نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • کرونا ویروس جدید :چه می توانیم بکنیم ؟؟؟

آموزش عمومی در خصوص کرونا ویروس و راههای پیشگیری و مراقبت

#بدانیم واقدام_کنیم

 راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

دست کم بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم؛ می توانیم در صورت نبود دسترسی به آب و صابون، از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که دست کم ۶۰ درصد الکل دارد، استفاده کنیم.

 از تماس دست با چشم ها، بینی و دهان خودداری کنیم.

از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنیم.

 اگر بیمار هستیم، در منزل بمانیم.

 برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به سرعت پس از ورود به خانه، دست های خود را بشوییم و ضدعفونی کنیم؛ این کار را از همه اعضای خانواده بخواهیم.

 با دستمال کاغذی، هنگام سُرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیریم و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازیم.

 اشیا و سطوحی را که مرتب لمس می کنیم مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها و گوشی همراه، تمیز و ضدعفونی کنیم.

 از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنیم.

 گوشت و تخم مرغ را کاملا پخته و از خوردن خام آنها بپرهیزیم.

از تماس و لمس حیوانات وحشی و اهلی زنده یا مرده خودداری کنیم.

 رعایت فاصله دست کم یک متر با فرد بیماری که سرفه می کند، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر است.

 دست دادن و روبوسی را به کمترین اندازه ممکن برسانیم.

استفاده از ماسک به هیچ وجه برای عموم مردم توصیه نمی شود و تنها افرادی که سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارند، بهتر است برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران از ماسک استفاده کنند.

مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می کند.

#دانشگاه علوم پزشکی_شیراز

دستورالعمل کشوری ویژه مراقبین سلامت (دانلود )

 

تکمیلی ...

به گزارش آسمونی : دکتر علیرضا رییسی – معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ بر ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کوید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که متاسفانه از این موارد ۱۲ تن نیز جان باختند.

به گفته وی در مجموع تا کنون ۱۵۰۱ نفر ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید ثبت شده است که متاسفانه ۶۶ نیز جان باختند.

وی تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۲۹۱ تن اعلام کرد.

رییسی گفت: همچنان بیشترین استان های درگیر این بیماری، استان های تهران، قم و گیلان هستند البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری شدگان در حال برابر شدن است.

وی با اشاره به افزایش آزمایشگاه‌های کشوری تشخیص کروناویروس، گفت: از سه آزمایشگاه در سطح تهران امروز به ۲۲ آزمایشگاه در سراسر کشور رسیده‌ایم که سبب شده آمارهایمان به روز باشد. اکنون آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه ۱۲۰۰ تست انجام دهد و خوشبختانه در به‌روزرسانی انجام تست موقعیت مناسبی داریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی آمار متناقضی از استان‌ها بیان می‌شود، اظهار کرد: با راه اندازی آزمایشگاه‌هایی در سراسر کشور تست غربالگری انجام می‌شود؛ در صورتی که تست غربالگری به همراه علائم بیماری مثبت باشد، فرد به عنوان بیمار مثبت تلقی شده و درمان آغاز می‌شود، اما برای قطعی شدن جواب آزمایش، این آزمایش‌ها به تهران ارسال و آمار قطعی اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از عبور و مرور غیر ضروری در سطح شهرها تصریح کرد: ۷۰ درصد مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل ترس و وحشت ایجاد شده از بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این درحالیست که حتی اگر فرد به کرونا مبتلا باشد تا ۸۰ درصد نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و با استراحت و درمان در منزل بیماری کنترل خواهد شد. آنچه نگران کننده است عدم پیروی از قوانین بهداشتی است.

 
بروزرسانی: 1398/12/12 22:31:25

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

دکتر زالی: مردم باید بدانند که مقاومت در برابر محدودیت‌های اجتماعی، مساوی با شیوع بیماری کروناست

   دکتر « علیرضا زالی » فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران، در ارتباط با آگاه سازی جامعه با کمک سازمان های مردم نهاد (NGO) گفت: متاسفانه محدودیت اجتماعی برای کنترل اپیدمی ویروس کرونا، مقاومت به دنبال دارد، درصورتی که مردم باید آگاه باشند که مقاومت در برابر این محدودیت‌ها، مساوی با شیوع بیماری است.

    به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر زالی در نشست کمیته مشارکتهای اجتماعی و خدمات داوطلبانه ستاد ملی مقابله با ‎کرونا که با حضور فعالان و مسئولان بسیاری از سازمان های مردم نهاد و غیردولتی فعال در تهران برگزار شد، افزود: مساله شیوع ویروس کرونا که به یک بحران جهانی تبدیل شده است، در جامعه ما نیز کاملا جدی است .

    وی با اشاره به اینکه مساله شیوع کرونا ، تبدیل به پاندمی شده است، افزود: ممکن است در هفته آینده، این مساله جدی‌تر شود، یعنی درصد خطر ابتلا بیشتر می شود و هر چند که تعطیلی تمامی تجمعات کار آسانی نبود، اما مساله شیوع کرونا آنقدر جدی است که برای نخستین بار همه تجمعات را تعطیل کردیم.

    دکتر زالی با اشاره به اینکه ممکن است الگوی ایجاد محدودیت‌ها در روزهای آتی تغییر کند، تاکید کرد که مردم نیز برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری، می بایست در رعایت محدودیت ها و اجرای دستورالعمل ها همکاری کنند.

    وی خطاب به فعالان تشکل های مردم نهاد گفت: مردم باید بدانند تعطیلی روز برفی یا تعطیلی آلودگی هوا، با تعطیلی برای جلوگیری از شیوع کرونا، متفاوت است، چرا که ما در روز برفی ممکن است، بیرون از خانه برویم و در محیط اطراف پیاده روی هم بکنیم، اما الان نباید این کار را انجام دهیم.

    ‏وی با تاکید بر اینکه مردم باید موضوع شیوع کرونا را جدی بگیرند، افزود: در چین وقتی به مردم گفتند از خانه ها بیرون نیایید، واقعا مردم فقط تا پشت پنجره خانه‌شان آمدند، و مردم ما نیز باید جدی بگیرند چرا که این تجربه با همه حوادث و بحران های پیشین، تفاوت های اساسی دارد.

   دکتر زالی بعنوان فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران تاکید کرد: مردم از مسافرت های غیرضروری جدا خودداری کنند، چرا که مسافرت در چنین شرایطی، و به دلیل وجود احتمال انتقال ویروس به ساکنان دیگر مناطق، هم خطرناک و هم غیراخلاقی است.

    وی همچنین گفت که تمام کشورهای اطراف ما آلوده هستند و برای نخستین بار، با یک رخداد بیولوژیک گسترده و غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستیم که نمی توانیم بگوییم، این ویروس چقدر مهمان کشور ما خواهد بود.

    وی به تنظیم روابط فردی و اجتماعی در شرایط جدید اشاره کرد و افزود: قرار نیست، تهران را قرنطینه کنیم ولی لازم است که قرنطینه‌سازی فردی و خانوادگی را پیاده کنیم .

    وی تصریح کرد: قدرت انتشار ویروس، قدرت سرایت‌پذیری و رفتار ناشناخته آن با هم‌خانواده‌های خودش متفاوت است، بطوری که این ویروس در محیط های پر تراکم، بصورت تصاعدی منتشر می شود.

      وی با توجه به این شرایط، به مردم توصیه کرد: از تردد در اماکن پر رفت و آمد مانند سالن های ورزشی و آرایشگاه ها خودداری کنند و این خدمات، تبدیل به وضعیت دیگری شود، ضمن آنکه مردم برای صرف غذا ، به رستوران ها نروند و رستوران ها نیز سرویس بیرون‌بر غذا را فعال کنند.

   وی افزود: هرچند که ما می دانیم، وضعیت معیشت بسیاری از مردم به برگزاری نمایشگاه های بهاره وابسته است، اما چون کنترل اپیدمی کرونا مهم‌تر است، تعطیلی نمایشگاه های بهاره اعلام شد.

    فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران تاکید کرد که تا این لحظه، هیچ تفاوتی بین ویروس ایرانی و چینی و تغییر ژنتیکی این ویروس در ایران گزارش نشده است، اما در چین، فقط ۵ درصد ابتلا، از طریق مراودات معمولی روزانه است و حدود ۸۵ درصد مبتلایان، فقط با مراقبتهای معمولی، درمان می شوند.

    دکتر زالی همچنین گفت که این ویروس فقط در درجه حرارت بالای ۴۰ درجه و رطوبت بالای ۸۰ ، دو ساعت زنده می ماند و با توجه به اینکه ما چنین شرایطی در هیچ جای کشورمان نداریم، و طول عمر این ویروس در کشور ما بیشتر است، لذا مهمترین کاری که می توانیم برای پیشگیری از بیماری انجام بدهیم، رعایت بهداشت فردی و ‌شستن ساده دست هاست که بهترین کار برای جلوگیری از میزبان‌ شدن هر یک از ما برای این ویروس است.

    وی، استفاده از ماسک را برای افراد بیمار و کسانی که سرفه و عطسه مداوم و علائم سرماخوردگی دارند، لازم دانست و گفت: استفاده از تهویه و چرخش هوای محیط های دربسته نیز در پیشگیری از بیماری موثر است.

     فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران به نقش تشکل های غیردولتی و مردم نهاد در اجرای بهترین مدل آموزش همگانی اشاره کرد و افزود: در تمام منازل شهروندان، باید رفتار روزمره ما تغییر کند، از بازکردن درب منزل تا تعویض لباسها و شستن دستها و ... ، همه باید تغییر کند تا با همکاری همدیگر، بتوانیم اپیدمی کرونا را کنترل کنیم.

انتهای پیام /

تنظیم خبر: نعیمی پور

بروزرسانی: 1398/12/12 22:59:36

نامه وزیر بهداشت به رییس سازمان صدا و سیما؛

 مهمترین راه سرایت بیماری کرونا از طریق تجمعات مردم در کنار یکدیگر است/ مردم از برگزاری مراسم ترحیم و عروسی مطلقا خودداری کنند

 

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به دکتر عسگری رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اطلاع رسانی آن سازمان در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تاکید کرد.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در این نامه، مهمترین راه انتقال ویروس کرونا و سرایت بیماری را  از طریق تجمعات مردم در کنار یکدیگردانسته و  بر اطلاع رسانی به مردم جهت عدم برگزاری مراسم ترحیم و عروسی تاکید کرده است.

متن نامه وزیر بهداشت به رییس سازمان صدا و سیما به شرح زیر است:

 

جناب آقای دکتر علی عسگری

رییس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

باسلام و احترام؛

       با عنایت به رسالت آن سازمان در اطلاع رسانی به مردم بخصوص در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا در کشور، خواهشمند است به نحو مقتضی به اطلاع مردم رسانده شود، "با توجه به این که مهمترین راه انتقال ویروس و سرایت بیماری از طریق تجمعات مردم در کنار یکدیگر می باشد، تقاضا می شود از برگزاری کلیه مراسم‌هایی که مستلزم تجمیع جمعیت، اعم از ترحیم، عزاداری، عروسی و ... می‌باشد، مطلقاً خودداری نمایند."

بروزرسانی: 1398/12/12 23:03:05

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:

523 مورد جدید قطعی مبتلا به کووید 19 در کشور/ شمار بهبودیافتگان به 291 نفر رسید

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با فعالیت 22 آزمایشگاه در کشور، آمارهای ما به روز شده است، به طوریکه آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه، 1200 تست انجام دهد.

 

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رییسی، دقایقی قبل، در جمع خبرنگاران درخصوص آمار جدید مبتلایان به کووید 19، گفت: از ظهر دیروز تا امروز، براساس نتایج قطعی آزمایشگاهی، تعداد 523 مورد جدید ابتلا به کووید 19 در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد، متاسفانه، 12 نفر فوت کرده اند.

 

وی با بیان اینکه در مجموع 1501 مورد قطعی مبتلا به کووید 19 و 66 فوتی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، شمار بهبودیافتگان به 291 رسیده است.

 

دکتر رییسی با بیان اینکه بیشترین استان های درگیر در این زمینه، تهران، گیلان و قم به شمارد می روند، ادامه داد: در قم و گیلان، میزان بهبودیافتگان و مبتلایان تقریبا یکسان شده است.

 

وی گفت: از ابتدای همه گیری تاکنون، حدود 7280 نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این تعداد، از حدود 4312 نفر تست گرفته شده و 1501 نفر مورد مثبت کرونا اعلام شده اند. 

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در این زمینه 22 آزمایشگاه در سطح کشور فعال است، عنوان کرد: با فعالیت 22 آزمایشگاه در کشور، آمارهای ما به روز شده است، به طوریکه آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه، 1200 تست انجام دهد. خوشبختانه در زمینه به روز رسانی انجام تست ها، موفق بوده ایم.

 

وی افزود: در این آزمایشگاه ها تست غربالگری انجام می شود و چنانچه مثبت اعلام شود، به عنوان موارد مثبت تلقی شده و درمان آنها انجام می شود، اما برای قطعی شدن این آزمایشات، نمونه ها به تهران ارسال می شود و ما تست های قطعی را اعلام می کنیم. لذا این آمارهایی که اعلام می شود، آمارهای قطعی بوده و نباید آمار استان ها را موارد قطعی بیماری تلقی کرد. 

 

وی با تاکید براینکه مردم باید از تردد غیرضروری پرهیز کنند، بیان کرد: 70 درصد مراجعین به بیمارستان ها، نیازی به مراجعه ندارند و فقط ترس از کرونا باعث می شود که مراجعه کنند. بر فرض اینکه فردی مبتلا باشد، در بیش از 80 درصد موارد، بروز بیماری خفیف بوده و فرد در منزل مداوا می شود. آنچه باعث نگرانی است، تردد غیرضروری بین شهری و سرپیچی از مقررات بهداشتی است. /207

 

بروزرسانی: 1398/12/12 23:04:06

هشدار درمورد استفاده از الکل صنعتی و یا متانول برای ضدعفونی

 
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ | 
 
 
 
هشدار درمورد استفاده از الکل صنعتی و یا متانول برای ضدعفونی
سازمان غذا و دارو ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به استفاده از متانول و یا الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح و دست هشدار داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت، سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله  فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی  بیمارستانهای کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف  خوراکی محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است. 
در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:
۱-  بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
۲- الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است.
۳- بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.
۴-با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای  معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و...) وجود ندارد.
با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.
بروزرسانی: 1398/12/22 12:01:55
corona - covid 19 edition 1 - version 2 final 9-12-98.pdf
بروزرسانی: 1398/12/22 12:23:02
راهنمای_کنترل_کرونا_در_محیط.pdf
بروزرسانی: 1398/12/22 12:24:52
دستورالعمل کشوری.pdf
بروزرسانی: 1398/12/22 12:26:30
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:09:13