نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • سندرم کودک تکان خورده: از کودک خود در برابر ضربه به سر محافظت کنید

پیش می آید که گریه های شیرخوار دو سه ماهه و کمتر شما با هیچ روشی آرام نمی شود و والدین کلافه وبی حوصله و ناامید به امید ارامی شیرخوار او را به شدت تکان می دهند و اتفاق می افتد آنچه نباید رخ دهد . خونریزی مغزی و .... با ما همراه باشید .

ضربه به سر: چگونه از کودک خود محافظت کنید
یکی از مهارت هایی که همه والدین و مراقبین باید بیاموزند این است که چگونه با استرس کنار بیایند. این امر به ویژه زمانی مهم است که به نظر می رسد گریه کودک پایانی ندارد. واکنش تکانشی در هنگام عصبانیت یا ناامیدی می تواند مضر یا کشنده باشد.

نوزادان هنوز قادر به حمایت کامل از سر سنگین خود نیستند. به همین دلیل، تکان دادن یا ضربه شدید و به هم پیچاندن  باعث آسیب مغزی نوزاد می شود. به این ضربه به سرهمراه با کودک آزاری می گویند.

ترومای بد سر، از جمله سندرم تکان دادن نوزاد، یک نوع جدی از آسیب سر است. نوعی کودک آزاری است.

اغلب اوقات، ضربه به سر منجر به مرگ نوزاد می شود. همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود :


ضربه مغزی

خونریزی در اطراف مغز

نابینایی

از دست دادن شنوایی

اختلالات گفتاری یا یادگیری

تشنج

ناتوانی ذهنی (به طور رسمی عقب ماندگی ذهنی نامیده می شود)

فلج مغزی

 

وقتی کودک شما گریه می کند، استراحت کنید


گریه کردن تنها راهی است که نوزادان می دانند چگونه نیازهای خود را بیان کنند. والدین و مراقبان باید بدانند که گریه کردن به این معنا نیست که نوزادان از آنها خوششان نمی آید.

نوزادان معمولا وقتی به چیزی نیاز دارند گریه می کنند. ممکن است گرسنه یا خسته باشند. ممکن است سرد یا گرم باشند یا نیاز به تعویض پوشک داشته باشند. با این حال، گاهی اوقات نوزادان بدون دلیل روشن گریه می کنند. نوزادان سالم، حتی آنهایی که به خوبی از آنها مراقبت می شود و دوست داشته می شوند، ممکن است 1 تا 2 ساعت گریه کنند.

هنگامی که سعی کردید کودک گریان خود را آرام کنید اما به نظر می رسد هیچ چیز مؤثر نیست، ممکن است لازم باشد چند لحظه برای خودتان وقت بگذارید. گریه کردن می تواند سخت باشد، به خصوص اگر از نظر جسمی خسته و از نظر ذهنی خسته هستید.

اگر احساس می کنید عصبانی می شوید و ممکن است کنترل خود را از دست بدهید، موارد زیر را امتحان کنید:


نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید.

کودک خود را در مکانی امن، مانند تخت یا گهواره بدون پتو و حیوانات عروسکی قرار دهید. اتاق را ترک کنید و اجازه دهید کودکتان به تنهایی حدود 10 تا 15 دقیقه گریه کند.

در حالی که کودک شما در یک مکان امن است، اقداماتی را در نظر بگیرید که ممکن است به شما کمک کند آرام شوید. مثلا:

چند دقیقه به موسیقی گوش دهید.

برای حمایت عاطفی با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید.

کارهای ساده خانه مانند جاروبرقی یا شستن ظروف را انجام دهید.

اگر بعد از 10 تا 15 دقیقه آرام نشدید، نوزاد خود را چک کنید اما تا زمانی که احساس کردید آرام نشده اید، نوزاد خود را بلند نکنید.

وقتی آرام شدید، برگردید و نوزادتان را بردارید. اگر کودک شما همچنان گریه می کند، دوباره اقدامات تسکین دهنده را امتحان کنید.

با پزشک فرزندتان تماس بگیرید. ممکن است یک دلیل پزشکی برای گریه کودک شما وجود داشته باشد.

سعی کنید صبور باشید. ایمن نگه داشتن کودک مهم ترین کاری است که می توانید انجام دهید. طبیعی است که احساس ناراحتی، ناامیدی یا حتی عصبانیت کنید، اما مهم است که رفتار خود را تحت کنترل داشته باشید.

به یاد داشته باشید، تکان دادن، پرتاب کردن، ضربه زدن، ضربه زدن یا تکان دادن کودک هیچ گاه ایمن نیست - و هرگز مشکل را حل نمی کند!

هنگام انتخاب مراقب چه نکاتی را باید بدانید


اگر دیگران از فرزندان شما مراقبت می کنند، مدتی را برای مشاهده نحوه تعامل این مراقبان با فرزندان خود اختصاص دهید. آیا آنها از صحبت کردن یا بازی با فرزندان شما لذت می برند؟ چگونه یک نوزاد در حال گریه را آرام می کنند؟ یک مرکز مراقبت از کودک ایده آل، مرکزی است که دارای مجوز یا گواهی باشد و چندین مراقب کودک همیشه در آن حضور داشته باشند.

همچنین، به یاد داشته باشید که نوزادان خردسالی که هنوز قادر به بالاکشیدن خود از زمین بر روی جسم دیگر مثل مبل یا سه پایه نیستند ، به ندرت کبود می شوند. حتی یک کبودی کوچک می تواند اولین نشانه سوء استفاده باشد. در صورت مشاهده کبودی در نوزاد خردسال، نوزاد باید توسط پزشک معاینه شود.

علائم و نشانه های ضربه به سر


قربانیان ضربه به سر ممکن است یک یا همه علائم و نشانه های زیر را نشان دهند:

تحریک پذیری

بی حالی (مشکل  در بیدارماندن)

مشکل در تنفس

استفراغ

تشنج

کاهش هوشیاری

کما (نمی توان بیدار کرد)

یاد آوردی 
آسیب رساندن به نوزادی که گریه می کند هیچ گاه پذیرفته نیست. هر کسی که از فرزندان شما مراقبت می کند، از جمله والدین، مراقبان کودک، خواهر و برادر بزرگتر، پدربزرگ و مادربزرگ و همسایه ها، باید از خطرات تکان دادن یا ضربه زدن به سر نوزاد مطلع باشد.