نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • بی اختیاری در دفع مدفوع

در این مقاله به بی اختیاری در دفع مدفوع ،علل،درمان و پیش آگهی ان پرداخته ایم

 بی اختیاری در دفع مدفوع

کثیف شدن لباسهای زیر با مدفوع توسط کودکانی است که سن آموزش توالت را پشت سر گذاشته اند. از آنجا که هر کودک در زمان  منحصر بفرد  خود کنترل روده را بدست می آورد ، متخصصان پزشکی کثیف کردن لباس زیر با  مدفوع را بیماری نمی دانند مگر اینکه کودک حداقل 4 سال داشته باشد. این مدفوع یا آلودگی مدفوع معمولاً منشأ جسمی دارد و غیرارادی است و  کودک این کار را عمداً انجام نمی دهد.

 در ایالات متحده تخمین زده می شود که 1٪ -2٪ کودکان کمتر از 10 سال دچار این مشکل هستند . پسران بیش از دختران این مشکل را تجربه می کنند و تقریباً 80٪ کودکان مبتلا پسر هستند.

علل بی اختیاری در دفع مدفوع

به ندرت ، بی اختیاری در دفع مدفوع   ناشی از ناهنجاری آناتومیک یا بیماری است که کودک با آن متولد شده است. در اکثر موارد ، انسداد در نتیجه یبوست مزمن (طولانی مدت) ایجاد می شود.

 یبوست چیست؟

 بسیاری از افراد تصور می کنند که یبوست ، عدم دفع هر روزه مدفوع است . با این حال ، هر فرد برنامه  دفع مدفوع خود را دارد و بسیاری از افراد سالم هر روز دفع مدفوع ندارند. دفع در  کودک مبتلا به  یبوست ممکن است هر سه روز  یا بیشتر  اتفاق بیفتد. یبوست نه تنها به دفعات دفع مدفوع اشاره دارد ، بلکه هنگام انجام این کار کودک  دچار مشکل یا درد نیز می شود

 در اکثر کودکان مبتلا به بی اختیاری در دفع مدفوع ، مشکل با دفع دردناک مدفوع بسیار بزرگ شروع می شود.

   این اتفاق ممکن است مدتها قبل از شروع بی اختیاری در دفع مدفوع   اتفاق افتاده باشد و ممکن است وقتی از کودک  سوال  می شود این  مشکل را به خاطر نمی آورد. با گذشت زمان ، کودک تمایلی به دفع مدفوع ندارد و آن را نگه می دارد تا از درد جلوگیری کند. این "نگه داشتن" به عادتی تبدیل می شود که اغلب مدتها پس از درمان و رفع یبوست یا دفع  دردناک مدفوع ، باقی می ماند.

 هرچه مدفوع بیشتر در روده تحتانی کودک (روده بزرگ) جمع می شود ، روده بزرگ به آهستگی کشیده می شود (گاهی اوقات مگاکولون نامیده می شود)

هرچه روده بزرگ بیشتر و بیشتر کشیده می شود ، کودک تمایل طبیعی به دفع مدفوع را از دست می دهد.

در نهایت مدفوع شل و تا حدی شکل گرفته از قسمت بالاتر از روده به اطراف مجموعه بزرگ مدفوع سخت تر و تشکیل شده در پایین روده بزرگ (راست روده) نشت می کند و سپس از مقعد خارج می شود.

غالباً در ابتدا ، فقط مقدار کمی مدفوع نشت می کند و باعث ایجاد رگه هایی در لباس زیر کودک می شود. به طور معمول ، والدین تصور می کنند کودک پس از دفع مدفوع خیلی خوب پاک نمی شود و نگران نیستند.

هرچه زمان می گذرد ، توانایی کودک در کنترل مدفوع کمتر و کمتر شده و  میزان نشت  مدفوع بیشتر و بیشتر می شود  و در نهایت کودک تمام مدفوع را در حین کارکردن شکم  به لباس زیر خود منتقل می کند.

اغلب اوقات کودک از دفع مدفوع خود آگاه نیست و از آنجا که مدفوع به طور معمول از روده بزرگ عبور نمی کند ، اغلب بسیار تیره و چسبناک می شود و ممکن است بوی بسیار بدی داشته باشد.