نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • روشهای تشخیصی در بی اختیاری مدفوع

روشهای تشخیصی در بی اختیاری مدفوع شامل رادیولوژی و مانومتری شرح داده شده است .

امتحانات و تست های تشخیصی بی اختیاری مدفوع

برای تشخیص بی اختیاری مدفوع  ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک شما سوالات زیادی در مورد سابقه پزشکی ، سابقه آموزش توالت ، رژیم غذایی ، سبک زندگی ، عادات ، داروها و رفتار وی می پرسد.

برای ارزیابی سلامت عمومی کودک و همچنین وضعیت روده بزرگ ، راست روده و مقعد ، یک معاینه بدنی کامل انجام می شود. معاینه کننده ممکن است انگشت پوشیده شده با دستکش  را در راست روده کودک وارد کند تا وجود مدفوع را حس کند و از اندازه شکاف دهانه مقعد و راست روده و قدرت عضلات مقعد اطمینان حاصل کند.


 

در بیشتر موارد ، آزمایش خون بخشی از ارزیابی یبوست و / یا بی اختیاری مدفوع  نیست. در بعضی موارد ، برای تشخیص میزان مدفوع در روده بزرگ و بررسی بزرگ شدن روده بزرگ و راست روده ، از تصویر برداری اشعه ایکس شکم یا لگن کودک استفاده می شود. گاهی اوقات ، انما با ماده حاجب  باریم انجام می شود. این نوع خاصی از تصویر برداری با اشعه ایکس است. یک لوله کوچک به راست روده کودک وارد می شود و روده بزرگ به آرامی با یک رنگ رادیواکتیو (باریم) پر می شود. اشعه ایکس در تمام مراحل تابانده می شود تا ببینند آیا مناطق باریک شدن ، پیچ خوردگی یا انقباض در روده تحتانی علائم کودک را ایجاد می کند  یا خیر .

در برخی موارد ، ممکن است مانومتری آنورکتال انجام شود. با استفاده از این آزمایش ، یک لوله کوچک به راست روده کودک وارد می شود. این لوله چندین حسگر فشار در خود دارد. در طول آزمایش ، پزشک می تواند نحوه استفاده کودک از عضلات شکم ، لگن و مقعد خود را در هنگام اجابت مزاج تعیین کند. بسیاری از کودکانی که دچار یبوست مزمن و / یا بی اختیاری مدفوع هستند از عضلات خود به صورت هماهنگ در حین حرکات روده استفاده نمی کنند.

 

هدف اصلی مانومتری تأیید افزایش فشار در مقعد است. مانومتری همچنین می تواند نشان دهد که آیا عصب های کنترل کننده اسفنکتر مقعدی ، مقعد و راست روده وجود دارند  و با اندازه گیری رفلکس ها در این ناحیه  عملکرد دارند . مانومتری می تواند میزان اتساع  راست روده  را اندازه گیری کند  و آیا احساس در این ناحیه طبیعی است یا خیر . با استفاده از مانومتری می توان انقباضات غیر طبیعی عضلات کف لگن را اثبات کرد.

مانومتری آنورکتال همچنین می تواند برای رد بیماری هیرشپرونگ ، یک دلیل بسیار نادر یبوست بدون  بی اختیاری مدفوع  ، مفید باشد. اگر بیماری هیرشپرونگ به طور جدی به عنوان علت بی اختیاری مدفوع  کودک شما در نظر گرفته شود ، ممکن است بیوپسی از راست روده لازم باشد. بیوپسی برداشتن یک قطعه بسیار ریز از بافت برای بررسی در زیر میکروسکوپ است. این کار برای جستجوی عدم وجود عملکرد عصب در راست روده ، "نشانه مشخصه بیماری هیرشپرونگ" انجام می شود.