نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • پرسش پاسخ در زمینه بیماری کووید 19

سوالات شایع درباره کووید 19

آیا می توانم  به بیماری COVID-19  از طریق  خوردن غذاهای تازه مانند میوه و سبزیجات مبتلا شوم ؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افراد می توانند COVID-19 را از مواد غذایی ، از جمله میوه و سبزیجات بگیرند ، وجود ندارد. میوه و سبزیجات تازه بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند و مصرف آنها باید تشویق شود. 

چگونه می توان میوه ها و سبزیجات را در زمان COVID-19 شست؟

در هر شرایط دیگری میوه و سبزیجات را به همان روشی که دوست دارید بشویید. قبل از استفاده از آنها ، دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس میوه ها و سبزیجات را کاملاً با آب تمیز بشویید ، مخصوصاً اگر آنها را خام بخورید.

آیا ویروسی که باعث COVID-19 می شود روی سطح بسته بندی مواد غذایی زندگی می کند؟

کرونو ویروس ها برای تکثیر و زنده ماندن نیاز به یک حیوان زنده یا یک میزبان انسانی دارند و نمی توانند روی سطح بسته های غذایی تکثیر شوند. ضد عفونی کردن مواد بسته بندی مواد غذایی ضروری نیست ، اما دست ها پس از دست زدن به بسته های مواد غذایی و قبل از غذا باید به درستی شسته شوند 

آیا ویروس ایجاد کننده COVID-19 از طریق مصرف غذاهای پخته شده ، از جمله محصولات حیوانی قابل انتقال است؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افراد می توانند COVID-19 را از مواد غذایی بگیرند وجود ندارد. ویروس عامل COVID-19 می تواند در دماهای مشابه با سایر ویروس ها و باکتری های شناخته شده موجود در مواد غذایی کشته شود. مواد غذایی مانند گوشت ، مرغ و تخم مرغ همیشه باید حداقل 70 درجه سانتیگراد کاملاً پخته شوند. قبل از پخت و پز ، جابجایی محصولات خام حیوانی را باید با احتیاط انجام داد تا از آلودگی متقابل با غذاهای پخته شده جلوگیری شود. 

آیا مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی و سایر بازارهای مواد غذایی ایمن است؟

بله ، با رعایت اقدامات پیشگیری زیر ، خرید و فروش مواد غذایی و بازار به راحتی امکان پذیر است:

 قبل از ورود به فروشگاه دستان خود را با ضد عفونی کننده تمیز کنید.

سرفه یا عطسه را در آرنج یا بافت خم شده خود بپوشانید.

حداقل یک متر فاصله از دیگران حفظ کنید ، و اگر نمی توانید این فاصله را حفظ کنید ، یک ماسک بپوشید .

هنگامی که در خانه هستید ، دست های خود را به طور کامل و همچنین پس از دست زدن و ذخیره کردن محصولات خریداری شده خود بشویید. 

در حال حاضر هیچ مورد تأیید COVID-19 که از طریق بسته بندی مواد غذایی یا مواد غذایی منتقل می شود ، وجود ندارد.

آیا تحویل کالاهای مواد غذایی  از تامین کنندگان تلفنی امن است؟

بله ، اگر ارائه دهنده اقدامات بهداشتی شخصی و غذایی را رعایت کند ، بی خطر است که مواد غذایی را تحویل بگیرید. پس از پذیرش مواد غذایی  ، دست ها باید به درستی شسته شوند.

بهترین مواد ضد عفونی کننده خانگی برای سطوح چیست؟

محصولات نظافت و ضد عفونی  خانگی ، ویروس را از سطوح خانگی به طور مؤثر از بین می برد. برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانوارهایی که COVID19 مشکوک یا تأیید شده داشته اند ، باید از ضد عفونی کننده های ضد ویروس سطحی مانند 0.05٪ هیپوکلریت سدیم (NaClO) و محصولات مبتنی بر اتانول (حداقل 70٪) استفاده شود.

برای حمایت از سیستم ایمنی بدن چه غذاهایی باید مصرف شود؟

سیستم ایمنی بدن نیاز به حمایت بسیاری از مواد مغذی دارد. مصرف انواع غذاها برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، از جمله غلات سبوس دار ، حبوبات ، سبزیجات ، میوه ، آجیل و غذاهای منبع حیوانی توصیه می شود. هیچ ماده غذایی خاصی وجود ندارد که مانع ابتلا به COVID-19 شود.

می توانند از ابتلا به COVID-19 در افراد سالم جلوگیری کنند یا آن را در افراد مبتلا به بیماری COVID-19 درمان کنند؟

در حال حاضر هیچ راهنمایی در مورد مکمل های مغذی برای جلوگیری از COVID-19 در افراد سالم یا برای درمان COVID-19 وجود ندارد. ریز مغذی ها برای یک سیستم ایمنی عملکردی بسیار مهم هستند و نقش اساسی در ارتقاء سلامت و رفاه تغذیه ای دارند. هر جا ممکن باشد ، مصرف ریز مغذی ها باید از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع حاصل شود ، از جمله میوه ها ، سبزیجات و غذاهای منبع حیوانی

آیا در صورت عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، مکمل های ویتامین D مورد نیاز است؟

ویتامین D با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا از طریق رژیم غذایی از منابع طبیعی (مانند ماهی های چرب مانند ماهی ، ماهی تن و ماهی خال مخالی ، روغن کبد ماهی ،  ، پنیر و زرده تخم مرغ) یا از طریق ویتامین D در پوست ساخته می شود.

غذاهای غنی شده یا مکمل های حاوی ویتامین D.

در شرایطی که وضعیت ویتامین D افراد کمبود داشته  باشد یا جایی که غذاهای سرشار از ویتامین D (از جمله غذاهای غنی شده از ویتامین D) مصرف نشود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدود باشد ، یک مکمل ویتامین D در دوزهای دریافتی از مواد مغذی توصیه شده (200 -600 IU بسته به سن) یا طبق دستورالعمل ملی ممکن است در نظر گرفته شود.

 

آیا چای های گیاهی یا مکمل های گیاهی وجود دارد که ممکن است به جلوگیری یا معالجه COVID-19 کمک کند؟

شماره. در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از چای های گیاهی یا مکمل های گیاهی برای جلوگیری یا درمان COVID-19 وجود ندارد.

آیا پروبیوتیک ها می توانند به جلوگیری از COVID-19 کمک کنند؟

 پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که عموماً به غذاها اضافه می شوند یا به عنوان مکمل رژیم غذایی برای اعطای فواید سلامتی استفاده می شوند. با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از پروبیوتیک ها به منظور جلوگیری یا درمان COVID-19 وجود ندارد.

آیا خوردن زنجبیل آیا می تواند به جلوگیری از COVID-19 کمک کند؟

خیر ، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن زنجبیل ، افراد را از COVID-19 محافظت می کند ، وجود ندارد. با این حال ، زنجبیل غذایی است که ممکن است برخی از خواص ضد میکروبی و ضد التهابی داشته باشد.

آیا خوردن سیر آیا می تواند به جلوگیری از COVID-19 کمک کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر افراد را از COVID-19 محافظت می کند. با این حال ، سیر غذایی است که ممکن است برخی از خاصیت ضد میکروبی داشته باشد.

آیا افزودن فلفل به سوپ یا سایر وعده های غذایی می تواند به جلوگیری یا درمان COVID-19 کمک کند؟

خیر هیچ مدرکی وجود ندارد که اضافه کردن فلفل دلمه ای به غذای شما می تواند مانع از درمان COVID-19 شود.

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:13:19