نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • آیا غربالگری با پرسشنامه سنین و مراحل ASQ می تواند اوتیسم را تشخیص دهد؟

غربالگری تکاملی سنین و مراحل که در وب سایت نی نی تست به شکل انلاین و حرفه ای ارایه شده است در تشخیص اوتیسم تا چه میزان می تواند کمک کننده باشد . در مقاله زیر این سوال مورد بررسی قرار گرفته است .

آیا غربالگری با پرسشنامه سنین و مراحل ASQ می تواند اوتیسم را تشخیص دهد

والدین برای نظارت بر تکامل کودک خود به پزشکان اطفال تکیه می کنند. آکادمی طب اطفال آمریکا غربالگری روتین  تکامل  را با هر دو ابزار ASQ و مخصوص اوتیسم در سنین مشخص توصیه می کند. اگر غربالگرهای باند پهن بتوانند خطر ابتلا به اوتیسم را تشخیص دهند، این ممکن است دفعات اجرای  غربالگرهای اوتیسم برای همه کودکان را به حداقل برساند. مطالعه حاضر توانایی پرسشنامه سنین و مراحل ویرایش سوم (ASQ-3) را برای شناسایی کودکان در معرض خطر ابتلا به اوتیسم بررسی می کند.

ما به نمرات  ASQ-3 کودکانی که در غربالگری  اصلاح شده برای اوتیسم در کودکان نوپا ، مثبت بودند و کودکانی که همچنان در مصاحبه بعدی در M-CHAT-Rمثبت بودند  و کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  نگاه  کردیم.  

نتایج :ASQ و تشخیص اوتیسم 

با استفاده از نقطه برش  "پایش و/یا شکست" در هر حیطه تکاملی ، ASQ-3    هشتاد و هفت 87%  درصد از کودکانی را که در M-CHAT-R  با پیگیری  ، مثبت غربالگری شدند و 95٪ (20/21) از کودکانی که  اختلال طیف اوتیسم  تشخیص داده شده بودند  را شناسایی کرد. پایش و/یا شکست به تنهایی در حوزه برقراری ارتباط نیز 95 درصد از کودکان تشخیص داده شده را شناسایی کرد. 

نتیجه گیری

نمرات زیر نقطه برش  «پایش» در حیطه برقراری  ارتباط  ASQ-3 می‌تواند  موجب نگرانی اولیه در مورد نیاز به پیگیری خاص اوتیسم باشد. اگر این نتایج با نمونه‌ای به اندازه کافی بزرگ برای بررسی جداگانه کودکان نوپا در سنین مختلف و زمینه‌های فرهنگی مختلف تأیید شود، ممکن است بتوان یک استراتژی غربالگری دو مرحله‌ای را اجرا کرد، که در ان  غربالگری خاص اوتیسم برای کسانی نگه داشته می شود که  که در غربالگری سنین و مراحل ASQ  مثبت هستند.

 دانلود منبع 

منبع :

J Dev Behav Pediatr. Author manuscript; available in PMC 2016 Sep 1.

Published in final edited form as:

J Dev Behav Pediatr. 2015 Sep; 36(7): 536–543.

doi: 10.1097/DBP.0000000000000201

PMCID: PMC4563819

NIHMSID: NIHMS704415

PMID: 26348972

Can Screening With the Ages and Stages Questionnaire Detect Autism?

Sarah Hardy, B.A., Lauren Haisley, B.A., Courtney Manning, B.S., and Deborah Fein, PhD