نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • پرسشنامه نظارت و غربالگری تکاملی -رفتاری در مراقبت های اولیه

نظارت بر تکامل و رفتار برای همه کودکان در ملاقات های مراقبت بهداشتی پیشگیرانه توصیه می شود. در ایالات متحده غربالگری دوره ای تکاملی -رفتاری نیز توصیه می شود. این مقاله به تشریح توصیه‌هایی برای نظارت، غربالگری و ارزیابی می‌پردازد.

نظارت و غربالگری تکاملی -رفتاری در مراقبت های اولیه

مقدمه - نظارت بر تکامل  و رفتار برای همه کودکان در بازدیدهای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه توصیه می شود. در ایالات متحده غربالگری دوره ای تکاملی -رفتاری نیز توصیه می شود. این موضوع به تشریح توصیه‌هایی برای نظارت، غربالگری و ارزیابی می‌پردازد.

 

غربالگری اختلالات طیف اوتیسم به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد

. واژه شناسی

 

  • ناتوانی های تکاملی - ناتوانی های تکاملی (که اختلالات تکاملی  نیز نامیده می شود) گروه ناهمگونی از شرایط ناشی از اختلال در یادگیری، زبان، رفتار یا مهارت های حرکتی است. به عنوان مثال می توان به ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم، اختلال کم توجهی بیش فعالی، فلج مغزی و اختلال شنوایی اشاره کرد [1].

 

  • نظارت بر تکامل- نظارت برتکامل فرآیندی است که از طریق آن کودکانی که دارای تاخیرتکامل هستند یا در معرض خطر تاخیرتکامل هستند شناسایی می شوند [2-4]. نظارت برتکامل در بازدیدهای مراقبت های پیشگیرانه انجام می شود و شامل برانگیختن نگرانی های والدین، شناسایی عوامل خطر، نظارت برتکامل و همکاری با سایر ارائه دهندگان و متخصصان است. (به «رویکرد نظارت» در زیر مراجعه کنید.)

 

غربالگری تکاملی 

- غربالگری تکاملی  به استفاده از یک تست استاندارد برای شناسایی کودکان بدون علامتی که در معرض خطر اختلال تکامل هستند، اشاره دارد. کودکانی که غربالگری مثبت می کنند باید تحت ارزیابی تکاملی -رفتاری قرار گیرند [2]. (به «رویکرد غربالگری» در زیر مراجعه کنید.)

 

  • ارزیابی تکاملی -رفتاری - ارزیابی تکاملی -رفتاری یک بررسی و ارزیابی جامع ازتکامل و رفتار برای شناسایی یک اختلال تکاملی و ایجاد یک برنامه درمانی است [2،5]. (به «صفحه نمایش مثبت» در زیر مراجعه کنید.)

 

همه گیر شناسی

 

مشکلات تکاملی و رفتاری در کودکان و نوجوانان شایع است. گزارش سالانه 2018 از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که 16.7 درصد از کودکان دارای ناتوانی تکاملی یا تاخیر در تکامل  هستند [6]. در یک نظرسنجی مقطعی در سطح ملی (1997-2016)، شیوع ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم (ASD) و سایر تأخیرهای تکاملی در بین کودکان 3 تا 17 ساله گزارش شده توسط والدین بین 6 تا 15 درصد متغیر بودکه به نحوه بیان سوالات مرتبط بود . [7-9].

 

تخمین زده می شود که 20 تا 25 درصد از جوانان در ایالات متحده  دارای معیارهای یک اختلال سلامت روانی با اختلال شدید در طول عمر خود هستند  که  با تأیید اختلال "زیاد" یا "شدید" در فعالیت های روزانه یا ناراحتی "شدید یا بسیار شدید" تعریف می شود . [10]. اختلالات اضطرابی شایع ترین هستند و پس از آن اختلالات رفتاری، اختلالات خلقی و اختلالات مصرف مواد قرار دارند. میانگین سن شروع در یک نظرسنجی ملی از نوجوانان 13 تا 18 ساله در اختلالات مختلف متفاوت است که در ذیل آمده است .

 

  • اضطراب – 6 سال
  •  اختلالات رفتاری (به عنوان مثال، اختلال نقص توجه و بیش فعالی [ADHD]، اختلال نافرمانی مقابله ای، اختلال سلوک) – 11 سال
  •  اختلالات خلقی – 13 سال
  •  اختلالات مصرف مواد – 13 سال

 

شیوع ناتوانی های تکاملی از دهه 1990 افزایش یافته است که بیشتر آن به دلیل ASD اختلالات طیف اوتیسم  و ADHDاختلال بیش فعالی و نقص توجه  بوده است [7].

عواملی که فرض می شود در افزایش شیوع نقش داشته اند عبارتند از

  • بهبود شناسایی،
  • افزایش بقای کودکان نارس متولد شده،
  • افزایش بقای کودکان متولد شده با نقایص مادرزادی و اختلالات ژنتیکی،
  • و افزایش عوامل خطرزای دوران بارداری مانند سن والدین بزرگتر و چند قلوزایی.
  •  

 

شیوع شرایط خاص به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

مزایای نظارت و غربالگری

- ترکیبی از نظارت و غربالگری برای مشکلات تکاملی-رفتاری در کودکان، شناسایی زودهنگام [11-13] را افزایش می دهد و مداخله زودتر را ممکن می کند، که با نتایج بهبود یافته همراه است [14-21].

 

بیشترین پاسخ به مداخلات تکاملی-رفتاری در اوایل کودکی است [22]. کودکانی که پس از ورود به مدرسه شناسایی می شوند، فرصت شرکت در خدمات اولیه تکامل  یا دوران کودکی را از دست می دهند. کودکان با تأخیر تکاملی کشف نشده در معرض خطر افزایش مشکلات اجتماعی و عاطفی، مشکلات اولیه مدرسه و شکست مدرسه هستند [2].

مزیت شناسایی زودهنگام چیست ؟

شناسایی زودهنگام، امکان درمان زودتر شرایط پزشکی زمینه‌ای همراه با  مشکلات تکاملی-رفتاری (مانند اختلالات متابولیک) فراهم می کند . شناسایی زودهنگام همچنین به والدین این امکان را می دهد که انتظارات خود را بهتر با توانایی های فرزندشان تطبیق دهند، فعالیت ها و محرک های مناسب تکاملی را ارائه دهند و احساس کنند که تمام تلاش خود را برای کمک به فرزندشان انجام می دهند [18،23].

در مطالعات مشاهده‌ای، نظارت بر تکامل  و غربالگری نیز با افزایش تعداد والدینی که گزارش می‌دهند به نگرانی‌هایشان رسیدگی شده و به سؤالات پاسخ داده شده است، مرتبط بوده است [24].

 

در مطالعات مشاهده‌ای قبل و بعد و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده، نظارت و غربالگری تکاملی-رفتاری با افزایش شناسایی نگرانی‌های تکاملی-رفتاری، افزایش ارجاع به خدمات مداخله زودهنگام و افزایش تعداد کودکان واجد شرایط برای خدمات مداخله زودهنگام مرتبط است [11-13]. ].

 

بررسی‌های سیستماتیک، مطالعات مشاهده‌ای آینده‌نگر و چند کارآزمایی تصادفی‌سازی نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت بهتری را زمانی که مشکلات تکامل  زود شناسایی می‌شوند و خدمات ارائه می‌شوند، به ویژه برای کودکان در معرض خطر نشان داده‌اند [14-21،25-28].

خدمات مداخله زودهنگام تکامل /کودکی

خدمات مداخله زودهنگام تکامل /کودکی برای کودکان دارای ناتوانی های تکاملی مزایای زیر را دارد

 

  • کاهش نیاز به خدمات آموزشی ویژه در طول سال های تحصیلی،
  • نرخ بالاتر فارغ التحصیلی،
  • کاهش نرخ حاملگی نوجوانان،
  • نرخ اشتغال بالاتر،
  • و کاهش رفتار مجرمانه و خشونت [19، 22].
  • چندین مطالعه مزایای مداخله زودهنگام را برای 15 تا 49 سال پس از مداخله نشان داده اند.

 

مضرات و هزینه های سربار نظارت و غربالگری

- آسیب های احتمالی پیش بینی شده توسط پزشکان در ارائه مراقبت تکامل  و غربالگری به نتایج مثبت کاذب، نتایج منفی کاذب، و هزینه های سربار نظارت و غربالگری مربوط می شود.

 

نتایج مثبت کاذب

مضرات بالقوه نظارت یا غربالگری مثبت کاذب عبارتند از [32-34]:

 

  • ارزیابی تکاملی غیر ضروری. تعداد بالای غربالگری های مثبت کاذب ممکن است مراکز ارزیابی و ارجاع را که در بسیاری موارد منابع محدودی دارند دچار مشکل کند .
  • اضطراب یا ننگ بی مورد برای خانواده ها

نتایج مثبت کاذب را می توان با انتخاب تست های غربالگری که در جمعیت عمومی تایید شده و دارای ویژگی حداقل 70 درصد هستند، به حداقل رساند [35،36]. (به "انتخاب تست غربالگری" در زیر مراجعه کنید.)

 

نتایج منفی کاذب

 نتایج منفی کاذب شناسایی کودکان دارای مشکلات تکاملی-رفتاری را به تأخیر می اندازد و منجر به ارجاع کمتر و  یا تأخیردر ارجاع  به خدمات مداخله زودهنگام می شود.

 

نتایج منفی کاذب را می توان با انتخاب تست های غربالگری که در جمعیت عمومی تایید شده و دارای حساسیت حداقل 70 درصد هستند، به حداقل رساند [35،36]. (به "انتخاب تست غربالگری" در زیر مراجعه کنید.)

 

  • سربار غربالگری - فرآیند غربالگری ممکن است بار روی مطب اطفال را افزایش دهد (با نیاز به زمان یا مستندسازی اضافی). در یک پروژه آزمایشی که اجرای توصیه‌های آکادمی اطفال آمریکا در مورد غربالگری تکاملی و رفتاری را در سال 2006 ارزیابی کرد،درمانگران شرکت‌کننده با تکمیل غربالگری، ارجاع مناسب به برنامه‌های مداخله زودهنگام و متخصصان پزشکی و ردیابی ارجاع‌ها مشکل داشتند [37].

 

اگرچه برخی از ارائه دهندگان زمان لازم برای ارائه غربالگری را به عنوان یک بار تلقی می کنند، یک مطالعه مشاهده ای هیچ تغییری در مدت زمان ملاقات پزشکی  پس از اجرای غربالگری تکاملی  همه جانبه پیدا نکرد [24].

رویکرد به نظارت و مراقبت

رویکرد به نظارت - نظارت بر تکامل  فرآیندی است که از طریق آن کودکانی که ممکن است تاخیر تکاملی داشته باشند یا در معرض خطر تاخیر تکامل  باشند شناسایی می شوند [2،3]. مراقبت در هر ویزیت کودک سالم (لینک ) و در هر زمان نگرانی از سوی والدین  مطرح می شود انجام می شود  [2،38]. ما از رویکرد نظارت بر تکامل  توصیه شده توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP) پیروی می کنیم [2]:

  • نگرانی های والدین را برانگیخته و به آنها توجه کنید :

از والدین بپرسید که آیا والدین در مورد تکامل ، رفتار یا یادگیری فرزندشان نگرانی دارند یا خیر. مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که برآوردهای والدین از تکامل  فرزندشان دقیق است [39]. نگرانی والدین روشی موثر برای تشخیص زودهنگام مشکلات تکاملی و رفتاری است، اما فقدان نگرانی والدین تأخیر تکاملی را رد نمی کند [40-42].

  • حفظ تاریخچه و شرح حال تکاملی  

یک سابقه  و شرح حال تکاملی را برای مرور در بازدیدهای بعدی حفظ کنید. مرور تاریخچه تکامل  در طول زمان می‌تواند ناهنجاری‌ها یا انحرافات تکاملی را شناسایی کند (به عنوان مثال، دستیابی به مهارت‌های خارج از مسیر معمول، و پسرفت  مهارت‌ها) که مستلزم بررسی بیشتر است .(مثلاً برای فلج مغزی، اختلال طیف اوتیسم).

تاریخچه تکامل  را می توان با این سوال به دست آورد که :

  • "از آخرین ملاقات ما چه تغییراتی در تکامل فرزند خود دیده اید؟" یا
  • با پرسش در مورد مهارت‌های خاص سنی در حوزه‌های مختلف تکامل (به عنوان مثال، حرکتی درشت، حرکتی ظریف، تطبیقی ​​[خودیاری]، شناختی/آکادمیک، ارتباطی [زبان دریافتی و بیانی]، اجتماعی-عاطفی):

 

0 تا 12 ماه (جدول 1)

  • 12 تا 24 ماه (جدول 2)
  • 2 تا 3 سال (جدول 3)
  • 4 تا 8 سال (جدول 4)

ما مهارت‌های حرکتی مخصوص سن (جدول 5) را در طول ویزیت کودک سالم  به عنوان بخشی از نظارت بر تکامل  و تکامل  ارزیابی می‌کنیم، همانطور که توسط انجمن تخصصی غربالگری عصبی حرکتی آکادمی طب اطفال آمریکا  AAP [43] توصیه می‌شود.

  • تعاملات والدین-کودک را مشاهده کنید :

- مشاهدات دقیقی از کودک و تعامل والدین-کودک انجام دهید (مثلاً گرمی، مراقبت، و پاسخگویی والدین به نشانه های کودک، و همچنین میزان نگاه کودک به والدین برای دریافت راحتی و حمایت ) [44].

  • عوامل خطر و عوامل محافظتی را شناسایی کنید

– عوامل خطر و محافظ کودک را شناسایی کنید. کودکانی که چندین عامل خطر ثابت دارند باید برای نظارت مداوم ویزیت های مکرر بیشتری داشته باشند یا ممکن است برای ارزیابی تکامل ی-رفتاری ارجاع شوند [2،45،46]. (به «ارزیابی تکامل ی یا رفتاری» در زیر مراجعه کنید.)

عوامل خطر

 عوامل خطر برای مشکلات تکاملی و رفتاری عبارتند از [45،47-51]:

- مواجهه قبل از تولد (مانند عفونت، الکل، سیگار کشیدن)

- عوارض زایمان (مثلاً نارس بودن یا وزن کم هنگام تولد)

-عفونت های پری ناتال (به عنوان مثال، ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس زیکا [52،53])

-شرایط پزشکی (به عنوان مثال، مسمومیت با سرب، بیماری مادرزادی قلبی [54،55])

-شرایط ژنتیکی (مانند سندرم داون، سندرم X شکننده)

-تجارب نامطلوب دوران کودکی یا خانوادگی (به عنوان مثال، فقر، از جمله کمبود مسکن یا ناامنی غذایی، قرار گرفتن در معرض نژادپرستی، سوء استفاده یا بی توجهی) [47-49]

-بیکاری والدین یا مشکلات سلامت روان (مانند افسردگی، اضطراب، مصرف مواد)

-والدین با تحصیلات/سواد محدود [56]

-والدین نوجوان

عوامل حفاظتی/تاب آوری

عواملی که در برابر مشکلات تکاملی و رفتاری محافظت می کنند عبارتند از [20،22]:

-ارتباطات قوی در یک خانواده دوست داشتنی و حمایتگر

- تعامل فعال والدین و فرزند (مانند آموزش، آرامش بخشی، گفتگوی رفت و برگشتی، به اشتراک گذاری کتاب و غیره)

-فرصت های تعامل با کودکان دیگر

-فرصت های تکامل   درعدم وابستگی  در محیطی با ساختار مناسب

 

ثبت یافته‌ها و برنامه‌های درمانی و یا مداخله ای :

 ثبت دقیق فرآیند و یافته‌های مراقبت در طول ویزیت ها باید شامل اقدامات یا برنامه های خاصی باشد (مثلاً پیگیری های قبلی، ارجاعات). (به «پیگیری» در زیر مراجعه کنید.)

  • همکاری با سایر ارائه دهندگان و متخصصان - سایر متخصصان (به عنوان مثال، مداخله زودهنگام، ارائه دهندگان مهدکودک) که با کودک و خانواده کار می کنند ممکن است بتوانند مشاهدات یا یافته هایی را ارائه دهند که به شناسایی تاخیرهای تکامل کمک می کند.

مراقبت تکاملی-رفتاری توسط چندین انجمن حرفه ای از جمله گروه کاری کانادایی در مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه پشتیبانی می شود [4].

و اما غربالگری تکاملی چیست و وب سایت ninitest.com    چه کمکی به خانواده ها می کند ؟

غربالگری تکاملی به استفاده از یک تست استاندارد برای شناسایی کودکان بدون علامت در معرض خطر اختلال تکاملی  اشاره دارد. کودکانی که نتیجه غربالگری مثبت دارند ، باید تحت ارزیابی تکاملی-رفتاری قرار گیرند [2]. ارزیابی تکاملی-رفتاری برای تشخیص اختلالات تکاملی-رفتاری ضروری است. (به «غربالگری مثبت» در زیر مراجعه کنید.)

 

رویکرد ما به غربالگری تکاملی-رفتاری تا حد زیادی با آنچه توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه شده است مطابقت دارد [2،35،43].

دلایل منطقی استفاده از بررسی تکاملی چیست ؟

- استفاده از تست های غربالگری استاندارد ممکن است تاثیرات بالینی ایجاد شده از طریق مراقبت بر تکامل  را افزایش دهد. برداشت‌های بالینی از تکامل  و رفتار نسبت به تست‌های غربالگری معتبر کمتر دقیق است، و تکیه بر مراقبت  به تنهایی ، ممکن است کودکان مبتلا به مشکلات تکاملی-رفتاری را که از مداخله سود می‌برند، از دست بدهد [2،11،32]. در یک بررسی سیستماتیک از مطالعات ناهمگن شناسایی مراقبت های اولیه مشکلات تکاملی-رفتاری بدون آزمون های غربالگری معتبر، حساسیت بین 14 تا 54 درصد و ویژگی از 69 تا 100 درصد متغیر بود [32].

زمان غربالگری

کودکان کمتر از 4 سال - ما غربالگری تکاملی-رفتاری را با یک تست معتبر ارائه می دهیم [2]:

هر زمان که والدین یا پزشک نگرانی هایی در مورد تکامل  داشته باشند (مثلاً ننشستن تا 9 ماهگی، عدم توجه مشترک تا 12 ماهگی). آزمایش غربالگری ممکن است بطور هدفمند و متمرکز برآن نگرانی  (مثلاً تکامل  حرکتی، توجه) مورد استفاده  قرار گیرد. (به "ویژگی های بیمار و تمرین" در زیر مراجعه کنید.)

  • در ویزیت های خاص کودک سالم ؛ غربالگری معمول جهانی و دوره ای ممکن است مشکلاتی را که با مراقبت به تنهایی یا غربالگری در یک مقطع زمانی شناسایی نشده ، شناسایی کند. غربالگری مکرر اجازه شناسایی مشکلات تکاملی-رفتاری را در زمان اشکار شدن آن  می دهد [2،11].

ما غربالگری تکاملی-رفتاری را در ویزیت‌های زیر در کودکان سالم ارائه می‌کنیم:

  • ویزیت 9 ماهه : غربالگری در ویزیت 9 ماهه ممکن است مشکلات حرکتی (جدول 6)، بینایی، شنوایی یا ارتباطی را مشخص کند. همچنین فرصتی برای آموزش والدین در مورد غربالگری تکاملی و تشویق آنها به توجه به مهارت های زبانی و ارتباطی فراهم می کند [2].
  • ویزیت 18 ماهه : غربالگری تکاملی عمومی در ویزیت 18 ماهه ممکن است تأخیرهای حرکتی ظریف و درشت را شناسایی کند (جدول 6)، تأخیرهای زبانی و علائم اختلالات طیف اوتیسم (ASD).

غربالگری خاص برای  اختلال طیف اوتیسم ASD در ویزیت 18 ماهه توصیه می شود و به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد. (به "اختلال طیف اوتیسم: نظارت و غربالگری در مراقبت های اولیه"، بخش "غربالگری ASD" و "اختلال طیف اوتیسم: ابزارهای غربالگری" مراجعه کنید.)

  • ویزیت 24 ماهه : تکرار غربالگری خاص اختلال طیف اوتیسم (ASD)در ویزیت 24 ماهه، شناسایی کودکان مبتلا به ASD را که در غربالگری 18 ماهه شناسایی نشده اند ، تسهیل می کند.

علاوه بر غربالگری اختصاصی  اختلال طیف اوتیسم ASD، اگر بیمار/خانواده برای بازگشت  برای ویزیت 30 ماهه مشکل داشته باشند، غربالگری تکامل  عمومی را در ویزیت 24 ماهه ارائه می دهیم.

  • ویزیت 30 ماهه : غربالگری در ویزیت 30 ماهه ممکن است تاخیرهای حرکتی (جدول 6)، زبانی و شناختی را مشخص کند.

 

مزایای غربالگری تکاملی-رفتاری در یک کارآزمایی تصادفی چند مرکزی نشان داده شد که غربالگری تکاملی  را با استفاده از آزمون‌های غربالگری معتبر (پرسشنامه سن و مراحل-II و فهرست چک اصلاح‌شده برای اوتیسم در کودکان نوپا) با کمک دفتر کار، ابزارهای معتبر بدون کمک دفتر کار ، و نقطه عطف مقایسه کرد.

  با مراقبت بر تکامل  در 2103 کودک کمتر از 30 ماه [11]. تأخیر تکاملی در 21 درصد از کودکان شناسایی شد. تست های غربالگری معتبر با و بدون کمک مطب، شناسایی تاخیرها (23 و 27 در مقابل 13 درصد)، ارجاع به مداخله زودهنگام (20 و 18 در مقابل 10 درصد)، و صلاحیت برای خدمات مداخله زودهنگام (7 و 5 در مقابل 3 درصد) را افزایش داد. ابزار غربالگری معتبر همچنین زمان شناسایی و ارجاع را کاهش داد.

 

در میان کودکان مراجعه کننده به مداخله زودهنگام، تفاوتی در درصد واجد شرایط برای خدمات وجود نداشت، که نشان می دهد استفاده از تست های غربالگری منجر به ارجاع بیش از حد نمی شود.

این یافته‌ها توسط مطالعات مشاهده‌ای قبل و بعد که نشان‌دهنده ارتباط بین تست‌های غربالگری معتبر و افزایش شناسایی نگرانی‌های تکاملی-رفتاری، افزایش ارجاع به خدمات مداخله زودهنگام، و افزایش تعداد کودکان واجد شرایط برای خدمات مداخله زودهنگام هستند، پشتیبانی می‌شوند [12،13] .

اگرچه اینها پیامدهای جایگزین هستند و مطالعاتی که نشان می دهد نتایج مهم بالینی بهبود یافته در کودکانی که غربالگری شده اند در مقایسه با کودکانی که غربالگری نشده اند وجود ندارد [4]، به نظر می رسد اجماع کلی وجود دارد که مداخله زودهنگام با پیامدهای شناختی و اجتماعی بهبود یافته مرتبط است.

 

کودکان ≥4 سال

  • ویزیت چهار سالگی – غربالگری تکاملی-رفتاری در بازدید چهار ساله باید بر آمادگی مدرسه تمرکز داشته باشد (بهزیستی اجتماعی-عاطفی، مشارکت خانواده در آموزش کودک، ارتقای پنج R [خواندن، قافیه، روتین ها، پاداش ها ، روابط و عوامل خطر برای مشکلات رشدی) [57]. غربالگری در سن 4 سالگی فرصتی برای اصلاح قبل از ورود به مهدکودک برای بهینه سازی مشارکت موفق مهدکودک و تعامل با همسالان فراهم می کند [43]. (به "آمادگی مدرسه برای کودکان در ایالات متحده"، بخش "آمادگی کودک" مراجعه کنید.)
  • کودکان ≥5 سال :

 ما با توصیه گروه کاری AAP در مورد بهداشت روانی برای غربالگری سالانه کودکان بدون علامت ≥ 5 سال برای اختلالات سلامت روان و اختلال در عملکرد روانی اجتماعی با یک تست غربالگری رفتاری معتبر موافقیم [58].

نشانه های اضافی برای غربالگری سلامت روان عبارتند از:

  • نگرانی های روانی اجتماعی شناسایی شده توسط خانواده
  • اختلال در خانواده
  • عملکرد ضعیف مدرسه
  • دشواری رفتاری
  • شکایات جسمی مکرر
  • مشارکت خدمات اجتماعی یا آژانس قضایی اطفال

 

انتخاب تست غربالگری :

 تست های غربالگری بیمارانی را که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند را شناسایی می کند. آنها استانداردهای مرجعی نیستند که منجر به تشخیص شوند.

عملکرد تست غربالگری :

 اصطلاحاتی که برای توصیف عملکرد تست غربالگری یا کیفیت اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌شوند شامل حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی، نسبت‌های احتمال، اعتبار همزمان و اعتبار پیش‌بینی می‌شوند (جدول 7). این اصطلاحات به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرند. (به "واژه نامه اصطلاحات رایج آماری زیستی و اپیدمیولوژیک" و "ارزیابی تست های تشخیصی" مراجعه کنید.)

تست‌های با حساسیت بالا نتایج منفی کاذب کمی دارند و تشخیص از دست رفته یا تاخیری را به حداقل می‌رسانند. تست های با ویژگی بالا نتایج مثبت کاذب کمی دارند و ارجاع بیش از حد را به حداقل می رساند.

 حساسیت و ویژگی بیش از 70 درصد به طور کلی برای تست های غربالگری تکاملی-رفتاری قابل قبول است [35،36]، اگرچه آستانه ممکن است با شرایط هدف و پیامدهای یک نتیجه منفی یا مثبت کاذب متفاوت باشد.

 

تست‌هایی با ارزش پیش‌بینی مثبت بالا، احتمال اینکه کودکان با نتایج تست غربالگری مثبت (یا "رد شده") دارای شرایط تکاملی  یا رفتاری هدفمند باشند را افزایش می‌دهد. تست‌هایی با ارزش پیش‌بینی منفی بالا، این احتمال را افزایش می‌دهند که کودکانی که نتایج تست غربالگری منفی (یا "گذرانده شده") دارند، این بیماری را نداشته باشند.

 

ویژگی‌های بیمار و تجربه بالینی  - انتخاب از بین تست‌های غربالگری تکاملی -رفتاری معتبر با عملکرد آزمون قابل قبول بر اساس موارد زیر شخصی سازی می گردد :

  • ویژگی های بیمار (مانند سن، زبان صحبت شده در خانه، سطح سواد). آزمایش‌های غربالگری برای محدوده سنی که اختلال در آن ظاهر می‌شود و قابل شناسایی است هدف‌گذاری می‌شود (جدول 8 و جدول 9).
  • شرایط هدف (مثلاً شیوع چیست؟ نتایج منفی یا مثبت کاذب کاذب چه پیامدهایی دارد؟).
  • آزمون های غربالگری تکاملی – تست های غربالگری تکاملی شرایطی را هدف قرار می دهند که بر حوزه های تکامل سنتی (مانند شناختی، زبانی، حرکتی، اجتماعی) اثر می گذارند. برخی بر روی یک دامنه خاص تمرکز می کنند. دیگران در مورد تکامل عمومی برخی از تست های غربالگری تکامل نیز نگرانی های رفتاری را بررسی می کنند. هر ابزار غربالگری تکامل سطح آستانه مخصوص به خود را برای آزمایش "مثبت" یا تستی که افزایش خطر را شناسایی می کند، دارد (جدول 8 و جدول 10).

برای غربالگری کلی تکاملی-رفتاری کودکان بدون نگرانی های شناسایی شده در ویزیت های دوره ای از کودکان سالم ، ما تست های غربالگری را ترجیح می دهیم که حوزه های متعددی را هدف قرار می دهند (یعنی غربالگری همه جانبه) (جدول 8).

برای کودکانی که نگرانی‌های خاصی دارند (مثلاً تاخیر زبان)، تست‌های غربالگری دامنه خاص را ترجیح می‌دهیم. غربالگری تاخیر زبان و ASD به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد. (به بخش «غربالگری» و «اختلال طیف اوتیسم: نظارت و غربالگری در مراقبت‌های اولیه»، بخش «غربالگری ASD»، به «تاخیر زبان بیانی («تأخیر در صحبت کردن») در کودکان خردسال مراجعه کنید.)

 

  • آزمون های غربالگری رفتاری

ابزارهای غربالگری رفتاری شرایط رفتاری (مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه)، رشد عاطفی اجتماعی و مهارت های خودیاری (مانند تغذیه، خوابیدن، توالت رفتن) را هدف قرار می دهند (جدول 9).

در کودکان خردسال، رفتار چالش برانگیز یا تأخیر/پسرفت  در مهارت‌های خودیاری  ممکن است تنها تظاهرات پریشانی عاطفی-اجتماعی باشد (مثلاً مربوط به قرار گرفتن در معرض استرس سمی، دلبستگی ناکافی، یا آسیب‌پذیری ذاتی).

آزمایش های غربالگری برای مصرف الکل و مواد به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد. (به «آزمایش‌های غربالگری در کودکان و نوجوانان»، بخش «مصرف نیکوتین، الکل و مواد» مراجعه کنید.)

  • ملاحظات را تمرین کنید (به عنوان مثال، چه کسی می تواند آزمون را ارائه دهد؟ نمره و تفسیر چقدر طول می کشد؟ آیا می توان آن را در پرونده الکترونیکی پزشکی ادغام کرد؟) (جدول 8 و جدول 9).
  • امکان سنجی اجرا (جدول 11).

وقتی همه چیز برابر است، پزشکان عموماً انتخاب‌های خود را بر اساس مدت زمانی که  برای انجام و نمره دهی آزمون طول می‌کشد و هزینه اولویت‌بندی می‌کنند.

پیگیری

غربالگری مثبت - هنگامی که نتایج یک غربالگری تکاملی-رفتاری "مثبت" یا نگران کننده است، کودک باید تحت ارزیابی های تکاملی -رفتاری و پزشکی قرار گیرد [2]. هدف این ارزیابی ها شناسایی اختلالات تکاملی یا شرایط پزشکی است که می تواند به تاخیر در تکامل یا نگرانی های رفتاری کمک کند. علاوه بر این، کودک باید برای خدمات مداخله اولیه/اوایل دوران کودکی ارجاع داده شود.

ارزیابی تکاملی یا رفتاری - ارزیابی تکاملی یا رفتاری یک بررسی و ارزیابی جامع از تکامل و رفتار کودک به منظور تشخیص اختلال تکامل و تدوین یک برنامه درمانی است. ارزیابی ممکن است شامل مشاهدات رفتاری، گزارش کامل والدین از تاریخچه پزشکی و تکاملی، تست روانشناسی و/یا ارزیابی گفتار و زبان یا حرکتی (کاردرمانی/فیزیوتراپی) باشد [5].

ارزیابی‌های تکاملی یا رفتاری را می‌توان توسط یک متخصص پزشکی مانند متخصص مغز و اعصاب اطفال، متخصص اطفال تکاملی -رفتاری، روان‌پزشک کودک، متخصص اطفال عصبی تکاملی انجام داد [2،5]. ارزیابی توسط روانشناس، آسیب شناس گفتار و زبان، شنوایی شناس، مددکار اجتماعی، فیزیوتراپ یا کاردرمانگر نیز ممکن است، بسته به نگرانی ارائه شده و در دسترس بودن جامعه، ضروری باشد.

اختلال شناسایی شده

 - اگر یک اختلال رشدی در طی ارزیابی رشدی یا رفتاری شناسایی شود (نتایج غربالگری "مثبت واقعی")، کودک باید در مطب به عنوان کودکی با نیازهای مراقبت های بهداشتی خاص شناسایی شود و در خانه پزشکی با دقت بیشتری دنبال شود [2]. ]. ممکن است ارزیابی پزشکی اضافی لازم باشد. (به «کودکان و جوانان با نیازهای مراقبت بهداشتی ویژه» و «ارزیابی پزشکی» در زیر مراجعه کنید.)

 

اختلال شناسایی نشده است

- اگر اختلال تکاملی در طی ارزیابی تکاملی یا رفتاری شناسایی نشد (نتایج غربالگری "مثبت کاذب")، پیگیری دقیق، نظارت مداوم بر تکامل، و غربالگری متناسب با سن و بر اساس نگرانی باید در صورت نیاز انجام شود. 2].

کودکانی که غربالگری مثبت دارند  اما ارزیابی رفتاری- تکاملی آنها شرایط  خاص تکاملی -رفتاری را شناسایی نمی‌کند، ممکن است از پیگیری‌های مکرر، حمایت‌های روانی اجتماعی یا مداخلات مراقبت اولیه بهره ببرند [59].

 در یک مرور سیستماتیک از 48 مطالعه، چندین مداخله مراقبت اولیه برای کودکان کمتر از سه سال با کاهش تاخیر تکامل (گام‌های سالم، پروژه تعامل ویدیویی)، بهبود رشد شناختی یا زبانی (مداخله‌های والدین، مراقبت برای تکامل، نقاط تماس) و بهبود رفتار (سالهای باورنکردنی، برنامه فرزندپروری مثبت، درمان تعاملی والدین و کودک، پروژه تعامل ویدئویی)  همراه بود. [60].

ارزیابی پزشکی

- ارزیابی اولیه پزشکی کودک با غربالگری رشد مثبت باید شامل موارد زیر باشد::

  • ارزیابی شنوایی (به "کاهش شنوایی در کودکان: غربالگری و ارزیابی مراجعه کنید")
  • غربالگری بینایی (به "غربالگری و ارزیابی بینایی در نوزادان و کودکان مراجعه کنید")
  • مرور غربالگری متابولیک نوزادان (به «خطاهای ذاتی متابولیسم: شناسایی اختلال خاص»، بخش «غربالگری نوزادان» مراجعه کنید)
  • بررسی پارامترهای رشد، به ویژه دور سر (به «الگوهای رشد طبیعی در نوزادان و کودکان پیش از بلوغ»، بخش «الگوهای رشد غیرطبیعی» مراجعه کنید)
  • تاریخچه خانوادگی، اجتماعی و محیطی به روز شده به دنبال عوامل خطر برای تأخیر در تکامل است (به «رویکرد نظارت» در بالا مراجعه کنید)

اگر کودک با یک اختلال خاص شناسایی شود، ممکن است ارزیابی اضافی لازم باشد. ارزیابی بستگی به اختلال دارد، به عنوان مثال:

  • اختلال طیف اوتیسم (به «اختلال طیف اوتیسم: ارزیابی و تشخیص»، بخش «ارزیابی برای شرایط مرتبط» مراجعه کنید)
  • فلج مغزی (نگاه کنید به "فلج مغزی: ارزیابی و تشخیص")
  • ناتوانی ذهنی (نگاه کنید به "ناتوانی ذهنی (ID) در کودکان: ویژگی های بالینی، ارزیابی و تشخیص" و "ناتوانی ذهنی در کودکان: ارزیابی برای یک علت")

 

والدین گرامی برای اطلاع از نوشته های جدیدتر فرم زیر را تکمیل کنید