نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • آبریزش دهان

در این مقاله به مشکل آبریزش دهان می پردازیم

دفع بیش از حد بزاق از دهان

دفع غیر ارادی  بزاق از دهان است. در صورتی که پس از  سن ۴ سال وجود داشته باشد مرضی در نظر گرفته می شود این مشکل در بیمارانی که مسائل عصبی دارند بیشتر دیده می شود در صورتی که بزاق به میزان کافی و موثری خورده نشود این مشکل بروز می کند و بیشتر ناشی است عدم بلع کافی و موثربزاق است تا اینکه ناشی از تولید بیش از حد آن باشد.

از نظر درمانی ، رفتار درمانی و درمان حرکات دهانی کمک کننده است درمان طبی شامل استفاده از سم بوتولینوم و یا استفاده از داروهای آنتی کولینرژیک است (ضد سیستم پاراسمپاتیک )

مداخلات جراحی شامل اعمالی است که چه مسیر جریان بزاق را منحرف می‌کنند و یا تولید آن را کاهش می دهند .

علل : شایعترین علت کنترل ضعیف ماهیچه های دهانی و صورتی است .

در کودکان : فلج مغزی،عقب ماندگی ذهنی 

در بالغین: بیماری پارکینسون ،سکته مغزی

 

عوامل زمینه ساز شامل ترشح بیش از حد بزاق ،روی هم قرارگیری بد دندان ها ،مشکلات وضعیت بدن و عدم توانایی در تشخیص فرو ریختن بزاق است 

 

سیالوره باعث عوارض جسمی و اجتماعی روانی برای فرد درگیر می شود . عوارض جسمی شامل کم آبی بدن ،قرمزی اطراف دهان ،بدبویی دهان و عوارض  اجتماعی است .

درمان ترشح بیش از حد بزاق یک درمان تیمی شامل ارائه دهنده مراقبت اولیه ،اسیب شناس گفتاری ،کاردرمان ،دندان پزشک ،متخصص ارتودنسی ،متخصص اعصاب و متخصص گوش و حلق و بینی است . 

 انتخاب های درمانی شامل درمان های حمایتی (تحت نظر گرفتن ،تغییر موقعیت بدن ،بیوفیدبک) تا درمان های تهاجمی تر نظیر دارودرمانی ،اشعه درمانی و درمان جراحی است . داروهای ضد سیستم پاراسمپاتیک (کلینرژیک )نظیر گلیکوپیرولات و اسکوپولامین در کاهش ابریزی دهان موثر هستند ولی اثرات جانبی باعث محدود شدن درمان می شود . 

تزریق سم بوتولینوم در غده های بناگوشی و تحت فکی بی ضرر و در کنترل ابریزش دهان موثر است . اما اثر ان در چند ماه از بین می رود و نیازمند تزریق مکرر است . درمان های جراحی موثرترین درمان در موارد ابریزش دهانی قابل توجه هستند و می تواند به میزان زیادی کیفیت زندگی فرد را تغییر دهند . 

 

مشاهده شخصی 1 

کودک افغان سر خودکار را در دهان گذاشته و درحلق گیر می افتد .مادر با انگشت و با ایجاد تروما در لوزه ها جسم خارجی را در اورده است .اکنون بر روی لوزه ها هماتوم وجود دارد و شیرخوار دفع زیاد بزاق دارد .ترومای حلق می تواند علت سیالوره باشد . 

مشاهده شخصی 2

خانم 55 ساله با یک پلاستیک پر از بسته های خالی انتی بیوتیک های مصرفی در 6 ماه گذشته مراجعه کرد و شکایت از ابریزش دهان و درد گلو داشت .در معاینه گلو یک نقطه سفیدرنگ برجسته در لوزه مشاهده کردم .احتمال دادم جسم خارجی باشد .با پنس انرا گرفته و کشیدم . خار ماهی حدود 4 سانتی متری از 6 ماه قبل انجا ،جا خوش کرده بود و تشخیص داده نشده بود . با کشیدن ان بیمار گفت پس از 6 ماه راحت شدم . پس به اجسام خارجی گیر کرده هم توجه کنیم 

 

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:03:22