نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • اخبار شیوع انواع جدید بیماری کووید ۱۹

از زمان ابتلا به بیماری همه گیر COVID-19 ، WHO چندین گزارش از وقایع غیرعادی بهداشت عمومی دریافت کرده است که احتمالاً به دلیل انواع SARS-CoV-2 است. WHO به طور معمول ارزیابی می کند که آیا انواع SARS-CoV-2 منجر به تغییر در قابلیت انتقال ، تظاهرات بالینی و شدت آن می شود یا تأثیر آنها بر اقدامات متقابل ، از جمله روش های تشخیصی ، درمانی و واکسن ها است.در این مقاله به این موارد می پردازیم .

SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، تأثیر عمده ای بر سلامت انسان در سطح جهانی داشته است. آلوده کردن تعداد زیادی از مردم ؛ ایجاد بیماری شدید و پیامدهای مربوط به سلامتی در طولانی مدت ؛ منجر به مرگ و مرگ و میر بیش از حد ، به ویژه در میان افراد مسن و آسیب پذیر. قطع خدمات مراقبت های بهداشتی معمول ایجاد اختلال در سفر ، تجارت ، تحصیلات و بسیاری دیگر از عملکردهای اجتماعی. و به طور گسترده تر تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی مردم دارد. از زمان ابتلا به بیماری همه گیر COVID-19 ، WHO چندین گزارش از وقایع غیرعادی بهداشت عمومیدریافت کرده است که احتمالاً به دلیل انواع SARS-CoV-2 است. WHO به طور معمول ارزیابی می کند که آیا انواع SARS-CoV-2 منجر به تغییر در قابلیت انتقال ، تظاهرات بالینی و شدت آن می شود یا تأثیر آنها بر اقدامات متقابل ، از جمله روش های تشخیصی ، درمانی و واکسن ها است. گزارش های قبلی جهش D614G و گزارش های اخیر انواع ویروس از پادشاهی دانمارک ، پادشاهی انگلستان بریتانیا و ایرلند شمالی و جمهوری آفریقای جنوبی ، علاقه و نگرانی را در مورد تأثیر تغییرات ویروسی افزایش داده است.

نوع SARS-CoV-2 با جایگزینی D614G در ژن رمزگذار پروتئین کناری در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه 2020 ظاهر شد. طی یک دوره چند ماهه ، جهش D614G جایگزین سویه اولیه SARS-CoV-2 شناخته شده در چین شد و تا ژوئن سال 2020 به شکل غالب ویروس در سطح جهان تبدیل شد. مطالعات در سلولهای تنفسی انسان و در مدلهای حیوانی نشان داد که در مقایسه با سویه ویروس اولیه ، سویه با جایگزینی D614G باعث افزایش عفونت و انتقال می شود. ویروس SARS-CoV-2 با جایگزینی D614G باعث بیماری شدیدتر نمی شود یا اثر تشخیص آزمایشگاهی ، درمانی ، واکسن یا اقدامات پیشگیرانه بهداشت عمومی را تغییر نمی دهد.

در آگوست و سپتامبر سال 2020 ، یک نوع SARS-CoV-2 مرتبط با عفونت در بین راسو های پرورشی و متعاقباً به انسان منتقل شد ، در جوتلند شمالی دانمارک شناسایی شد.

این نوع که توسط مقامات دانمارکی به عنوان "خوشه 5" نامیده می شود ، ترکیبی از جهش هایی است که قبلا مشاهده نشده است. با توجه به مطالعات مقدماتی انجام شده در دانمارک ، نگرانی وجود دارد که این نوع ممکن است منجر به کاهش خنثی سازی ویروس در انسان شود ، که به طور بالقوه می تواند باعث گاهش گستردگی و مدت زمان محافظت ایمنی بدنبال عفونت طبیعی یا واکسیناسیون شود. مطالعات برای ارزیابی خنثی سازی ویروس در بین انسان ها با این نوع در حال انجام است. تا به امروز ، به دنبال تحقیقات و نظارت گسترده ، مقامات دانمارکی تنها 12 مورد انسانی از نوع Cluster 5 را در سپتامبر 2020 شناسایی کرده اند و به نظر نمی رسد که به طور گسترده ای گسترش یافته باشد.

در 14 دسامبر 2020 ، مقامات پادشاهی انگلستان گزارشی را به WHO ارائه دادند كه انگلستان از آن با عنوان SARS-CoV-2 VOC 202012/01 یاد می كند (نوع مورد  نگرانی ، سال 2020 ، ماه 12 ، سویه 01). این نوع شامل 23 جایگزینی نوکلئوتید است و از نظر فیلوژنتیکی به ویروس SARS-CoV-2 که در زمان تشخیص نوع انگلستان در انگلستان در گردش است ، مربوط نیست. نحوه و منشا SARS-CoV-2 VOC 202012/01 مشخص نیست. SARS-CoV-2 VOC 202012/01 در ابتدا در جنوب شرقی انگلیس ظاهر شد ، اما در عرض چند هفته جایگزین سایر نژادهای ویروس در این منطقه جغرافیایی و لندن شد. از تاریخ 26 دسامبر 2020 ، SARS-CoV-2 VOC 202012/01 از نمونه گیری معمول و آزمایش ژنومیک در سراسر انگلستان شناسایی شده است. یافته های اولیه اپیدمیولوژیک ، مدل سازی ، فیلوژنتیک و بالینی نشان می دهد که SARS-CoV-2 VOC 202012/01 قابلیت انتقال را افزایش داده است.

با این حال ، تجزیه و تحلیل مقدماتی همچنین نشان می دهد که هیچ تغییری در شدت بیماری (همانطور که با طول مدت بستری در بیمارستان و مرگ و میر 28 روزه اندازه گیری می شود) ، یا وقوع عفونت مجدد بین موارد مختلف در مقایسه با سایر ویروس های SARS-CoV-2 در انگلستان وجود ندارد

یکی دیگر از جهش های موجود در نوع VOC 202012/01 ، مشخص شد که حذف در موقعیت 69 / 70del بر عملکرد برخی از روش های PCR تشخیصی با هدف ژن S تأثیر می گذارد. بیشتر سنجشهای PCR که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند از چندین هدف استفاده می کنند و بنابراین پیش بینی نمی شود که تأثیر این نوع در تشخیص قابل توجه باشد. ارزیابی آزمایشگاهی هیچ تأثیر قابل توجهی بر عملکرد دستگاه های جریان جانبی مبتنی بر آنتی ژن نشان نداده است. از تاریخ 30 دسامبر ، نوع VOC-202012/01 در 31 کشور / سرزمین / منطقه دیگر در پنج منطقه از شش منطقهWHO گزارش شده است.

در 18 دسامبر ، مقامات ملی آفریقای جنوبی از کشف نوع جدیدی از SARS-CoV-2 خبر دادند که به سرعت در سه استان آفریقای جنوبی در حال گسترش است. آفریقای جنوبی به دلیل جهش N501Y این نوع را 501Y.V2 نامگذاری کرده است. در حالی که SARS-CoV-2 VOC 202012/01 از انگلستان نیز دارای جهش N501Y است ، تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک نشان داده است که 501Y.V2 از آفریقای جنوبی نوع متفاوتی از  ویروس است. در هفته آغاز 16 نوامبر ، تعیین توالی معمول توسط مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی نشان داد که این نوع جدید SARS-CoV-2 تا حد زیادی جایگزین سایر ویروس های SARS-CoV-2 شده است که در استان های کیپ شرقی ، کیپ غربی و کوازولو-ناتال در حال گردش هستند. در حالی که داده های ژنومی نشان می دهد که نوع 501.V2 به سرعت سایر تبارهای در آفریقای جنوبی را جابجا می کند ، و مطالعات اولیه نشان می دهد که این نوع با بار ویروسی بالاتر همراه است ، که ممکن است پتانسیل برای افزایش انتقال را نشان دهد ، این و همچنین سایر عوامل موثر قابل انتقال است ، مورد بررسی بیشتر است.

علاوه بر این ، در این مرحله ، هیچ شواهد روشنی مبنی بر ارتباط نوع جدید با بیماری شدیدتر یا نتایج بدتر وجود ندارد. برای درک تأثیر در انتقال ، شدت بالینی عفونت ، تشخیص آزمایشگاهی ، داروها ، واکسن ها یا اقدامات پیشگیرانه بهداشت عمومی ، تحقیقات بیشتری لازم است. تا تاریخ 30 دسامبر ، تاکنون نسخه 501Y.V2 از آفریقای جنوبی از چهار کشور دیگر گزارش شده است

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:14:47