نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • درمان یبوست و بی اختیاری مدفوع

نکات مهم در درمان یبوست را در این مقاله آورده ایم

. درمان بی اختیاری مدفوع  در خانه

اگرچه والدین یک رژیم توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک را دنبال می کنند ، اما بیشتر کار در مورد درمان بی اختیاری مدفوع  در خانه انجام می شود.

بسیار مهم است که والدین و سایر مراقبان پرونده کاملی از مصرف دارو و حرکات روده در طول دوره درمان را در کودک ثبت کنند. این سابقه می تواند در تعیین اینکه آیا درمان موثر است  یا نه بسیار مفید است .

درمان پزشکی برای بی اختیاری مدفوع  

اگرچه رژیم های مختلفی برای درمان انسداد وجود دارد ، اما بیشتر آنها به اصول زیر متکی هستند:

  • روده بزرگ را از مدفوع خالی کنید
  • اجابت مزاج نرم و بدون درد منظم ایجاد کنید
  • عادات روده ای بسیار منظمی را حفظ کنید

در حالی که تقریباً همیشه یک اجزای رفتاری بزرگ در ایجاد انسجام مزمن وجود دارد ، اما رفتار درمانی به تنهایی ، مانند ارائه پاداش یا استدلال با کودک ، معمولاً موثر نیست. بلکه ترکیبی از درمان طبی  و رفتاری بهترین نتیجه را دارد.

 معمولاً متخصصین پزشکی خارج کردن مدفوع از روده بزرگ و راست روده را تخلیه  می نامند  یا در موارد شدید که پزشک نیاز به برداشتن مدفوع به صورت دستی دارد ، انرا در اصلاح توده برداری یا desimpaction می نامند . تخلیه را می توان به روش های زیر انجام داد:

 

یک انما (تنقیه) یا دوره ای از تنقیه بدهید:

تنقیه مایع را به سمت راست روده می راند. این باعث نرم شدن مدفوع در راست روده و ایجاد فشار درآن می شود. این فشار به کودک میل شدید به دفع مدفوع می دهد و مدفوع معمولاً به سرعت دفع می شود. مایعات موجود در بیشتر تنقیه ها آب است. معمولاً چیزی برای جلوگیری از جذب آب توسط پوشش روده به آن اضافه می شود. تنقیه که به طور گسترده استفاده می شود شامل داروهای تجاری فسفات سدیم (مانند نمک Fleet یا Pedia-Lax enemas) ، نمک نمکی و تنقیه روغن معدنی است. برای تخلیه کامل روده بزرگ ممکن است به مدت چند روز به تنقیه روزانه نیاز باشد.

یک شیاف یا یک سری شیاف بدهید:

شیاف یک قرص یا کپسول است که در راست روده قرار می گیرد. شیاف از ماده ای ساخته شده است که ممکن است راست روده را منقبض و مدفوع را دفع کند یا با کشیدن آب اضافی از بدن به داخل روده ، مدفوع را نرم می کند. شیاف های محرک محبوب شامل Dulcolax یا Fleet Bisacodyl هستند. شیاف های نرم کننده مدفوع با گلیسیرین توسط Fleet یا Pedia-Lax تهیه می شوند. برای تخلیه کامل روده بزرگ ممکن است شیافهای روزانه برای چندین روز مورد نیاز باشد.

ملین های قوی بدهید:

بیشتر ملین ها با افزایش مقدار آب در روده بزرگ کار می کنند. بعضی از ملین ها باعث ترشح آب روده تحتانی می شوند و برخی دیگر با کاهش مقدار آب جذب شده در روده تحتانی کار می کنند. در هر صورت ، نتیجه نهایی در روده تحتانی هنگام استفاده از ملین ، وجود آب بسیار بیشتری نسبت به عدم استفاده از آن است. این مقدار زیاد آب باعث نرم شدن مدفوع شکل گرفته یا سفت در روده می شود و اسهال ایجاد می کند. ملین هایی که برای این منظور استفاده می شوند شامل محصولات سیترات منیزیم ، Miralax ، GoLYTELY و COLYTE هستند. برای تخلیه کامل کولون ممکن است به چند روز درمان نیاز باشد

هدف در ایجاد ایجاد حرکات روده ای نرم و بدون درد به طور منظم ، بیشتر آموزش مجدد کودک برای ترک عادت حفظ مدفوع است.

این امر با دادن  روزانه ملین برای تولید حرکات نرم روده تحقق می یابد. ملین باید در دوزهای کافی تجویز شود تا هر روز یک یا دو حرکت مدفوع نرم ایجاد کند. مدفوع نرم به راحتی و بدون درد دفع می شود و کودک را به داشتن حرکات مدفوع منظم و نه نگه داشتن مدفوع ترغیب می کند.

به یاد داشته باشید که احتباس مدفوع و بی اختیاری مدفوع با هم ترکیب می شوند. بنابراین ، تا زمانی که کودک مدفوع را در راست روده حفظ کرده است ، کثیف کردن لباس زیر  همچنان ادامه خواهد داشت.

درمرحله آخرکار با کودک برای ایجاد عادات منظم روده است. این مرحله به اندازه دو مرحله اول بسیار مهم است و نباید صرفاً به دلیل بهبود کثیف کردن  پس از مراحل قبلی کنار گذاشته شود.

مدت زمان درمان بی اختیاری مدفوع  در هر کودک متفاوت است. درمان باید ادامه یابد تا زمانی که کودک عادات روده ای منظم و قابل اعتمادی پیدا کند و عادت نگه داشتن مدفوع را از بین ببرد. این کار  حداقل چند ماه طول می کشد. به طور کلی ، در کودکان کوچکتر بیشتر از کودکان بزرگتر طول می کشد

بسیاری از والدین تمایلی به دادن ملین به فرزند خود ندارند زیرا آنها شنیده اند که ملین ها مضر هستند و  باعث بیماری های جدی تر (مانند سرطان روده بزرگ) می شوند یا باعث وابستگی می شوند. هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر صحت هر یک از این موارد وجود ندارد. و  ملین ها اگر هر روز به مدت طولانی استفاده شوند ، بی اثر نمی شوند . .

 بیشتر موارد بی اختیاری مدفوع  به رژیم درمانی که در بالا ذکر شد پاسخ می دهند. اگر کثیف کردن لباس زیر  برطرف نشود ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما ممکن است شما را به یک متخصص اختلالات گوارشی و روده (متخصص گوارش کودکان) ، یک روانشناس رفتاری یا هر دو ارجاع دهد.

داروها برای  بی اختیاری مدفوع

استفاده از تنقیه  در بالا توضیح داده شده است. اثر بخشی هر نوع ماده مورد استفاده در انما ، احتمالاً بیشتر از فرمول و  آرایش شیمیایی آن به حجم مورد استفاده (اندازه) انما بستگی دارد. انما فسفات-سدیم (Fleet Enema) احتمالاً پرکاربردترین نوع است

 توجه: برخی از متخصصان دستگاه گوارش استفاده از تنقیه و شیاف یا هرگونه مداخله مقعدی را توصیه نکرده و حتی مخالف آن هستند . زیرا کودک در کار با با ناحیه مقعد  ممکن است درد و یا ترسی را تحمل کند . کودک ممکن است هنگام انجام این نوع دستکاری ها ، ضربه دیگری را احساس کند. در نهایت ، تمام توده مدفوع تجمع یافته می تواند با استفاده از داروهای خوراکی حل شده یا از بدن جدا شود.

  ملین های اسمزی: این ملین ها حاوی عواملی هستند که به طور موثری توسط پوشش روده جذب نمی شوند. این مواد  منجر به مقدار زیادی آب اضافی در روده می شود که مدفوع را نرم می کند. از آنجا که تمام ملین های اسمزی با افزایش مقدار آب در روده بزرگ کار می کنند ، مهم است که کودک شما هنگام مصرف هر یک از این ملین ها مایعات زیادی بنوشد. مانند هر دارویی ، این داروها فقط باید طبق توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما ارائه شوند. اگر به نظر نمی رسد که ملین موثر است ، بدون صحبت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک ، دوز را افزایش ندهید. به ندرت ، این محصولات با سایر داروهایی که کودک شما مصرف می کند تداخل دارند.

 

هیدروکسید منیزیم (Philip's Milnes of Magnesia، Pedia-Lax) - این ملین علاوه بر ایجاد احتباس مایعات در روده ، باعث ترشح هورمونی می شود که حرکت مدفوع را از طریق روده تحریک می کند. برخی از کودکان گرفتگی شکم را تجربه می کنند. این ملین فاقد عطر و طعم است اما دارای بافت گچی ضخیمی است که ممکن است در صورت مخلوط شدن با مایعی مانند شیر یا شیر شکلات قابل قبولتر باشد. برای كودكانی كه دارای مشكلات كلیوی هستند باید از مصرف آن اجتناب شود.

لاکتولوز(کنستولوز ، آنولوز ، جنرلاک ، کریستالوز) - این ملین به طور کلی بسیار خوب تحمل می شود و طعم شیرینی دارد. در دوزهای معمول ممکن است باعث گاز و گرفتگی و درد  شکم شود.

پودر پلی اتیلن گلیکول (Miralax) - این ممکن است خطرکمتری برای ایجاد کمبود آب یا عدم تعادل الکترولیت را نسبت به سایر ملین های اسمزی داشته باشد. این پودر در 8 اونس آب ، آبمیوه ، نوشابه ، قهوه یا چای مخلوط می شود. دوز معمول 17 گرم پودر در روز است. این ملین بی مزه ، بی بو و معمولاً کاملاً آسان مصرف می شود. ممکن است شروع اثر این دارو نسبت به سایر محصولات کمی بیشتر طول بکشد.

سوربیتول- این قند هضم نشده کاملاً شیرین است. اغلب باعث گاز گرفتگی و گرفتگی و درد  شکم می شود.

سیترات منیزیم (چندین نوع ژنریک یا Mag Citrate) - این با مکانیسم مشابه هیدروکسید منیزیم کار می کند و در صورت مشکوک بودن به بیماری کلیوی ، نباید از آن استفاده شود.

این محصول شفاف است (مانند هیدروکسید منیزیم گچ نیست) و ممکن است برای بهبود مزه سرد شود.

محلولهای الکترولیت متعادل پلی اتیلن گلیکول (COLYTE ، GoLYTELY) - این محلولهای الکترولیت متعادل ، برای تمیز کردن روده بزرگ به طور کامل در آماده سازی کولونوسکوپی یا جراحی شکم استفاده می شوند. آنها نیاز به نوشیدن حجم زیادی از مایعات دارند که در صورت سرد شدن ممکن است قابل قبول تر باشد. این ملین ممکن است با حالت تهوع ، نفخ ، گرفتگی شکم و استفراغ همراه باشد.

 

ملین های نرم کننده: این محصولات باعث کاهش جذب آب از روده بزرگ می شوند و در نتیجه باعث نرم شدن مدفوع و دفع راحت آن می شوند.

 

روغن معدنی ، میلکینول - این ملین تا حد زیادی بی مزه است و قوام روغنی دارد. اگر سرد باشد یا در مایعی مانند آب پرتقال مخلوط شود ، خوش طعم تر خواهد بود. ممکن است باعث ترشح روغن نارنجی رنگ از مقعد شود ، که می تواند باعث خارش و لک شدن لباس زیر شود. این ملین به طور کلی نباید همراه غذا داده شود.

ملین های محرک: این عوامل بر روی پوشش دیواره روده تأثیر مستقیم دارند. آنها ترشح آب و نمک را در روده بزرگ افزایش می دهند و پوشش روده را تحریک کرده و انقباض ایجاد می کنند.

سنا

Sennosides (Ex-Lax Senokot) ، Fletcher’s Castoria، - این ملین از یک گیاه گرفته می شود ، ترشح نمک و آب را به روده بزرگ تحریک می کند و باعث حرکت مدفوع از طریق روده بزرگ می شود. این در کودکان به ندرت و تحت نظارت دقیق استفاده می شود. در دوزهای بالاتر ممکن است باعث گرفتگی شکم شود.

بیساکودیل (Dulcolax یا Fleet Bisacodyl) - این ترکیب بی رنگ و بدون بو ، انقباضات عضلانی روده بزرگ را افزایش می دهد و ترشح نمک و آب را تحریک می کند. می تواند از طریق دهان یا شیاف تجویز شود و در دوزهای بالاتر ممکن است باعث گرفتگی شکم شود. همچنین در کودکان به ندرت و تحت نظارت دقیق استفاده می شود.

دیوکتیل سدیم سولفوسوکسینات (Colace ، نرم کننده مدفوع دولکوئاز ، Fleet Sof-Lax) - این ماده شوینده ای است که ترشح نمک و آب را در روده بزرگ شبیه سازی می کند و باعث حرکت مدفوع از طریق روده بزرگ می شود. در دوزهای بالاتر ممکن است باعث گرفتگی شکم شود.

سایر روشهای درمانی برای بی اختیاری مدفوع

برای بی اختیاری مدفوع  ، مکمل های فیبر و برخی غذاها مانند آب میوه و آلو خشک می توانند اثر ملین داشته باشند. این غذاها و آب میوه ها به عنوان ملین اسمزی عمل می کنند. همه آنها حاوی قندهای مختلفی هستند که به طور موثری توسط پوشش روده جذب نمی شوند ، بنابراین مقدار آب در روده بزرگ افزایش می یابد. در دوزهای کافی زیاد ، همه این مواد غذایی و آب میوه ها ملین بسیار موثری هستند. برای مدیریت وزن و جلوگیری از یبوست ، و  همه کودکان به خوردن سبزیجات و میوه  تشویق شوند. با این حال ، اکثر کودکان حاضر نیستند به مدت کافی ماهها هر روز به اندازه کافی این موارد را مصرف کنند تا به عنوان درمان اولیه یبوست باشد. خوردن این غذاها و آب میوه ها به اندازه کافی در حدی که دو حرکت روده نرم در روز تضمین شود ،  ممکن است باعث نفخ و گاز شوند.

 نوشیدن مایعات فراوان به نرم ماندن مدفوع کمک می کند و ممکن است از ابتلا به یبوست جلوگیری کند

 کودکان مبتلا به بی اختیاری مدفوع  به ندرت نیاز به جراحی دارند. با این حال ، جراحی ممکن است در موارد بسیار مزمن و مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند ، استفاده شود.

   پیگیری و مراقبت

میزان پیگیری مورد نیاز برای یبوست و بی اختیاری  به شرایط بستگی دارد . ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما احتمالاً می خواهد حداقل یک بار پس از طی مراحل درمانی ، وی را ملاقات کند تا اطمینان حاصل کند که درمان در حال انجام است یا در صورت لزوم ، درمان را تغییر می دهد.

پیشگیری از بی اختیاری مدفوع

بهترین راه برای جلوگیری از انسداد ، در وهله اول جلوگیری از یبوست است. اطمینان حاصل کنید که کودک رژیم غذایی متنوعی با میوه ها و سبزیجات فراوان و نان و غلات کامل دارد. کودک باید مرتباً آب و مایعات دیگر بنوشد و هر روز از نظر جسمی تحرک داشته باشد. در آخر ، اطمینان حاصل کنید که کودک هر روز برای  نشستن روی توالت وقت منظمی دارد. بعد از غذا بهترین زمان برای این کار است.

پیش آگهی  Encopresis

به طور کلی ، چشم انداز ایجاد بی اختیاری مدفوع  برای کودکانی که تحت رژیم درمانی ذکر شده در اینجا هستند ، عالی است. بسیاری از کودکانی که تحت درمان قرار نمی گیرند ، با بزرگ شدن قادر به حل مشکل به تنهایی هستند ، اما این مسئله ممکن است سالها طول بکشد. این مشکل می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:14:01