل (جدول 2) [58] بود:

تب – 95 درصد (50 درصد تب >39 درجه سانتی گراد [102.2 درجه فارنهایت] داشتند)

●سرفه – ۷۷ درصد

● رینیت – ۷۸ درصد

●سردرد – 26 درصد (در میان کودکان 3 تا 13 سال)

●میالژی*** – 7 درصد (در میان کودکان 3 تا 13 سال)

 

نوبت امروز صبح و عصر متخصص اطفال شیراز

از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات کاملی درباره دکتر کریم دلاوری متخصص اطفال شیراز  و راههای ارتباطی به دست اورید . 

لینک زیررا لمس کنید 

https://zil.ink/drdelavaree

طیف یافته های بالینی و شدت عفونت

ممکن است بسته به نوع یا زیرگروه آنفولانزا متفاوت باشد. به عنوان مثال، عفونت آنفلوانزای B معمولاً با یافته‌های اسکلتی عضلانی بیشتری نسبت به آنفولانزای A مرتبط است [69-72]. آنفولانزای همه‌گیر H1N1 2009 (آنفولانزای A[H1N1]pdm09) و آنفولانزای A (H3N2) با بیماری‌های شدیدتری نسبت به سایر زیرگروه‌ها همراه بوده‌اند [59،73-80]. با این حال، این مشاهدات متناقض هستند، با برخی از مطالعات هیچ تفاوتی در یافته‌های بالینی مرتبط با انواع و زیرگروه‌های آنفولانزا، به‌ویژه در کودکان کمتر از 13 سال گزارش نشده است [58،81-84].

 

دوره بالینی -

آنفولانزا در کودکان سالم به طور کلی یک بیماری حاد، خود محدود شده و بدون عارضه است. با این حال، بیماری شدیدتر که نیاز به بستری شدن دارد و به ندرت ممکن است مرگ رخ دهد. خطر عفونت پیچیده یا شدید آنفلوانزا در کودکان با شرایط پرخطر افزایش می یابد (جدول 1) [45،51،52]. (به "بار بیماری" در بالا و "عوارض" در زیر مراجعه کنید.)

بیماران مبتلا به آنفولانزای بدون عارضه معمولاً به تدریج در طی حدود یک هفته (با یا بدون درمان ضد ویروسی) بهبود می یابند [82]، اما علائم - به ویژه سرفه - ممکن است به خصوص در کودکان خردسال باقی بماند. ضعف و خستگی آسان ممکن است برای چند هفته در کودکان بزرگتر طول بکشد و گاهی اوقات به عنوان "استنی پس از آنفولانزا" شناخته می شود.

کودکانی که پس از یک دوره عفونت آنفلوانزا بهبود می یابند، ممکن است در اواخر فصل به نوع یا زیرگروه آنفلوانزای دیگری مبتلا شوند.

در یک بررسی گذشته نگر از 647 بیمار مبتلا به آنفولانزای تایید شده آزمایشگاهی، 13 کودک در طول یک فصل به طور متوالی دچار آنفولانزای A و B بودند [85]. هیچ یک از کودکان واکسن آنفولانزا یا درمان ضد ویروسی دریافت نکرده بودند. همه کودکان با تظاهرات بالینی معمولی آنفولانزا برای هر دو قسمت مراجعه کردند. این مشاهدات بر نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا حتی پس از شروع فصل به منظور محافظت در برابر سایر سویه های در گردش تاکید می کند.

ویژگی های آزمایشگاهی - تعداد لکوسیت ها در اوایل بیماری طبیعی یا کم است، اما ممکن است در اواخر بیماری افزایش یابد. تعداد گلبول های سفید بیش از 15000 سلول در میکرولیتر نشان دهنده  عفونت باکتریایی سوار شده بر عفونت قبلی است  است [86-88].

عوارض

عفونت گوش میانی 

اوتیت میانی سیر آنفولانزا را در 10 تا 50 درصد از کودکان پیچیده می کند [36،58،89]. زمان معمول شروع اوتیت میانی سه تا چهار روز پس از شروع علائم آنفولانزا است. (به «اوتیت میانی حاد در کودکان: اپیدمیولوژی، میکروبیولوژی و عوارض»، بخش «پاتوژنز» مراجعه کنید.)

پنومونی و عوارض دستگاه تنفسی

●ذات الریه – پنومونی یکی از عوارض عمده آنفولانزا است، به ویژه در بیماران در معرض خطر (جدول 1). در کودکان بدون شرایط پرخطر زمینه ای، ذات الریه آنفولانزا بیشتر در کودکان زیر دو سال رخ می دهد [46،86،90]. در نظارت مبتنی بر جمعیت، 28 درصد از کودکان بستری شده با آنفولانزا در بیمارستان طی سال های 2003 تا 2010، ذات الریه داشتند [91].

پنومونی آنفلوانزا معمولاً خفیف و کوتاه است. با این حال، در کودکان بستری در بیمارستان، خطر یک دوره بالینی شدید را افزایش می دهد [90،91]. عفونت همزمان باکتریایی با استافیلوکوکوس اورئوس یا استافیلوکوکوس پنومونیه ممکن است بسیار شدید و به سرعت کشنده باشد. (به "S. pneumoniae یا S. aureus همزمان عفونت" در زیر مراجعه کنید.)

الگوی رادیوگرافیک پنومونی آنفلوانزا متغیر است. در بررسی 134 مورد پنومونی آنفلوانزای تایید شده رادیوگرافیک در کودکان کمتر از 4 سال، ارتشاح ها در نیمی از موارد بینابینی، در یک چهارم آلوئولی و در یک چهارم بینابینی و آلوئولی بودند [86].

نوبت امروز صبح و عصر متخصص اطفال شیراز

از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات کاملی درباره دکتر کریم دلاوری متخصص اطفال شیراز  و راههای ارتباطی به دست اورید . 

لینک زیررا لمس کنید 

https://zil.ink/drdelavaree

●سایر عوارض تنفسی - سایر عوارض مجاری تنفسی عفونت آنفلوانزا عبارتند از:

تشدید شرایط مزمن ریوی زمینه‌ای، به‌ویژه آسم

[91-93] - در مراقبت‌های مبتنی بر جمعیت، تشدید آسم در 22 درصد از کودکان بالای 2 سال  در طی سال‌های 2003 تا 2010 که به دلیل آنفولانزا در بیمارستان بستری شدند، رخ داد [91].

• نارسایی تنفسی 

در نظارت مبتنی بر جمعیت، نارسایی تنفسی در 5 درصد از کودکان بستری شده با آنفولانزا در بیمارستان طی سال های 2003 تا 2010 رخ داد [91].

• لارنگوتراکئیت یا تراکئوبرونشیت (کروپ) 

لارنگوتراکئیت یا تراکئوبرونشیت ویروس آنفلوآنزا ممکن است به خصوص با عفونت ثانویه باکتریایی (تراکئیت باکتریایی) شدید یا پیچیده  همراه باشد [96-100].

 

*تند نفس کشیدن **التهاب غدد پاروتید   ***درد عضلانی

نوبت امروز صبح و عصر متخصص اطفال شیراز

از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات کاملی درباره دکتر کریم دلاوری متخصص اطفال شیراز  و راههای ارتباطی به دست اورید . 

لینک زیررا لمس کنید 

https://zil.ink/drdelavaree