نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • عفونت تبخال دهان و لثه

در این مقاله به عفونت تبخالی دهان و لثه می پردازیم .

 هر سال من کودکان پیش دبستانی  زیادی که مبتلا به ژنژیووستوماتیت هستند را  می بینم. به نظر می رسد که این وضعیت  بار قابل توجهی از بیماری را به همراه دارد. و ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 است، سوال این است که آیا باید درمان ضد تبخال با آسیکلوویر خوراکی تجویز کرد؟

پاسخ :

در حالی که اکثر کودکان مبتلا به ژنژیووستوماتیت اولیه بدون علامت خواهند بود، برخی درد و ناراحتی قابل توجهی را تجربه خواهند کرد و در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند. هیچ مطالعه بزرگ و به خوبی طراحی شده ای وجود ندارد که به وضوح درمان مناسب را برای همه کودکان تعیین کند. بر اساس یک مطالعه تصادفی ، در صورتی که درد یا کم آبی قابل توجهی وجود داشته باشد، درمان باید فقط در 72 ساعت اول شروع علائم شروع شود.

هرپس تبخال دهانی در کودکان

ژنژیووستوماتیت هرپسی اولیه

یک عفونت شایع کودکان است که در 90 درصد موارد توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 ایجاد می شود. معمولاً قبل از 6 سالگی دیده می شود. لثه اریتماتوز(قرمز آتشین )، خونریزی های مخاطی، و خوشه هایی از وزیکول های کوچک بیرون زده در سراسر دهان وجود دارد . 

این عارضه بسیار مسری است و عوارض آن از تبخال دهانی تا کم‌آبی بدن و حتی آنسفالیت تهدیدکننده زندگی را در بر می‌گیرد. از میان 61 کودک 1 تا 6 ساله فلسطین اشغالی ، 89 درصد کمتر از حد طبیعی نوشیدنی می‌نوشیدند و 2 بیمار از 36 بیمار قادر به نوشیدن نبودند. 

تسکین علائم در درجه اول شامل مدیریت درد و مصرف مایعات خوراکی برای جلوگیری از کم آبی بدن تا زمان فروکش عفونت ویروسی است. در یک بررسی نمودار در یک بیمارستان کودکان ایالات متحده، 48 بیمار 8 ماهه تا 12 ساله با مایعات و داروهای ضد درد درمان شدند. به 35 نفر از آنها نیز مخلوطی از آنتی اسید و دیفن هیدرامین داده شد و 7 نفر تحت درمان با لیدوکائین ویسکوز(ژله ای ) قرار گرفتند.

آسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی شناخته شده است که به طور موثر برای درمان عفونت های هرپس سیمپلکس، آبله مرغان (کوتاه شدن زمان تب)،  و زونا استفاده می شود. همچنین اغلب برای کودکان مبتلا به نقص ایمنی استفاده می شود.

درمان هرپس دهانی با آسیکلوویر 

بر اساس تحقیقات بسیار محدود، پیشنهاد می‌شود که کودکان با آسیکلوویر فقط در 72 ساعت اول شروع علائم درمان شوند، و درمان  تا زمانی که علائم واضح ژنژیووستوماتیت داشته باشند و از درد یا کم‌آبی شدید رنج ببرند ادامه داده می شود . دوز توصیه شده فعلی آسیکلوویر خوراکی 40 تا 80 میلی گرم بر کیلوگرم در روز است که به 3 یا 4 دوز برای 7 روز تقسیم می شود. مراقبان باید از عوارض جانبی احتمالی آسیکلوویر مانند سردرد، ضعف و استفراغ آگاه باشند.

والدین گرامی برای اطلاع از مقالات جدیدتر فرم زیر را تکمیل کنید و نظر خودرا مرقوم فرمایید .