نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تب در کودکان نکات مهم

نکات مهم در تب ،علل و راهنمایی های مهم

وقتی کودک شما تب دارد ، به ویژه اگر اولین تب او باشد ، می تواند نگران کننده باشد. به خاطر داشته باشید که تب ، که نشانه یا علامت بیماری است ، معمولاً نشانه خوبی است که بدن با عفونت مبارزه می کند. اما مهم است که علت تب نوزاد را بشناسید تا بتوان آن را درمان کرد و به کودک خود کمک کرد تا آب بدنش از دست نرود و راحت باشد.

چه چیزی تب محسوب می شود؟
دمای طبیعی کودک بسته به سن و سطح فعالیت می تواند متفاوت باشد. زمان روز نیز می تواند بر خواندن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، دمای بدن در اواخر بعدازظهر و اوایل عصر ، بیشترین و در شب و صبح کمترین درجه است. به علاوه ، دمای نوزادان بیشتر از کودکان بزرگتر است. به طور کلی ، این درجه ها ،تب های واقعی در نظر گرفته می شوند:

دمای مقعدی از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)

دمای دهانی بیش از 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد)

چگونه بفهمم نوزادم تب دارد؟


هر زمان که فکر می کنید فرزند شما تب دارد ، درجه حرارت او را با دماسنج اندازه گیری کنید. احساس پیشانی یا سایر قسمت های بدن آنها دقیق نیست ، به خصوص اگر نوزاد شما دچار لرز است. استفاده از نوارهای حساس به دما یا "نوارهای تب" نیز قابل اعتماد نیست. از استفاده از دماسنج گوش برای نوزادان زیر 6 ماه اجتناب کنید ، زیرا مجرای گوش آنها بسیار کوچک است و امکان مطالعه دقیق را نمی دهد.

علل تب در نوزادان
تب در نوزادان می تواند با بیماری هایی مانند:

عفونت گوش

سرماخوردگی های معمولی

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های گلو یا سینوس

عفونت های روده (روده)

RSV

کروپ

آنفولانزا (آنفولانزا)

پنومونی

جدی ترین شرایطی که می تواند باعث تب شود عفونت خون (سپسیس) و مغز و نخاع (مننژیت) است.

تب در نوزادان
نوزادان زیر دو ماه که تب دارند نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند ، حتی اگر خوب به نظر برسند و علائم دیگری از بیماری نشان ندهند. چالش این است که به سرعت علت تب را بیابید در حالی که از قرار دادن نوزاد در آزمایشات غیر ضروری یا بستری شدن در بیمارستان اجتناب می کنید.

حدود 10 درصد از نوزادان مبتلا به تب مبتلا به عفونت ادراری هستند. این میزان در پسران ختنه نشده حتی بیشتر است. به همین دلیل بررسی نمونه ادرار مهم است. با این حال ، نوزادان جوان می توانند عفونت های زمینه ای جدی تری داشته باشند که به سرعت پیشرفت می کنند. اگر نوزاد شما دچار تب شد ، بدون تأخیر با پزشک خود تماس بگیرید و مراحل مورد نیاز برای ارزیابی و درمان نوزاد را مورد بحث قرار دهید.

تشنج های تب دار
در کودکان بین 6 ماه تا پنج سال ، تب می تواند باعث تشنج شود. به این موارد تشنج ناشی از تب گفته می شود. ممکن است کودک برای چند لحظه ظاهر عجیب و غریبی به خود بگیرد ، سپس سفت شده یا تکان بخورد ، چشم هایش را بچرخاند و برای مدت کوتاهی پاسخگو نباشد. تشنج ناشی از تب معمولاً کمتر از یک دقیقه یا حتی چند ثانیه طول می کشد-اگرچه ممکن است برای والدین ترسیده برای همیشه به نظر برسد. خوشبختانه ، تشنج ناشی از تب شایع نیست و تقریباً همیشه بی ضرر است و هیچ آسیبی دائمی به مغز یا سیستم عصبی وارد نمی کند. با این حال ، اگر کودک شما دچار تشنج تب می شود ، حتماً به سرعت به پزشک اطفال اطلاع دهید.

افزایش دمای بدن در اثر گرمازدگی
تب را نباید با بیماری های ناشی از گرما یا گرمازدگی اشتباه گرفت. این به دلیل عفونت ایجاد نمی شود. در عوض ، این وضعیت خطرناک در اثر گرمای محیط اطراف و کم آبی بدن ایجاد می شود. با گرمازدگی ، دمای بدن می تواند به سطوح خطرناک (بالای 105 درجه فارنهایت [40.5 درجه سانتیگراد]) برسد. به عنوان مثال ، سالانه ده ها کودک هنگامی که بدون مراقبت در اتومبیل های بسته و بیش از حد گرم رها می شوند ، می میرند. هرگز کودک خود را در ماشین بسته حتی برای چند دقیقه تنها نگذارید. اگر نوزادان را در هوای گرم و مرطوب بیش از حد لباس بپوشند ، ممکن است دچار گرمازدگی شوند.

اگر فکر می کنید فرزند شما دچار گرمازدگی شده است ، با  115 تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

آیا دندان درآوردن باعث تب می شود؟
دندان درآوردن ، که اغلب در حدود 6 ماهگی شروع می شود ، می تواند باعث افزایش جزئی دمای بدن نوزاد در محدوده طبیعی شود. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که دندان درآوردن باعث ایجاد تب واقعی نمی شود.

 

منبه وب سایت انجمن طب کودکان امریکا