نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • راهنمای بالینی هدف در کنترل سطح قند خون و چگونگی پالایش و تحت نظر گرفتن قند خون در گروه سنی اطفال (ویرایش ۲۰۱۸)

هدف درمانی در کنترل قند خون و چگونگی پالایش و تحت نظر گرفتن قند خون در گروه سنی اطفال در این مقاله آورده شده است .در این مقاله هدف درمانی متغیر ازمایشگاهی HbA1C در گروه سنی کودکان مورد ارزیابی قرار گرفنه است . از لینک همراه می توانید پی دی اف را دانلود کنید .

کنترل سطح قند خون در نوجوانان و کودکان باید با اندازه گیری فصلی اچ بی ای وان سی و اندازه گیری منظم سطح قند خون  در منزل انجام شود. این امر باعث می شود نوجوان به سلامت مطلوبی از طرق زیر دست یابد:

  با مشخص کردن دقیق سطوح قند خون

از طریق بررسی عوامل موثر بر قند خون هر فرد  

با کاهش دادن خطرات حاد و مزمن عوارض بیماری

با به حداقل رساندن اثرات کمی قند خون و زیادی آن بر روی تکامل مغز عملکرد شناختی و خلق

پایش گلوکز توسط بیمار

 پایش منظم گلوکز توسط بیمار که با دستگاه اندازه گیری قند خون از طریق یک قطره آن انجام می شود جزء ضروری درمان دیابت در تمامی کودکان و بالغین و نوجوانان مبتلا به دیابت است این اندازه گیری می تواند همراه یا بدون همراهی دستگاه پایش مداوم قند خون و یا پایش فاصله دار قند خون باشد هر کودکی باید به مواد و فناوری اندازه گیری گلوکز خون دسترسی داشته باشد تا بتواند با تست کردن مکرر خون، مراقبت مناسبی از قند خون به عمل آورد

در صورت استفاده از دستگاه معمولی اندازه گیری قند  خون که از خون انگشت استفاده میکند ممکن است برای کنترل شدید و مناسب ،۶ تا ده بار اندازه گیری سطح قند خون انجام شود.

برای کنترل مناسب این سطوح، قند خون یادداشت شده و توسط پزشک متخصص مرور شده و رژیم دارویی و غذایی بیمار تغییر می کند .

دستگاه پایش مداوم قند خون، مخصوصا  در کودکانی که نمیتوانند علائم هیپوگلیسمی و یا هیپرگلیسمی را بیان کنند و کسانی که از آن آگاهی ندارند ، کمک کننده است .

دستگاه پایش فاصله دار قند خون می ‌تواند بررسی قند خون از انگشت را تکمیل کند اگرچه این دستگاه فوایدی  شبیه به دستگاه پایش مداوم قند خون دارد استفاده کنندگان را از کمی قند خون  و یا زیادی ان  آگاه نمی کند و همچنین  امکان تنظیم آن وجود ندارد و نمی تواند به طور کامل جایگزین اندازه گیری سطح  قند خون شود .

 

مقدار هدف و اندازه گیری Hba1c برای کودکان و نوجوانان و بالغین جوان ۲۵ ساله و کمتر: ispad  اهداف شخصی برای هر فرد پیشنهاد می کند .این هدف پایین ترین میزان  HBA1C قابل دسترس برای فرد بدون دچارشدن به کمی قند خون شدیداست که در تعادل با کیفیت زندگی و ادامه مراقبت باشد . برای کودکان و نوجوانان و بالغین جوان ۲۵ ساله و کمتر که به مراقبت جامع دسترسی دارند سطح هدف HbA1c کمتر از ۷ درصد توصیه می گردد

   در موارد ذیل سطوح تا ۷.۵ درصد نیز متناسب است :

عدم توانایی در بیان علائم کمی قند خون

عدم اگاهی از کمی قند خون

 تاریخچه کمی قند خون شدید

عدم دسترسی به انسولین انالوگ ،

عدم دسترسی به فن اوری پیشرفته تزریق انسولین ،

عدم دسترسی به اندازه گیری مداوم قند خون

 عدم توانایی اندازه گیری مکرر قند خون .

اشخاصی که با وجود داشتن اچ بی ای وان سی در سطح هدف انتظار می رود سطوح متوسط قند خون کمتر از ۱۵۵ میلی گرم بر دسی لیتر داشته‌اند این افراد به عنوان high glycators شتاخته می شوند .

سطوح پایین تر در حد شش و نیم درصد ممکن است در صورت عدم وقوع کمی قند خون و یا ایجاد اختلال در کیفیت زندگی متناسب باشد

سطوح پایین تر ممکن است در فاز ماه عسل نوع یک دیابت متناسب باشد

برای بیمارانی که سطوح بالا دارند درمان مرحله ای برای بهبود کنترل میزان قند خون توصیه میشود و باید توجه فرد به مسائل ذیل معطوف گردد :

تنظیم دوز دارو و عوامل شخصی که رسیدن به هدف را محدود می کنند

بررسی اثرات روانی تنظیم هدف بر روی فرد

استفاده از تکنولوژی های موجود برای پایش مداوم قند خون و شیوه های تزریق انسولین

اندازه گیری HbA1c  باید در تمام مراکزی که از بیماران دیابتی مراقبت می کنند در دسترس باشد .

پی دی اف مقاله را از اینجا دانلود کنید 

 

References

Medscape © 2018 WebMD, LLC Any views expressed above are the author's own and do not necessarily reflect the views of WebMD or Medscape. Cite this article: Diabetic Glycemic Control Target and Glucose Monitoring Clinical Practice Consensus Guidelines (2018) - Medscape - Oct 24, 2018.