نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • وضعیت کودکان جهان

امروز می‌خواهیم در مورد وضعیت کودکان جهان صحبت کنیم . ما می‌توانیم بپرسیم ، جهان برای حمایت از تکامل اولیه کودکی چه کرده‌است ؟ سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ، دوره اهداف توسعه هزاره بود . اهداف توسعه هزاره ، آخرین مجموعه ی اهداف توسعه جهانی ، هیچ نمایش و نشانی از تکامل اولیه کودکی به جز مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر مادران نداشتند .اما آیا کودکان فقط باید زنده بمانند .؟ در ادامه بخوانید

امروز می‌خواهیم در مورد وضعیت کودکان جهان صحبت کنیم . ما می‌توانیم بپرسیم ، جهان برای حمایت از تکامل اولیه کودکی چه  کرده‌است ؟ سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ، دوره اهداف توسعه هزاره بود . اهداف توسعه هزاره ، آخرین مجموعه ی اهداف توسعه جهانی ، هیچ نمایش و نشانی  از تکامل اولیه کودکی به جز مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر مادران نداشتند .

و دنیا پیشرفت خوبی در این زمینه ها دارد , همانطور که خواهیم دید , اما کودکان حق رشد و تکامل  دارند، نه اینکه فقط زنده بمانند . در واقع , یک کتاب کلاسیک در زمینه تکامل اولیه کودکی کتابی به نام " دوازده نفری است که زنده ماندند  " نوشته شده توسط رابرت مایر  که واقعا ً درباره این ایده است که دوازده نفر از سیزده نوزادی که دوران شیرخوارگی را در سال 1992 پشت سر گذاشتند فراتراز بقا به برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی نیاز دارند.

شواهد زیادی از مزایای سرمایه‌گذاری در تکامل اولیه کودکی فراتر از مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر مادران , و با میزان اهمیت یکسان , حمایت می‌کنند . این حوزه  که برخی از قدرتمندترین شواهد را از علوم اعصاب بدست اورده و نشان می‌دهد که چگونه ساختار مغز پیشرفت می‌کند , از علوم تکاملی  در رشته‌هایی مانند روان‌شناسی و انسان‌شناسی , که نشان می‌دهد چگونه کودکان زبان , ادراک , استدلال را یاد می‌گیرند و نشان می دهد چگونه کودکان ارتباط دادن و درک کردن دیگران را در چند سال کوتاه می آموزند و همچنین نقش قدرتمند فرهنگ در رشد کودک را نشان می دهند.

تحقیق و اقتصاد نرخ‌های بالای بازگشت به جامعه ی ، سرمایه‌گذاری در تکامل اولیه کودکی  را نشان می‌دهد ، و اقتصاددانان و ارزیابی‌های آن‌ها به ما گفته‌اند که برنامه‌های تکامل اولیه کودکی  با کیفیت می‌تواند منجر به درآمدهای بالاتر ، افسردگی کم‌تر و جرم کم‌تر در بزرگسالی شود . نکته خوب این است که این شواهد فقط در مجلات منتشر نشده اند . بیش از ۶۵ کشور، در حال توسعه سیاست‌های جامع تکامل اولیه کودکی به بیش از 50 درصد در 15  سال اخیر بوده‌اند

 

بان کی مون , در ماه سپتامبر سال ۲۰1۵ که اهداف توسعه پایدار تصویب شد , یک جلسه ویژه با حمایت یونیسف در زمینه تکامل  اولیه کودکی داشت . او ارتباط بین توسعه پایدار  و تکامل اولیه کودکی را را با گفتن اینکه سرمایه‌گذاری در تکامل  اولیه کودکی فقط به نفع کودکان نیست ,بلکه برای جوامع نیز مفید است ، به رسمیت شناخت .

او پایه شواهد اقتصادی را با استناد به این حقیقت که بازگشت سرمایه  می‌تواند با داشتن  کودکان سالم‌تر , و برخوردار از آموزش بهتر  , نیروی کار قوی‌تر , و آینده‌ای بهتر و آرام‌تر اندازه‌گیری شود , شناسایی کرد . بنابراین اهداف و شاخص‌های توسعه پایدار در راستای تکامل اولیه کودکی چه مواردی هستند  ؟

مهم‌ترین اهداف ، با وجود این که بسیاری از این اهداف مرتبط هستند ، این هدف ۴.۲ است که در هدف ۴ ، هدف آموزش و آموزش مادام العمر قرار دارد . هدف ۴.۲ بیان این است که تا سال ۲۰۳۰ ، همه دختران و پسران به تکامل اولیه کودکی کیفی ، مراقبت ، و آموزش پیش دبستانی دسترسی خواهند داشت تا آن‌ها آماده آموزش ابتدایی شوند . و این هدف ، ۴.۲ ، دو شاخص دارد . یکی در مورد نسبت کودکان زیر ۵ سال است که در زمینه بهداشت ، یادگیری و روانی – اجتماعی در  مسیر صحیح تکاملی قرار دارند  ، شاخصی برای نکته دوم نرخ مشارکت در یادگیری سازمان‌یافته است ، و این اساسا ً آموزش پیش دبستانی  در طول سال قبل از شروع مدرسه ابتدایی رسمی است . مناطق دیگری نیز وجود دارند که در آن‌ها تکامل اولیه کودکی  در اهداف توسعه پایدار در اهداف  تغذیه و سلامتی گنجانده شده‌است ، به عنوان مثال ، هدف  ۲.۲ در مورد  سو تغذیه وجود دارد .

مرگ و میر نوزادان و مادران  هنوز هم به شیوه خاصی و همانگونه که باید باشند در اهداف ،مطرح و حمایت  می‌شود . و یک پیشرفت واقعی در رابطه با اهداف توسعه هزاره این است که سلامت  رفاه روانی  درزیر عنوان  سلامت  لحاظ می‌شوند . سایر حوزه‌های مرتبط با انواع خطر ها  و دشواری که کودکان با آن مواجه هستند , آن‌هایی هستند که با فقر , خشونت و استثمار مرتبط هستند . هدف این برنامه ریشه‌کنی فقر مطلق است . هدف1 .2 کاهش نیمی از افرادی است که در فقر نسبی به سر می برند هدف 2-16 پایان دادن به سو استفاده , استثمار , قاچاق وتمام انواع خشونت علیه کودکان و شکنجه آنان  است , به طوری که این هدف بسیار مهم , کودکانی  که واقعا ً در معرض خطر قرار دارند. را شناسایی می کند .

در نهایت , ابعاد زیرساختی و اجتماعی که برای کودکان مهم هستند , مانند تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و بهداشت در راستای هدف 6 و سایر اهداف مرتبط , مانند حاکمیت در اهداف 16 و 17 , شهرها و جوامع پایدار در هدف 11, انرژی پاک در هدف 7, و صلح و به حساب آوردن کودکان  در هدف 16, وجود دارد . در کنار هم , این ها یک دستور کار نسبتا ً گسترده برای تکامل اولیه کودکی هستند و اگر بگوییم یک روستا برای پرورش کودک نیاز است , 17 هدف توسعه پایدار برای پرورش کودکان و جوانان و آینده این جهان لازم است .

خوب ، وضعیت کودکان جهان  در حال حاضر چیست ؟ کودکان در طول دوران کودکی چه کاری انجام می‌دهند ؟ در چند دقیقه آینده  از شما می خواهم که چند عدد را به خاطر بسپارید: ۲۲۰ میلیون ، چهل و پنج درصد و بیست درصد   عدد  اول ۲۲۰ میلیون نفر یک عدد قابل تفکر و مسئولیت آور است زیرا ما اکنون می‌دانیم .!!!!!و در امارهای بروز شده که بیش از ۲۲۰ میلیون کودک زیر ۵ سال در سراسر جهان یا در نتیجه فقر تغذیه ای کوتاه قد هستند و یا در فقر شدید زندگی می‌کنند . این دو ، قدرتمند ترین عوامل برای آسیب به توسعه بعدی هستند که در دنیای ما وجود دارند و این واقعیت که ۲۲۰ میلیون کودک با آن روبرو هستند واقعا ً شگفت‌آور است . اگر به جایی نگاه کنیم که سطح خطر رخ می‌دهد ، درصد کودکانی کوتاه قد زیر ۵ سال در هند هنوز ۴۰ درصد است . تقریبا ً ۴۰ درصد درتحت صحرای افریقا وجود دارد و اگر به کشورهای با درآمد پایین به عنوان یک کل نگاه کنیم ،میزان  و ارقام واقعا ً مشابه هستند ، و درصد شگفت انگیزی معادل تقریبا ً ۵۰ درصد از کودکان کوتاه قد  قبل از پنج‌سالگی مشاهده می کنیم  

چرا این مهم است ? بخوبی  مشخص شده  که کوتاه قدی به سطوح پایین‌ترتکامل شناختی در زمانی که کودکان دبستانی هستند , مربوط می‌شود . بنابراین  نمودار به ما نشان می‌دهد که در شش کشور , فیلیپین , آفریقای جنوبی , اندونزی , برزیل , پرو و جامائیکا , وجود کوتاه قدی با یادگیری  کمتر به میزان نصف تا یکسال تحصیلی کامل در کودکان دبستانی همراه است. یک معیار که گسترده تر  از چیزی است که یکی از شاخص‌های کلیدی  جهانی برای اهداف 2-4 باشد , اولین شاخص زیرعنوان  این هدف است , و این شاخص تکامل  فیزیکی , شناختی و اجتماعی – احساسی  است . بنابراین معیار فعلی که در بیشتر کشورها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد , توسط یونیسف جمع‌آوری می‌شود ومعیار تکامل اولیه کودکی نامیده می شود  در مجموعه‌ای از مطالعات ملی در سراسر دنیا جمع‌آوری می‌شود که مجموعه‌ای از بررسی‌های خوشه‌ای چند شاخصی  یا    micsنامیده می شوند .

اخیرا ً بررسی‌های اخیر در مورد آخرین دور جمع‌آوری داده‌ها در   mics  صورت‌گرفته است . دنا مک کوی ، استاد دانشگاه هاروارد ، و همکارانش شاخص تکامل  اولیه دوران کودکی را بررسی کرده‌اند . آن‌ها دریافتند که بطور متوسط سی و هفت درصد از کودکان سطوح پایینی از رشد شناختی یا اجتماعی - احساسی در کشورهای با درآمد کم و متوسطرا نشان می‌دهند .

این نقشه نشان می‌دهد که آن‌ها در آفریقای جنوبی و جنوب آسیا متمرکز شده‌اند و  در آمریکای‌لاتین و آسیای شرقی تراکم کمتری دارند ، هر چند در هر کدام از این مناطق ، قطعا ً برخی کشورها دارای سطوح بالاتری از کودکانی هستند کهدر مسیر صحیح  رشد شناختی و اجتماعی - عاطفی قرار ندارند .

پس درباره  دسترسی کودکان به فرصت‌های یادگیری چه می دانیم ؟ در این زمینه در کجا ی کاریم  ؟یکی از قوی‌ترین مداخلات که جامعه می‌تواند برای تسریع یادگیری در سنین پایین فراهم کند , آموزش پیش‌دبستانی با کیفیت خوب است و این دومین شاخص برای هدف 2-4  است .

پس جهان برای دسترسی به آموزش ابتدایی چگونه عمل کرده است  ؟

خوب ، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورها گسترش زیادی از آموزش پیش دبستانی  وجود داشته‌است .

این نقشه نشان می‌دهد که نام‌نویسی در سال ۱۹۹۰ در سمت چپ قرار دارد و ۲۰۱۰ در سمت راست قرار دارد . قرمز نشانگر ۹۵ تا ۱۰۰ درصد پوشش است، زرد روشن کم‌تر از ۵۰ درصد پوشش یا ثبت‌نام است . و این نشان می‌دهد که بیش‌ترین افزایش دسترسی به آموزش  پیش دبستانی   کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به عبارت دیگر در کشورهای با درآمد بالا اتفاق افتاد .

برای مثال , در اروپا , برای مثال , در کشورهای جنوب صحرای آفریقا , متوسط نام‌نویسی در آن سال‌ها بسیار کم بود , و هنوز هم به طور متوسط در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به استثنای دو کشور مانند غنا و آنگولا پایین‌تر از بیست درصد است .

همچنین در دسترسی به آموزش‌های پیش‌دبستانی و در سراسر جهان , کودکان فقیرتر دسترسی کمتری به تحصیلات ابتدایی دارند .

 

این نمودار نشان می‌دهد که کودکان در فقیرترین قشر درآمد یعنی بیست درصد فقیر ، بسیار کم‌تر از کودکان در قسمت‌های بالاتر درآمد ، نسبت به کودکان در هر منطقه از جهان ، در تحصیلات پیش دبستانی  شرکت می‌کنند . حتی در کشورهای ثروتمند ، حتی در کشورهای سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی ، متوسط ثبت‌نام پیش‌دبستانی تنها برابر با هشتاد و یک درصد است و در برخی کشورها ، مانند ایالات‌متحده ، میزان ثبت‌نام در برخی کشورها بسیار کم‌تر است . بنابراین ، علی‌رغم ثروت ایالات‌متحده نسبت به دیگر کشورهای عضو سازمان هم‌کاری اقتصادی ، میزان ثبت نام و شرکت در پیش دبستانی زیر کمتر از میانگین کشورهای سازمان همکاری اقتصادی است .  

فقیرترین کودکان  به احتمال بیشتری تنها رها می شوند  یا  مراقبت ناکافی دارند ، برای مثال این نمودار  نشان می‌دهد که در نیمی از  کشورهای با درآمد سطح پایین  تا متوسط در نمودار، در بیش از بیست و پنج درصد از فقیرترین کشورها در واقع بیست درصد ازبچه‌ها در  حال مراقبت از یک کودک دیگر زیر ۱۰ سال هستند . پس این وضعیتی است که واقعا نیاز به مراقبت باکیفیت  را همانگونه که مادران بیشتری به سر کار می روند نشان می دهد .

این نشان می‌دهد که نسبت کودکانی که شیوه برخورد  خشونت بار  یا  تهاجم روانی را در منزل تجربه می کنند نسبت به نسبت کودکانی که برخورد  غیر خشونت‌آمیز را تجربه می‌کنند  بسیار بیشتر است، این هم دوباره، بیش از ۳۵ کشورهای با درآمد پایین و متوسط است که در تحقیق  UNICEFنشان داده شده و نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نمایش خشونت در خانه، تنبیه بدنی به ویژه در بسیاری از کشورها شایع است.  این آمار و ارقامی که دیدیم همگی تعهد برانگیزند . آن‌ها به ما می‌گویند که حقوق کودکان به صورت جهانی مورد احترام واقع نمی شود  آیا اجماع جهانی در مورد حقوق کودکان و حتی جوانان

کودکان زیر پنج سال وجود دارد  که ممکن است به طور کامل  مفهوم جهانی حقوق بشر را درک نکرده باشد ؟ کنوانسیون در مورد حقوق کودک  بوسیله سازمان ملل متحد در ۱۹۸۹ تصویب شد معاهده مهم بین‌المللی که تنظیم شد مقداری از زمینه برای  توسعه پایدارفراهم کرده است . آن حقوق اساسی را برای بچه‌ها تعیین می‌کند دولت باید براساس بهترین منافع کودک عمل کند . برخی از حقوقی که در کنوانسیون حقوق کودک منتشر می‌شوند شامل حق زندگی ، بقا ، و تکامل سالم و و کمی بعد در مورد ثبت تولد صحبت خواهیم کرد و اینکه میلیون ‌ها کودک در سراسر جهان حتی تا پنج‌سالگی ثبت نمی‌شوند .

، حق تحصیل و فرصت برای تحقق توان بالقوه آن‌ها ، حفاظت از آسیب ، خشونت ، سو استفاده ، و بی‌توجهی و در نهایت حق آزادی بیان ، بازی و فعالیت‌های تفریحی هستند . یک نظر کلی در سال ۲۰۰۵ به کنوانسیون افزوده شد و ویژگی های  بیشتری را درحول و حوش  دوران اولیه کودکی اضافه کرد، از جمله راهنمایی در مورد انواع برنامه‌های جامع و سیاست‌هایی که می‌تواند به تکامل  اولیه کودکی و حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کند ،

مانند کودکان بدون خانواده ، پناهندگان یا کودکان دارای معلولیت . بنابراین  ، کار ما قطعا ً مشخص  است  ! وضعیت کودکان جهان تامل برانگیز و در عین حال مسوولیت آور است . صدها میلیون کودک در سراسر جهان  به حقوق  خود برای رسیدن به پتانسیل تکاملی نمی رسند و ما شاهد آن هستیم که بدبختی و تجربیات اولیه قبل از تولد آغاز می‌شوند ، درسالهای  اولیه زمانی که کودکان بیش‌ترین آسیب‌پذیری را دارند  و وابسته به بزرگسالان ، جوامع و جامعه هستند .کارهای زیادی وجود دارد  که همه ما بتوانیم برای محافظت از کودکان در برابر این فلاکت انجام دهیم و نقش بزرگی را ایفا کنیم که اهداف توسعه پایدار می‌توانند در این فرآیند بازی کنند .

ویدیوی اپارات را در اینجا ببینید 

 

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 22:53:36