نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • ادرار سوختگی در شیرخواران

در این مقاله به مشکل بسیار شایع ادرار سوختگی می پردازیم .

التهاب پوست  پوشک شیرخواران

 

⭐️تعریف:

 

التهاب پوست  پوشک در واقع یک اصطلاح کلی است و اشاره دارد به هرگونه التهاب پوستی که در ناحیه پوشک شیرخواران رخ می دهد.اصطلاحات دیگری که در این ردیف به کار برده می شود شامل:

   diaper rash ,napkin dermatitis ,nappy rash  می باشد.

 

⭐️همه گیرشناسی

التهاب پوست  پوشک در هر شیرخواری که پوشک  می شود رخ می دهد  و از نظر زمانی از همان هفته اول عمر میتواند بروز  نماید ولی بیشترین زمان وقوع 12-9 ماهگی می باشد.

 

⭐️علل:

 

به طور کلی به دو گروه وابسته به پوشک و مستقل از پوشک تقسیم می شوند.

 

الف: علل وابسته به پوشک:

 

التهاب پوست  تحریکی:irritant dermatitis

 

التهاب پوست  قارچی(کاندیدیایی)

 

آلرژیک

 

ب:علل مستقل از پوشک:

 

التهاب پوست  سبورئیک

 

علل عفونی :شامل زرد زخم ،ویروس تبخال

 

پسوریازیس(psoriasis)

 

گال (scabies)

 

هیستیوسیتوزیس (Histiocytosis)

 

کودک آزاری (child abuse)

 

 سیفلیس مادرزادی (congential syphilis)

 

علل متابولیک و فقر غذایی:کمبود "روی" تحت عنوان " Acrodermatitis Enterpatica وکمبود بیوتین

 

⭐️توضیح و بحث:

 

از بین علل وابسته به پوشک  یکی از شایع ترین علل بروز التهاب پوست،علل تحریکی می باشد که اکثرا ناشی از رطوبت زیاد پوست این منطقه ،تماس با عوامل شیمیایی محرک از جمله باقی ماندن مواد شوینده در این محل و نیز آسیب های جلدی است که در اثر سفت بستن پوشک و یا نا ملایم شستن این منطقه رخ میدهد.باقی ماندن مدفوع و ادرار در این محل و رشد و تکثیر باکتری های موجود در مدفوع در سطح پوست،در این امر موثر است .

 

در شرایط خاص ازجمله :اسهال ، تاخیر در تعویض پوشک واستفاده از پوشک های نامناسب که خاصیت باز جذب و رطوبت کمی دارند و یا افرادیکه به طور اولیه و ثانویه سوء جذب لاکتوز دارند  این مساله را تسهیل می نمایند.

 

در التهاب پوست  های قارچی که معمولا در صورت عدم درمان التهاب پوست  های تحریکی در طی چند روز رخ می دهند، در گیری در نواحی چین دار از جمله ران و چین های پوشک رخ می دهد و دارای رنگ قرمز به همراه  ضایعات اقماری پاپولووزیکولر میباشد.

 

در فرمهای  آلرژیک نیز که بیشتر به رنگ های موجود در پوشک و یا حتی آلرژی نسبت به مواد شیمیایی  و رزینهای موجود در پوشک رخ می دهد،انتشار با الگوی پوشک داشته و دقیقا فرمی از پوشک را به به خود می گیرد و از این لحاظ این تفاوت را با فرم تحریکی دارد که در فرم تحریکی به صورت جزیره-جزیره انتشاردارد در حالیکه در فرم آلرژیک کاملا انتشار یکپارچه بوده و تا حدود پوشک پیش می رود.

 

درمان:

 رعایت بهداشت :شستن به موقع ادرار و مدفوع و تعویض مرتب پوشک و چگونگی شستن و تمیز کردن ناحیه پوشک بسیار مهم است زیرا زیاد شستن و یا محکم شستن این من باعث ایجاد زخم و التهاب در این منطقه می شود:

 

اگر پوست ملتهب است باید از مخلوط آب ولرم و روغن ماینرال که در داروخانه ها موجود است استفاده کرد و آن را داخل یک کاسه ریخته و سپس پارچه نرم را داخل آن فروبرده و سپس به آرامی این منطقه را تمیز نماییم.

 

پاک کردن مدفوع خشک شده فقط به وسیله روغن معدنی (mineral oil)صورت می گیرد امروزه محلول های آماده شستشو آرام برای پوست های ملتهب موجود است.

 

خشک نمودن با حوله نخی و به صورت گذاشتن و برداشتن و نه به صورت کشیدن و مالیدن و گاه استفاده از باد ولرم سشوار.

 

بازگذاشتن ناحیه پوشک ساعاتی در روز 

 

استفاده از عوامل محافظتی (barriers):

 

 در داروخانه ها انواع عوامل محافظتی موضعی وجود دارد که ارزانتین آنها کرم زینک اکسید است.استفاده از سوکرالفیت (sucralfate) که در  درمان زخم دوئدنوم به کار می رود  و در شرایط مقاوم به درمان بسیار کمک کننده است .استفاده از پودر تالک دیگرتوصیه نمیشود.

در صورت عفونت های قارچی :استفاده از کرم کلوتریمازول و یا سایر ضد قارچهای موضعی .

 

در صورت شرایط مقاوم می توان از استروئید های ضعیف موضعی از جمله کرم هیدروکورتیزون 1% برای مدت کوتاه 5-3 روز استفاده کرد(توجه:استفاده از استروئید های قوی تر در این منطقه توصیه نمی شود. 

 انتخاب پوشک مناسب :بهترین پوشک ها، مواردی است که دارای ژل های با باز جذب بالای 80% باشند تا سریعا رطوبت را جذب نماید.

 

 تامین عوامل غذایی و مکمل ها از جمله ویتامین ها(biotin) و روی (zinc)

 

 

جناب دکتر فریبرز زندیه (فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی کودکان)

 

@TebeAtfal

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:00:55