نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • شیوع انواع جدید بیماری کووید ۱۹ و پاسخ بهداشت عمومی به آن

از زمان ابتلا به بیماری همه گیر COVID-19 ، WHO چندین گزارش از وقایع غیرعادی بهداشت عمومی دریافت کرده است که احتمالاً به دلیل انواع SARS-CoV-2 است. WHO به طور معمول ارزیابی می کند که آیا انواع SARS-CoV-2 منجر به تغییر در قابلیت انتقال ، تظاهرات بالینی و شدت آن می شود یا تأثیر آنها بر اقدامات متقابل ، از جمله روش های تشخیصی ، درمانی و واکسن ها است.در این مقاله به این موارد می پردازیم

پاسخ بهداشت عمومی به انواع جدید کووید ۱۹ 
مقامات در کشورهای آسیب دیده در حال انجام تحقیقات اپیدمیولوژیک و ویروس شناسی برای ارزیابی بیشتر انتقال ، شدت ، خطر عفونت مجدد و پاسخ آنتی بادی به انواع جدید هستند. به عنوان یکی از جهش ها (N501Y) - که در هر دو نوع SARS-CoV-2 VOC 202012/01 و 501Y.V2 یافت می شود - در حوزه اتصال به گیرنده است ، مقامات در حال بررسی فعالیت خنثی سازی سرم از بیماران بهبود یافته و واکسینه شده علیه این انواع برای تعیین اینکه آیا تاثیری بر عملکرد واکسن دارد یا خیر هستند . این مطالعات ادامه دارد.

داده های ژنومیکی از انواع SARS-CoV-2 VOC 202012/01 و 501Y.V2 توسط مقامات ملی به اشتراک گذاشته شده و در طرح جهانی به اشتراک گذاری داده های آنفلوانزای مرغی (GISAID) بارگذاری شده و نظارت ژنومی ویروس در سطح جهانی همچنان ادامه دارد.

فعالیت های زیر آغاز شده است:

  • مقامات ملی که انواع ویروس را گزارش کرده اند در حال انجام نمونه گیری شدید هستند تا بفهمند این انواع جدید به چه میزان در گردش هستند.
  • تیم های علمی ملی در حال بررسی تأثیر جهش ها بر روی توانایی عفونت مجدد ، واکسیناسیون ، آزمایش تشخیصی ، شدت عفونت و قابل انتقال هستند.
  • محققان و مقامات دولتی در حال کار با WHO و همکاری با اعضای کارگروه  WHO SARS-CoV-2  تکامل ویروس برای ارزیابی اپیدمیولوژیک ، مدل سازی ، فیلوژنتیک و یافته های آزمایشگاهی با در دسترس بودن نتایج هستند.
  • WHO در حال کار با کشورها برای شناسایی چگونگی تقویت یا انطباق سیستم های نظارتی فعلی برای ارزیابی تغییرات بالقوه ویروس از طریق نظارت منظم بالینی و اپیدمیولوژیک ، ایجاد ظرفیت توالی ژنتیکی در صورت امکان و دسترسی به خدمات توالی بین المللی برای ارسال نمونه ها برای تعیین توالی و تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک است .
  • فعالیت های مربوط به ارتباط مخاطره آمیز و مشارکت جامعه برای توضیح پیامدهای بهداشت عمومی انواع SARS-CoV-2 برای مردم و تأکید بر اهمیت حفظ اقدامات پیشگیرانه در حال انجام برای کاهش انتقال از جمله پوشیدن پوشش صورت ، رعایت بهداشت دست و آداب سرفه ، حفظ فاصله فیزیکی ، اطمینان از تهویه مناسب و پرهیز از مکانهای شلوغ.

 

به عنوان بخشی از شبکه جهانی آزمایشگاه SARS-CoV-2 WHO ، که از ابتدای شیوع همه گیر جهش های ویروس را کنترل کرده است ، یک گروه کاری خاص در مورد تکامل ویروس در ژوئن سال 2020 تشکیل شد ، متشکل از متخصصان توالی ، بیوانفورماتیک و مطالعه در محیط زنده  و مطالعات  آزمایشگاهی.

گروه کاری تکامل ویروس با هدف

  • 1) تقویت مکانیسم های شناسایی و اولویت بندی جهش های مربوطه (به طور بالقوه).
  • 2) جهش های مربوطه را در اوایل شناسایی کرده و تأثیرات بالقوه مربوط به ویژگی های ویروسی (به عنوان مثال حدت ، انتقال) و اثر اقدامات متقابل موجود و آینده را مطالعه کنید (به عنوان مثال تشخیص ، واکسن و درمان)
  • 3) ارزیابی استراتژی های احتمالی کاهش برای کاهش تأثیر منفی جهش ها ؛ و
  • 4) مطالعه تأثیر جهش های خاص ، از جمله آزمایش های آزمایشگاهی و in vivo از انواع مختلف.         
  • اشتراک توالی کامل ژنوم تجزیه و تحلیل دقیق توسط شرکا را تسهیل می کند. این گروه کاری برای درک بهتر یافته های تحقیق و پشتیبانی از مطالعات بیشتر با دانشمندان بین المللی با تخصص گسترده در ویروس شناسی به طور کلی و ویروس های کرونا همکاری می کند.

برای درک تأثیر جهش های خاص در خواص ویروسی و اثربخشی روش های تشخیصی ، درمانی و واکسن ها ، تحقیقات بیشتری لازم است. این تحقیقات پیچیده است و نیاز به زمان و همکاری بین گروههای مختلف تحقیق دارد. این مطالعات ادامه دارد.

مشاوره WHO
مقامات ملی و محلی باید به تقویت فعالیت های کنترل بیماری موجود ، از جمله نظارت دقیق بر همه گیری های آنها از طریق نظارت اپیدمیولوژیک و آزمایش استراتژیک ادامه دهند. انجام تحقیقات شیوع و ردیابی تماس. و در صورت لزوم ، تنظیم اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی برای کاهش انتقال SARS-CoV-2.

WHO بیشتر به کشورها توصیه می کند ، در صورت امکان ، توالی یابی منظم ویروس های SARS-CoV-2 را افزایش دهند تا انتقال SARS-CoV-2 را بهتر درک کنند و از ظهور انواع مختلف نظارت کنند. داده های توالی باید از طریق پایگاه های اطلاعاتی در دسترس عموم به اشتراک گذاشته شود. WHO در كشورهايي كه ظرفيت توالي دارند ، توالي جدايه ها را از يك زير مجموعه سيستماتيك از عفونت هاي SARS-CoV-2 توصيه مي كند - اين مقدار به ظرفيت هاي محلي بستگي دارد. تعیین توالی ژنتیکی نیز باید به عنوان بخشی از بررسی وقایع انتقال غیرمعمول (به عنوان مثال افزایش انتقال علی رغم اقدامات کنترلی موجود) یا ارائه / شدت بیماری غیر منتظره در نظر گرفته شود. در صورت محدود بودن ظرفیت توالی ، کشورها تشویق می شوند که با همکاری آزمایشگاه های توالی یابی دولتی ، دانشگاهی و خصوصی ، ظرفیت خود را افزایش دهند و ممکن است ترتیب توالی را در آزمایشگاه های همکاری در شبکه آزمایشگاه مرجع COVID-19 ترتیب دهند.

در حالی که جهش های SARS-CoV-2 انتظار می رود ، مهم است که به نظارت بر پیامدهای بهداشت عمومی انواع جدید ویروس ادامه دهید. هرگونه افزایش قابلیت انتقال با انواع SARS-CoV-2 می تواند کنترل را دشوارتر کند. اقدامات کنونی کنترل بیماری توصیه شده توسط WHO همچنان م beثر بوده و باید در پاسخ به افزایش شیوع بیماری ، چه با نوع جدیدی همراه باشد یا نه ، سازگار شود.

توصیه ها و ارتباطات پیشگیری برای مردم باید بیشتر تقویت شود ، از جمله اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود و دیگران مانند فاصله فیزیکی ، ماسک زدن ، تهویه مناسب اتاق ها ، جلوگیری از ازدحام جمعیت ، تمیز کردن دست ها و سرفه به آرنج یا بافت خمیده. علاوه بر این ، راهنمایی ها و اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت باید تقویت شود ، از جمله:

ارزیابی خطر WHO
همه ویروس ها ، از جمله SARS-CoV-2 ، با گذشت زمان تغییر می کنند ، بیشتر آنها از نظر افزایش عفونت یا قابل انتقال بودن ویروس ، و گاهی محدود کردن انتشار ، هیچ نفعی برای ویروس ندارند (به پرسش و پاسخ COVID-19 و موضوعات مربوط به سلامتی مراجعه کنید). احتمال جهش ویروس با فراوانی عفونت های انسانی و حیوانی افزایش می یابد. بنابراین ، کاهش انتقال SARS-CoV-2 با استفاده از روش های کنترل بیماری تثبیت شده و همچنین اجتناب از معرفی به جمعیت حیوانات ، جنبه های اساسی استراتژی جهانی برای کاهش وقوع جهش هایی است که پیامدهای منفی بهداشت عمومی دارند.

 

داده های اولیه نشان می دهد که نرخ رشد و تعداد تولید مثلی موثر در مناطقی از انگلستان با تیراژ جامعه از نوع جدید VOC-202012/01 افزایش یافته است. در آفریقای جنوبی ، داده های ژنومی نشان داد که نوع 501Y.V2 به سرعت سایر تبارهای در حال گردش را جابجا می کند و مطالعات اولیه نشان می دهد که این نوع با بار ویروسی بالاتر همراه است ، که ممکن است پتانسیل افزایش انتقال را نشان دهد با این حال ، این ، و همچنین سایر عوامل موثر بر انتقال ، موضوع تحقیقات بیشتر است. تحقیقات اپیدمیولوژیک برای درک افزایش موارد در این جوامع و نقش بالقوه افزایش انتقال پذیری این انواع و همچنین استحکام اجرای اقدامات کنترل در حال انجام است. در حالی که ارزیابی اولیه نشان می دهد که 202012/01 و 501Y.V2 تغییری در تظاهرات یا شدت بالینی ایجاد نمی کند ، اما اگر منجر به بروز یک مورد بالاتر شود ، این امر منجر به افزایش بستری شدن در COVID-19 و مرگ و میر می شود. برای کنترل انتقال این انواع ، ممکن است اقدامات بهداشت عمومی فشرده تری لازم باشد.

  • هنگام مراقبت از افرادی که از یک بیماری حاد تنفسی رنج می برند ، از تجهیزات محافظت شخصی مناسب استفاده کنید.
  • شستن مکرر دست ها را به خصوص پس از تماس مستقیم با افراد بیمار یا محیط آنها انجام دهید
  • آداب سرفه را تمرین کنید (با حفظ فاصله ، پوشاندن سرفه و عطسه با دستمال یا لباس های یکبار مصرف و شستن دست ها)
  • اقدامات استاندارد پیشگیری و کنترل عفونت در بیمارستانها ، به ویژه در بخشهای اورژانس را تقویت کنید
  • در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید ، در صورت امکان از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و از مکانهای شلوغ خودداری کنید                                  WHO اخیراً یک راهنمای موقت منتشر کرده است - "ملاحظاتی برای اجرای یک رویکرد مبتنی بر ریسک در سفرهای بین المللی در متن COVID-19" ، توصیه می کندیر را برای مسافران بین المللی در زمینه بیماری همه گیر COVID-19:
  • موارد تأیید شده ، احتمالی و مشکوک و تماس با موارد تأیید شده یا احتمالی نباید رفت و آمد داشته باشد
  • افراد با هر علامت و نشانه ای که با COVID-19 سازگار باشد نباید مسافرت کنند ، مگر اینکه آزمایش تشخیصی COVID-19 انجام شده باشد و عفونت SARS-CoV-2 به عنوان دلیل بیماری منتفی نباشد.
  • به افراد ناخوشایند باید توصیه شود سفر را به تعویق بیندازند
  • به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید از COVID-19 هستند ، از جمله افراد 60 سال به بالا یا افرادی که بیماری های مشترکی دارند که خطر COVID-19 شدید را نشان می دهند (به عنوان مثال بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت) باید توصیه شود مسافرت را به تعویق بیندازند
  • بسته به محدودیت های محلی ، به افراد مقیم در مناطقی که محدودیت های حرکتی در سطح جامعه وجود دارد ، نباید اجازه داده شود که برای اهداف غیر ضروری سفر کنند.
  • در صورت بروز علائمی که منجر به بیماری حاد تنفسی در مسافرت یا بعد از آن شود ، مسافران توصیه می شوند که به دنبال مراقبت پزشکی باشند و سابقه سفر خود را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در میان بگذارند.
  • مقامات بهداشتی باید با بخشهای مسافرتی ، حمل و نقل و جهانگردی همکاری کنند تا از طریق کلینیک های بهداشت مسافرتی ، آژانس های مسافرتی ، اپراتورهای حمل و نقل و در مبادی ورودی ، و همچنین از طریق مسافران ، از جمله به کشورهای تحت تأثیر انواع جدید ، اطلاعات فوق الذکر را به مسافران ارائه دهند. جوامع مجاور مرزهای زمینی با کشورهای آسیب دیده.

راهنمای موقت همچنین رویکرد مبتنی بر ریسک برای تصمیم گیری ، کالیبراسیون اقدامات کاهش خطر مربوط به سفر را در زمینه سفرهای بین المللی ، با هدف کاهش صادرات ، واردات و انتقال SARS-CoV-2 مرتبط با سفر ، به کشورها ارائه می دهد در حالی که جلوگیری از تداخل غیرضروری در ترافیک بین المللی. برخی از کشورها اخیراً در پاسخ به ظهور انواع جدید ، محدودیت های سفر را به عنوان اقدام پیشگیرانه در نظر گرفته اند.

WHO توصیه می کند که همه کشورها برای تنظیم اقدامات در زمینه سفرهای بین المللی ، رویکرد مبتنی بر ریسک را اتخاذ کنند ، که شامل ارزیابی انتقال محلی ، ظرفیت خدمات بهداشتی ، آنچه در مورد سطح قابل انتقال انواع خاص شناخته شده است ؛ تأثیر اجتماعی و اقتصادی محدودیت ها ؛ و پایبندی به اقدامات بهداشتی و اجتماعی. مقامات ملی تشویق می شوند که روش ارزیابی ریسک و لیست کشورهای عزیمت یا مناطقی را که محدودیت در آنها اعمال می شود ، منتشر کنند. و این باید به طور منظم به روز شود.

مطابق با توصیه های ارائه شده توسط کمیته اضطراری در مورد COVID-19 در آخرین جلسه خود ، WHO توصیه می کند که کشورهای عضو باید مرتباً اقدامات اعمال شده در سفرهای بین المللی را با توجه به ماده 43 مقررات بین المللی بهداشت (2005) مورد بررسی قرار دهند و ادامه دهند در مورد اقداماتی که به طور قابل توجهی با ترافیک بین المللی تداخل می کنند ، اطلاعات و منطقی را به WHO ارائه دهند. کشورها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات تأثیرگذار در ترافیک بین المللی مبتنی بر ریسک ، مبتنی بر شواهد ، منسجم ، متناسب و با محدودیت زمانی است.

در هر شرایطی ، سفرهای ضروری (به عنوان مثال ، پاسخ دهندگان اضطراری ؛ ارائه دهندگان پشتیبانی فنی بهداشت عمومی ؛ پرسنل حیاتی در بخش حمل و نقل و امنیت مانند دریانوردان ؛ بازگشت به کشور و حمل بار برای تجهیزات ضروری مانند غذا ، دارو و سوخت) که توسط کشورها مشخص شده است همیشه اولویت بندی و تسهیل باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد COVID-19 ، لطفاً به این موارد مراجعه کنید:

اطلاعات WHO CODID-19 
راهنمایی فنی موقت WHO برای COVID-19

به روز رسانی هفتگی اپیدمیولوژیک و به روز رسانی هفتگی عملیاتی

ملاحظات WHO برای اجرای رویکرد مبتنی بر ریسک در سفرهای بین المللی در متن COVID-19

داشبورد  WHO برای COVID-19اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی WHO

ابتکار جهانی در مورد به اشتراک گذاری داده های آنفلوانزای مرغی (GISAID)