نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تکامل شیرخوار از دوره قبل از تولد تا سن ۳ سالگی

تکامل شیرخوار از دوره قبل از تولد تا سن ۳ سالگی.این متن از زیر نویس مجموعه the best start in chidhood development ترجمه و گردآوری شده است .

تکامل شیرخوار از دوره قبل از تولد تا سن ۳ سالگی

در این هفته قصد  داریم درباره تکامل شیرخوار از دوره قبل از تولد تا سن ۳ سالگی صحبت کنیم و من علاقه مندم که بحث را با  مقدمه ای مختصر درباره مفهوم تکامل شروع کنم.

 یکی از سوالاتی که دانشمندان تکاملی درباره آن کنجکاو هستند این است که چگونه تکامل رخ می دهد و ما می دانیم که تکامل حاصل عملکرد صرف طبیعت، زیست شناسی و  پرورش یا محیط نیست .بلکه تکامل حاصل تراکنش فرایند های زیست شناختی و محیط است و بیشترین و قوی ترین فاکتور های اثر محیطی در دوره از قبل از تولد تا سه سالگی ، ارتباطی است که شیرخوار با والدین ،مراقبین و دیگر بالغین در محیط خود دارد

همچنین خطرات و حمایت‌های پایه سلامت نظیر تغذیه ،آب، بهداشت و بیماری ها  موارد اثرگذار کلیدی بر تکامل هستند و همچنین محیط گسترده تر شامل فرهنگ و اقتصاد منطقه‌ای و زیرساخت‌های محیطی بر  کودکان موثر هستند.

 یکی از مشهورترین دانشمندان تکاملی که  به شکل  تئوری در تکامل در زمینه محیطی صحبت کرده است یوری برافن بنر است یوری یک مدل بوم شناختی تکامل را پیشنهاد داد که در آن کودک در مرکز این مدل است و سپس در اطراف کودک تاثیرات بسیار زیاد که تکامل را تحت تأثیر قرار می‌دهد قرار دارد.

 این محیط تکاملی با  عنوان های مزوسیستم ،ماکروسیستم، میکروسیستم و بیوسیستم شناخته می شوند این محیط تکاملی در حال حاضر بیشترین توجه و تمرکز بر روی آن قرار دارد.

 میکرو سیستم تکاملی که کودک بدون واسطه در آن رشد میکند شامل محیط رحم مادر است و پس از آن که کودک متولد می شود موارد معمول هر روزه ای که کودک دارد و  تراکنش‌های معمولی که وی با دیگر مردم دارد تاثیراتی است  که دوره تکاملی را در آن کودک شکل می دهد . بنابر این هزاران و هزاران تراکنشی که هر روزه کودک  با محیط اجتماعی و فیزیکی اطراف دارد دوره تکاملی را شکل می دهد و منابع بلافصل تغذیه ،واکنش های اجتماعی ،ورودی های زبانی تمامی این موارد جزئی از میکرو سیستم هستند.

 وقتی که ما درباره مزوسیستم صحبت می‌کنیم ،یوری برافن بنر درباره ارتباطات بین میکروسیستم های مختلف صحبت می کند بنابراین برای مثال می‌تواند ارتباط کودک با  والد خود در منزل و مراقب او در مهد کودک مثال زده شود .

بنابراین اجازه دهید تصور کنیم که مراقب کودک انتظار دارد کودک بسیار آرام و فرمان پذیر باشد در حالیکه والدین در منزل کودک می‌خواهند که کودک دنیای اطراف را کشف کند، بازی کند و خواسته‌های خود را بیان کند

 

این امر باعث تعارضی در سیستم ارزش‌های کودک شده و بنابراین مزو سیستم که ارتباط بین اعضای آن دو سیستم است بر روی تکامل کودک اثر گذار است .

در پایان ماکرو سیستمی وجود دارد که شامل ارزش های وسیع تر و اهداف اجتماعی در یک زمینه بزرگتر است مایکرو سیستم اشاره به الگوهای اجتماعی بزرگتر دارد، آن می تواند به ارزشها و هنجارها و انتظارات جامعه فرهنگی اشاره داشته باشد ، اشاره به سیاست‌های جامعه دارد، آن می تواند اشاره به تغییرات اقتصادی و اجتماعی در مقیاس بزرگتر در جامعه داشته باشد ،همچنین تغییرات تاریخی  کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد: قدرت هایی که باعث شهرنشینی ، صنعتی کردن و یا از لحاظ تاریخی تولد در زمان جنگ یا تولد در زمان صلح می تواند اثرات بسیار شدیدی بر روی مایکرو سیستم کودکان جوان و تکامل آنها داشته باشد .

 

یکی از عوامل ماکرو سیستم بزرگ که مورد بررسی قرار گرفته است ارزش ها و چگونگی رفتار با یک کودک و تغییرات آن هاست .یکی از دانشمندان تکاملی در این ناحیه هایدی کلر است و آنچه که آنچه انجام داد این بود که او درباره ارزش های والدین در حول و حوش خویشاوندی از آنها سوال کرد که شامل  همراهی با دیگران، هماهنگی گروهی و به تعویق انداختن نسبت به بزرگسالان در محیط دربرابر مفهوم استقلال ،انتخاب شخصی و خود را مطرح کردن ،فردی مستقل بودن .و او   به بررسی نوعی از ارزشهای فرهنگی و چگونگی شکل گیری آنها در جوامع  مختلف پرداخت .

و به میزان زیادی در در فرهنگهای روستایی و شهری آن را مورد بررسی قرار داد و به عنوان مثال والدین در نواحی شهری و روستایی هند را مورد مطالعه قرار داد او جمعیت‌های را در کامرون را مورد مطالعه قرار داد آنها یک جمعیت کشاورز بودند همچنین او مادران آلمانی را در اروپا مورد مطالعه قرار داد. دریافت که زمانی که او به دقت اهداف اجتماعی را در باره خودمختاری بررسی کرد .

آنچه ما در اینجا در یک اسلاید نشان میدهیم این است که عدد صفر اشاره به متوسط در بین تمامی والدین دارد و هر ستونی که به سمت راست میرود اشاره به تاکید زیاد درباره آن هدف و هر ستونی که به سمت چپ تمایل دارد نشانه تاکید کم درباره آن اهداف است .
همانگونه که ممکن است توجه کنید اهداف اجتماعی شدن مستقل  در مناطق شهری آلمان و هند دهلی  تماماً بر خودمختاری و استقلال  تاکید دارد و ستون های آبی به سمت راست منحرف می‌شوند در حالی که در جوامع روستایی احساس می‌شود  خودکار بودن در واقع چیزی است که تمایلی به دیدن آن در کودکان در حال تکامل وجود ندارد درحالی که برخلاف آن، اجتماعی شدن ارتباطی ، همزبانی در گروهها و هماهنگی در آنها و کار کردن و همکاری با دیگران و مشارکت با دیگران و حفظ هماهنگی و گوش فرا دادن به آنچه والدین می گویند و مورد احترام قرار دادن افراد مسن ، که تمامی این ها بخشی از الگوی ارتباطی است که در جوامع روستایی این اهداف به میزان زیادی مورد تاکید قرار می گیرد. در حالی که در جوامع شهری این اهداف در تکامل کودکی غیر مهم هستند بنابراین شما می توانید ببینید که چگونه این نقطه نظرها ممکن است در فرزند پروری شیرخواران جوان جاری و ساری شود.

ما قصد داریم که تکامل کودکی را  از منظر کنش و واکنش متقابل و دائمی بین زیست شناسی و نیروهای محیطی مورد بررسی قرار دهیم و بر روی مزو سیستم ،میکرو سیستم و ماکرو سیستم تمرکز کنیم. بنابراین بر  تکامل سیستم عصبی تا تبدیل شدن آن به یک فرهنگ صحبت خواهیم کرد وقتی که درباره تکامل صحبت میکنیم ما بر روی حیطه های  مختلف تمرکز خواهیم کرد این حیطه ها  شامل رشد فیزیکی، تکامل شناختی ،تکامل زبانی، تکامل اجتماعی و تکامل احساسی و خلق و خوی است و برای هر کدام از این موارد ما تغییرات از سن صفر  تا سه سالگی   را بررسی خواهیم کرد و پس از آن به خانواده و دیگر تاثیراتی که بر روی نتیجه نهایی موثرند خواهیم پرداخت.

امکان بررسی انلاین تکامل کودکان و تشکیل پرونده تکاملی و پیگیری مکرر تکامل کودک در وب سایت ninitest.com فراهم شده است .همکاران متخصص می توانند با معرفی این وب سایت به والدین از مزایای مذکور فوق بهره مند شوند . 

ترجمه :دکتر کر یم دلاوری متخصص کودکان