نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تاب آوری و پرورش آن

در این مقاله و ویدئوی همراه به مفهوم تاب آوری می پردازیم . این متن از زیر نویس مجموعه the best start in chidhood development و با تدریس پروفسور شانکو ترجمه و گردآوری شده است .

امروز می‌خواهیم درباره تاب آوری صحبت کنیم مفهومی که پیشرفت در علوم زیستی باعث افزایش بینش شما نسبت به آن شده است و  و همچنین یکی از انها نیاز به باورهای غلط و داستان  هایی است که به نوعی برچیده شده و از بین رفته اند .

و اما برای مبتدیان مفهوم تاب آوری چیست تاب آوری اشاره به نتایج بهتر از آنچه از یک فرد انتظار می رود دارد و این انتظار بر اساس شرایط فرد که دارای  تعداد زیادی از عوامل خطر برای سلامتی ، یادگیری ضعیف و رفتار نامناسب بوده تعریف می شود .

وقتی ما درباره تاب آوری به عنوان چیزی که هر فردی در صورت داشتن اراده و عزم راسخ  می تواند انجام دهد فکر می کنیم  ،ما اساس اینکه تاب آوری چیست را مورد غفلت قرار می دهیم.

 تاب آوری چیزی نیست که خودتان ان را انجام دهید . همچنین تاب‌آوری صفتی نیست که شما با آن متولد شده باشید و در تمام طول عمر با شما باشد .

تاب آوری ظرفیتی است که در طول زمان ساخته می شود و دو خصوصیت عمده تاب آوری که در طول زمان ساخت می شود به گستره محیطی  از ارتباط و وابستگی ربط دارد که در آن رشد می کنید و و شما را از عواقب ناملایمات زندگی محافظت می کند و تکامل مهارت های شما را شکل  و داربست و زمینه ان را  فراهم میآورد .

 روابط اولیه برای ساختن تاب آوری حیاتی و ضروری هستند 

 خصوصیات دیگر تاب آوری که ما باید به آن توجه کنیم این است که  توانمندی هایی است که در نتیجه آن  روابط حمایتی شکل میگیرند چه چیزهایی هستند  و خصوصیات ضروری که مردم برای کنار امدن و مقابله با ناملایمات نیاز دارند چیست .؟؟؟

  این ما را به ناحیه جذاب جذابی هدایت می کند که عملکرد اجرایی و مهارت های خود تنظیمی نامیده می شود ۵ منظور ما از عملکرد اجرایی و مهارت های تنظیمی خودتنظیمی است توانایی تمرکز کردن و و ادامه توجه بر روی یک موضوع است تنظیم کردن اهداف است ساختن نقشه و پیگیری کردن آن که چگونه امور پیش می رود و در صورتی که برنامه آن گونه که می خواهید پیش  نمی‌رود تغییر دادن نقشه  وبرنامه اولیه است . بتوانید تصمیم گیری کنید مسائل را حل کنید و در یک رفتار هدفمند مشارکت کرده و  برای اینکه بتوانید به نوعی تعیین کنید که هدف شما چیست و برنامه ای را تنظیم کرده و بتوانید  رضایت را به تأخیر بیندازید.

تکانه های خود را کنترل کنید و به نوعی از قواعد پیروی کرده و نه این که که در لحظه زندگی کنید و احساس کنترل بر روی زندگی خود داشته باشید.

این ها مهارت هایی هستند که به ما امکان غلبه بر چالش ها می دهند . و در شرایط بسیار سخت و نفس گیر امکان از پس  اوضاع برآمدن و مقاومت  در برابر ناملایمات از دوران کودکی تا بزرگسالی را فراهم می کنند .

ما درباره این مهارت ها چه می دانیم ما می دانیم آنها تمام مهارت های هستند که در مغز ما قرار دارند انها در طول زمان ساخته می‌شوند اما مخصوصاً برای عملکردهای اجرایی خودتنظیمی ما می‌دانیم که آنها به صورت خود به خود و اتوماتیک ایجاد نمی شوند کودکان جوان به صورت خودکار تکانش های خود را کنترل نمی کنند آنها به صورت خودکار رضایتمندی را به تعویق نمی ‌اندازند آنها باید آموخته شوند آنها نیازمند یک مربی هستند آنها نیازمند تمرین هستند کودکان جوان در متمرکز کردن توجه در  یک محیط بسیار  آشفته مشکل دارند . 

در صورتی که مشکلات متعددی داشته باشند و میزان زیادی از حواس پرتی وجود داشته باشد کودکان به طور خودکار توانایی متمرکز کردن توجه خود را توسعه نمی بخشند .

آنها برای انجام این نیاز به کمک دارند این مهارت ها خیلی زود در ابتدای زندگی شروع می شوند اما تا زمان بیشتری بعد از آن به طور کامل بلوغ نمی یابند و اینجاست که این سوال پیش می آید که ما چگونه تاب آوری را می سازیم .

 ما چگونه عناصر و اجزای  آن را تقویت می کنیم

 ما می دانیم مدار های وابسته به عملکرد های اجرایی و مهارت های خودتنظیمی در قشر پیش پیشانی ما هستند این قسمت بخشی از مغز است ست که تکامل آن مدت زمان طولانی‌تری را طلب می‌کند این قسمت تا سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی به طور کامل به بلوغ نمی رسد اما مقدار زیادی از از مدار های مرتبط در این بخش از مغز ز به طور بسیار زودرس شروع به تکامل می کنند شما همچنین می دانید که این بخشی از مغز است که در میان اسیب پذیرترین  مدارهای مغزی  در برابر ناملایمات قرار دارد.

 ما باید درباره محافظت تکامل این مدار ها در ابتدای زندگی با کاهش منابع استرس های سمی بیندیشیم.

  عملکردهای آن عملکردهای محافظتی است عملکرد های تعدیل کننده ای که بالغین آن را اجرا می کنند و بعد ما باید نقش نقش رهبری زمینه سازی و آموزش عملکردهای تمرینی برای بالغینی  که که نیاز به آموزش این مهارت ها به کودکان شان دارند را ایفا کنیم .

  آنها دو چیزی هستند که ضروری هستند اما درباره انعطاف‌پذیری تکاملی چه می‌دانیم چه زمانی مغز این مهارت هارا توسعه می دهد 

تفاوت بین زودرس و دیر رس چیست ؟

 بنابراین اینجاست که زیست شناسی جذاب است ، زیرا اگر به نموداری  که مسیر تکامل مهارت های عملکرد اجرایی را نشان می دهد نگاه کنید ، خواهید دید که آنها در اوایل نوزادی شروع می شوند

 این بیشتر با توانایی تمرکز توجه است ، اما بیشترین افزایش چشمگیر این مهارت ها در سنین 3 تا 5 سالگی وجود دارد.

  همانطور که این مدارها ساخته می شوند و بر اساس تجربه شکل می گیرند ، آنها تثبیت می شوند. سپس مغز برای عملکرد اجرایی به مدارهای سطح بالاتر می رود و نمی تواند مدارهای سطح پایین را دوباره سازی کند

  بنابراین اگر در اوایل زندگی از یک محیط مناسب برای ارتقا سلامت ، پرورش و محافظت برخوردار نیستید ، مدار اصلی شما برای توجه ، کنترل تکانه ، پیروی از دستورالعمل ها ، امکان تأخیر در رضایتمندی در  شما وجود دارد ، حتی می توانید بنیادی قوی یا ضعیفی داشته باشید اما سپس بنیاد تنظیم می شود.

 اما یک دوره دیگر بین سنین 15 تا 25 تا 30 سال وجود دارد که در آن یک شتاب دیگر در توسعه مهارت های عملکردی سطح بالاتر وجود دارد ، مدارهای سطح بالاتر هنوز در قشر پیشانی هستند ، اما این دیگر تسریع در توسعه مهارت های عملکرد اجرایی بین 15  تا 25 و 30 سال است  و برای اوایل کودکی ارتباط فوق العاده ای دارد زیرا این محدوده سنی  برای بسیاری از والدین کودکان خردسال است  اعم از اینکه حاملگی در نوجوانی یا حتی تا سن  30 سالگی باشد .

 و این زمانی است که والدین و سایر مراقبان مراقبت از مهارتهای عملکرد اجرایی خود را به خوبی رشد داده اند ، بر توانایی آنها در مهارتهای مربیگری و ایجاد آنها در فرزندان مورد مراقبت تأثیر می گذارد و اگر این مهارتها را داشته باشید ، می توانید از آنها الگو بگیرید و در فرزندان خود بسازید

 بنابراین در اینجا چالش دنیای اولیه کودکی وجود دارد. ما به بزرگسالانی نیاز داریم که از این توانایی ها برای ایجاد این مهارت ها در کودکان برخوردار باشند. بزرگسالانی که بزرگ شده اند و زندگی خود را در محیط های بسیار نامطلوبی سپری کرده اند ، که از اوایل مزایای این نوع زیربناها برخوردار نبودند ، ممکن است پایه های ضعیف در  مهارت های عملکرد اجرایی داشته باشند.

 حال سوال این است که ما در این باره چه می کنیم؟ بنابراین اینجا جایی است که علم دوست ماست. علم به ما دو چیز می گوید. اول این به ما می گوید ، خوب شما می توانید بسازید ، شما باید این مهارت ها را بسازید ، زیرا فرصت دیگری دارید. شما یک دوره دیگر از قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارید ، بنابراین این دوره را بچسبید و رهایش نکنید .

 این دوره از پدر و مادر جوان بودن  ، زمان تاثیر پذیری و فرصت  تأثیر محیط است. بنابراین اکنون دومین چیزی که باید بپرسیم این است: چه چیزی می دانیم که چگونه این مهارت ها را در بزرگسالانی که در اوایل زندگی پایه و بنیادی قوی  نداشتند ایجاد کنیم؟ و پاسخ این است که ما می توانیم این مهارت ها را بهبود ببخشیم.

 

اگر ما در ابتدا پایه محکمی ایجاد می کردیم ، آنها هرگز به خوبی نخواهند بود ، اما می توانیم این مهارت ها را بسازیم. اما سخت است و به توجه متمرکز نیاز دارد و به مربیگری و تمرین فشرده نیاز دارد.

 

این است که چگونه این مهارت ها ایجاد می شود ، نه با رفتن به یک سخنرانی در مورد عملکرد اجرایی ، نه گرفتن یک دست نوشته درباره  اهمیت توجه کردن ایجاد می شوند   ، بلکه نیازمند مربیگری و تمرین فشرده و ویژه است .

می توانید قبل از اینکه من چیز دیگری در مورد آن بگویم ببینید که مربیگری فشرده  و تمرین گران قیمت  است.

 بهتر بود در سن سه تا پنج سالگی درست می شد ، بنابراین اکنون سخت تر می شود ، اکنون گران تر می شود ، اما این امکان وجود دارد.

شکستن این چرخه بین نسلی از مهارت های عملکردی ضعیف اجرایی که هیچ چیزی در مورد انگیزه شما نمی گوید ، و آنها چیزی در مورد اینکه چقدر فرزندان خود را دوست دارید را نمی گویند ، بسیار ممکن است و بسیار مهم است.

 آنها چیزهای زیادی در مورد چگونگی فراهم آوردن زمینه ها توسط  تجربیات زندگی  برای این مهارتهای حیاتی می گویند. زیبایی این دانش این است که مربیگری و تمرین ،  انگ زنی نیست.

 این درست کردن افراد نابسامان و در هم شکسته  نیست. این نمی گوید که مشکلی برای شما پیش آمده است و شما می دانید که حتماً باید این درمان خاص را داشته باشید. مثل این است که بگوییم ورزشکاران نخبه مربی دارند و تمرین می کنند

 مدیران مشاغل بسیار پردرآمد مربیانی بسیار گران قیمت استخدام می کنند تا به آنها بیاموزند که چگونه در مدیریت شغل خود بهتر عمل کنند. یک مدل مداخله ای که در مورد ارزش مربیگری و تمرین برای تقویت مهارت های شما صحبت می کند ، می تواند منبع تأییدی برای حمایت از والدینی باشد که در تأمین آنچه کودکانشان به سختی تأمین می کنند ، دشوار هستند ، زیرا آنها خود از کودکی این توانایی را کسب نکرده اند.

 

این پیام مهم  خودتنظیمی   کارکرد اجرایی و زمان آن در چرخه تکاملی است. این کلید برای از بین بردن این انتقال بین نسلی است. و این مهارتها نه تنها برای والدین بسیار مهم هستند ، بلکه از همان مهارتهایی هستند که برای اشتغال و خودکفایی اقتصادی ، برای نجات از فقر ، به آنها نیاز دارید.

 اینها همان مهارتهایی است که شما برای عضویت در یک جامعه  به آنها نیاز دارید: توانایی تمرکز توجه ، پیروی از دستورالعمل ها ، حل مشکلات ، کنترل انگیزه های خود. اینها مهارتهای بنیادی برای داشتن یک بزرگسال موفق هستند و برای والدین و همچنین صلاحیت بزرگسالان بسیار مهم هستند.

و بنابراین پیام به انجمن  تکامل اولیه کودکی در اینجا دارای دو بخش است. یکی ایجاد و تقویت مهارت های عملکرد اجرایی و خودتنظیمی در بزرگسالانی که از کودکان مراقبت می کنند برای کمک به کودکان در شرایط نامطلوب حیاتی است.

  و این فقط والدین  نیستند كه در برنامه ها كار می كنند ، بسیاری از افرادی كه در برنامه های كودكی كاری می كنند تحصیلات محدودی دارند واز شرایط فقیر  آمده اند  و خود ممكن است در مدیریت 5 یا 10 كودكی كه تنظیم رفتار آنها دشوار است مشكل داشته باشند.

این نیاز به مهارت های عملکرد اجرایی سطح بالا دارد. نکته مهم دیگری که پیام حیاتی برای  تکامل اولیه کودکی است، این است که شما نمی توانید این مهارت ها را در بزرگسالان رشد دهید و به آنها بگویید که باید این مهارت ها را ارتقا دهند یا با دادن توصیه به آنها در مورد توسعه مهارت ها ، برگزاری کلاس والدین در مورد اهمیت خودتنظیمی . اگر در بزرگسالی بنیان محکمی ندارید ، به مربیگری فعال احتیاج دارید و باید بتوانید تمرین کنید.

 این یک پیام بسیار مهم برای جامعه تکامل اولیه کودکی در مورد این است که کدام قسمت از جمعیت دوران کودکی بدون هیچ گونه کمکی خوب عمل می کند ، کدام قسمت با برخی راهنمایی ها و مشاوره ها بسیار بهتر عمل می کند و کدام قسمت از جهان تکامل اولیه کودکی به چیزی بیش از اطلاعات و مشاوره نیاز دارد و نیاز به مربیگری فشرده دارد ، و ما دانش اساسی در مورد چگونگی انجام این کار داریم و باید بخشی از برنامه مداخلات بالقوه تکامل اولیه کودکی برای کمک به کودکان برای خروج از فقر شود.

 بگذارید فقط آنچه را که در مورد تاب آوری گفته ام خلاصه کنم. شماره یک ،تاب آوری ظرفیت و واقعیت غلبه بر ناملایمات و تولید نتایج مثبت علی رغم عوامل خطری است که احتمال نتیجه نامناسب را افزایش می دهد. تاب آوری چیزی نیست که شما با آن متولد شده باشید ، کاری نیست که خودتان انجام دهید ، بلکه کاری است که با گذشت زمان ساخته می شود. این در زمینه روابط حمایتی ساخته شده است که از مغز در حال رشد شما در برابر استرس سمی محافظت می کند و به شما کمک می کند تا توانایی خود را برای مقابله با مشکلات و تهدیدها ایجاد کنید ، به طوری که وقتی بزرگتر می شوید ، نیازی به افراد دیگر ندارید تا از شما محافظت کنند ، خودتان می توانید این محافظت را ایجاد کنید زیرا شما این مهارت ها را ایجاد کرده اید و اکنون آمادگی بیشتری دارید که نه تنها از نظر اقتصادی عضو جامعه خود باشید بلکه برای والدین نسل بعدی و ایجاد این مهارت ها در فرزندان خود آمادگی بیشتری دارید. راهی برای غلبه بر ناملایمات سطوح ناخودآگاه فقر  و خشونت   و سایر تهدیدهای بهزیستی که کودکان در سراسر جهان با آن روبرو هستند