نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • بیماری همه گیر COVID-19 تغذیه سالم و فعالیت بدنی را به خطر انداخته است

در این مقاله که ترجمه شده از سایت انجمن طب اطفال امریکاست مسائل مربوط به تغذیه سالم وفعالیت بدنی و نقش خانواده ها و متخصصان اطفال در همه گیری کووید نوزده مورد ارزیابی قرار گرفته است .

ویروس کرونا ویروس 2019 (COVID-19) خانواده ها را با مشکلات اقتصادی ، ناامنی غذایی ، تعطیلی مدارس و تعطیلات روبرو کرده است. خانواده ها در تلاشند تا سبک زندگی سالم لازم را برای ایجاد پایه های سلامتی برای کودکان و نوجوانان خود حفظ کنند. برای متخصصان اطفال بسیار مهم است که موانع جدید زندگی سالم را که ناشی از بیماری همه گیر COVID-19 است ، تشخیص دهند و در عین حال به  حل چالش های موجود در مورد سبک زندگی سالم که کودکان ، نوجوانان و خانواده ها با آن روبرو هستند ، ادامه دهند.

 

ارزیابی و مشاوره در مورد حفظ تغذیه سالم ، خواب کافی ، فعالیت بدنی و به حداقل رساندن زمان کم تحرکی همه از مولفه های اصلی مراقبت در طی همه گیری هستند. راهنمایی های زیر مربوط به توصیه های مبتنی بر جمعیت برای حمایت از تغذیه سالم و فعالیت بدنی در طی بیماری همه گیر COVID-19 است. برای کسب اطلاعات بیشتر ، یک مجموعه راهنمای مکمل برای کودکان و نوجوانان دارای چاقی مشاهده کنید.

دسترسی به تغذیه به خطر افتاده است

در نتیجه مشکلات اقتصادی و دسترسی ناسازگار به صبحانه و ناهار مدرسه به دلیل یادگیری مجازی ، نیم روزه و / یا ترکیبی ، بسیاری از کودکان و نوجوانان ممکن است به طور منظم به غذاهای مغذی دسترسی نداشته باشند. خانواده ها ممکن است تغییراتی در غذاهای میان وعده ای با کالری بالا و غذاهای فرآوری شده غیر قابل فساد داشته باشند. ممکن است افزایش قابل توجهی در مصرف میان وعده های ناسالم و نوشیدنی های شیرین  وجود داشته باشد. هم عدم امنیت غذایی و هم کمبود غذا می توانند بر روی تغذیه تأثیر منفی بگذارند و  منجر به افزایش خطر غذا خوردن بی نظم و افزایش مصرف غذاهای غیر مغذی و کالری شوند که می تواند منجر به افزایش وزن ناسالم و چاقی شود.

 

 COVID-19 بر فرصت فعالیت بدنی تأثیر منفی گذاشته است

تعطیلی ورزش های تفریحی ، سالن های ورزشی ، و مدارس و همچنین اقدامات مهم ایمنی و تخفیف مربوط به بازگشایی فعالیت های تفریحی و از سرگیری ورزش های سازمان یافته و تربیت بدنی باعث شده است که دسترسی به فعالیت های بدنی سازمان یافته کمتر باشد. کلاسهای ورزشی و تربیت بدنی سازمان یافته بصورت حضوری ممکن است به دلیل نیاز به فاصله فیزیکی و مسائل فضایی در مدارس و ساختمانهای تفریحی تغییر یافته یا محدود شود. خانواده ها گزارش می دهند که درCOVID-19 ، زمان صرف شده در فعالیت های بدنی و ورزش کاهش یافته در حالی که زمان خواب و صفحه نمایش افزایش یافته است.

نابرابری های بهداشتی در حال بدتر شدن است

نابرابری های بهداشتی در طی همه گیری ، با کودکان سیاه پوست و اسپانیایی تبار ، کودکان با نیازهای ویژه ی مراقبت های بهداشتی ، کودکان در خانواده هایی با درآمد کم یا اعضای با مهارت انگلیسی محدود ، و کودکان در مناطق روستایی با خطرات بیشتری از نیازهای بهداشتی برآورده نشده بزرگتر شده اند. در طی همه گیری ، احتمالاً چاقی و ناامنی غذایی افزایش می یابد. میزان مواجهه با COVID-19 در خانواده هایی با متوسط ​​درآمد خانواده پایین تر و در خانواده های نژادی / قومی متنوع و در گروه هایی که نابرابری های بهداشتی موجود را تجربه می کنند ، بیشتر است. نابرابری های موجود در دسترسی به غذای سالم و فعالیت بدنی احتمالاً بدتر خواهد شد.

 

نقش متخصص اطفال

متخصصان اطفال باید از خانواده ها در یافتن راه هایی برای رفع موانع سبک زندگی سالم  و همچنین تأیید نقش برنامه های مختل ، استرس و نابرابری های سلامتی که حفظ یک سبک زندگی سالم را دشوارتر می کنند ، در طی بیماری همه گیر COVID-19 حمایت کنند.

 همه گیری محیط لازم بر ای روال خانوادگی مختل ، اختلال در تنظیم خواب ، کاهش فعالیت بدنی ، افزایش مدت زمان استفاده از وسایل نمایشگر  ، افزایش دسترسی به میان وعده های ناسالم و دسترسی کمتر سازگار به غذا ، که می تواند منجر به افزایش خطر بیماری های مزمن چاقی ، فشار خون ، نوع 2 دیابت شیرین ، و بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کرده است:

  پیشنهاد: ارزیابی و غربالگری

در تمام ویزیت های معمول، ارزیابی اختلالات تغذیه ای و فعالیت بدنی منتسب به بیماری همه گیر ، و غربالگری برای شروع چاقی یا بدتر شدن آن در طی همه گیری را انجام دهید.

 

ارزیابی تغذیه:

عدم امنیت غذایی و دسترسی به غذای تازه را ارزیابی کنید

روال و الگوهای غذا خوردن را ارزیابی کنید

از نظر غذا خوردن بی نظم مربوط به بیماری همه گیر ، از جمله کمبود غذا ، استرس و ضربه ، ارزیابی کنید

ارزیابی فعالیت بدنی:

میزان و نوع فعالیت بدنی را بفهمید

موانع و چالش های مربوط به فرصت های فعالیت بدنی را ارزیابی کنید

زمان نمایش تفریحی و کم تحرکی را ارزیابی کنید

شروع یا بدتر شدن چاقی را ارزیابی کنید:

ارزیابی چاقی (درصد BMI) را در همه ویزیت ها انجام دهید ، زیرا احتمال دارد چاقی در طی همه گیری افزایش یابد

کودکان و نوجوانان در معرض خطر را از طریق ارزیابی تغذیه ، رفتار کم تحرک ، خواب و فعالیت بدنی ، بررسی سیستم ها و سابقه جسمی و خانوادگی شناسایی کنید.

 

توصیه: مشاوره

با استفاده از استراتژیهای مثبت که بر اساس نقاط قوت خانواده تأکید دارند ، با تأکید بر حفظ سبک زندگی سالم و یا چگونگی کاهش شروع چاقی در مواجهه با محیط مسری ایجاد کننده چاقی در همه گیری  ، مشاوره ای متناسب ارائه دهید.

 

مشاوره باید متناسب با مرحله رشد کودک و ویژگیهای اقتصادی اجتماعی ، فرهنگی و روانشناختی خانواده ها باشد و به حفظ تغذیه و فعالیت بدنی مطلوب در طول بیماری همه گیر کمک کند. مشاوره همچنین باید با هدف افزایش تغذیه سالم مانند افزایش مصرف میوه و سبزیجات ، وعده های غذایی و میان وعده های برنامه ریزی شده و ایجاد محیط های غذایی مناسب در خانه انجام شود.

 توصیه: دانش و مهارت

متخصصان اطفال باید با عوامل پیچیده و بهم پیوسته ای که منجر به تغذیه نامناسب ، کاهش فعالیت و افزایش بیش از حد وزن و چگونگی تأثیر این عوامل در همه گیر می شود ، آشنا شوند.

زمینه های خاص دانش و مهارت شامل تکنیک های مشاوره رفتاری شیوه زندگی و ارتقا مهارت های والدین ، ​​سلامت اجتماعی - عاطفی ، منابع تغذیه و فعالیت در جامعه و گزینه های درمانی برای چاقی (به عنوان مثال ، مشاوره رفتاری در مورد سبک زندگی ، دارو درمانی و متابولیک و جراحی درمان چاقی ) .

 اختلالات خلقی و تجربه ضربه می تواند بر روی غذا خوردن و فعالیت بدنی تأثیر بگذارد. در شرایط همه گیری ، تغییر در تغذیه / وزن ممکن است شاخص های مهمتری از مسائل بهداشت روان باشد. اختلالات خلقی و سایر نگرانی های بهداشت روان ممکن است در ترویج سبک زندگی سالم تداخل ایجاد کند.

 

Last Updated

 12/09/2020

Source: American Academy of Pediatric