نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تظاهرات پوستی در کووید 19

تظاهرات پوستی در کووید 19 در رسانه ها با توجه ها را به خود جلب کرده است .در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

اظهار نظر: انگشتان پای کووید   و کاوازاکی: 5 علامت جلدی در COVID-19

8 مه ، 2020

 جلوه های پوستی   coronavirus SARS-CoV-2 در مراحل اولیه بیماری همه گیر به رسمیت شناخته نمی شوند ، اما به تازگی در مجلات علمی و رسانه های جهانی مورد توجه  قرار گرفته اند. تظاهرات پوستی گزارش شده از شبه سرمازدگی ، کهیر ، بثورات شبه سرخک  ، بثورات کوچک پوستی ابدار و راش پوستی شبیه دنگو و پلاک ها و ماکول هایی  شبیه پیتریازیس روزه‌آ  است ، می باشد.

  تقریباً مانند HIV و سفلیس ، به نظر می رسد که "بثورات" ناشی از COVID به تعداد زیادی وجود دارند .

 بزرگترین مطالعه منتشر شده تا به امروز ، یک سریال در کشور اسپانیا با 375 مورد است که پنج الگوی بالینی را مشخص کرده است. به دلیل کمبود و حساسیت کم در تست های تشخیصی موجود ، محققان بیماران مبتلا به بیماری تأیید شده و همچنین کسانی که تشخیص بالینی COVID را در مطالعه داشتند قبول کردند. كمتر از نيمي (41٪) بيماران مبتلا به  ضایعه پوستی شبه سرمازدگی ، عفونت با كشت ويروسي مثبت و / يا سرولوژي را تاييد كرده بودند.

 

الگوهای پوستی مرتبط با COVID مشاهده شده

  • قرمزی انتهاها  با وزیکول یا پاستول. به اصطلاح "شبه سرمازدگی"  (19%)موارد
  • بثورات وزیکولار (مانند آبله مرغان)  9 درصد موارد
  • بثورات ماكوپاپولار   47٪
  • کهیر19٪
  •  شبکه ای شدن پوست  یا نکروز  6٪

این محققان دریافتند که بثورات وزیکولی زود هنگام   قبل از هرگونه علائم دیگر در 15٪ موارد در COVID-19 ظاهر می شوند ،. این بثورات در تنه و اندامها پیشرفت می کنند و بیشتر در بزرگسالان میانسال دیده می شوند  ، و به طور معمول حدود 10 روز در بیمار وجود دارند .

  در مقابل ،بثورات شبه سرمازدگی  در انگشتان که مورد توجه بسیاری در رسانه های اجتماعی قرار گرفته است (با استفاده از هشتگ COVIDtoes# )  با تاخیر ایجاد می شود . تقریباً در دو سوم (59٪) از بیماران ، این ضایعات پس از علائم دیگر ایجاد شده است. علیرغم نگرانی زیاد مطبوعات در مورد ضایعات روی انگشتان پا (که ممکن است کمتر دیده شود) ضایعات انتهایی نیز با یک دوره بیماری خفیف تر و سن کمتر  بیمار ارتباط داشته اند . اما شبکه شبکه ای شدن  و نکروز نشان دهنده بیماری شدیدتر و پیش آگهی ضعیف تر  بوده اند .

  بیماران مبتلا به اگزنتم های ماکولوپاپولار (47٪ موارد گزارش شده در این سری) نیز دارای عفونت شدیدتر بودند و معمولاً یافته های پوستی را همزمان با سایر علائم COVID-19 نشان می دهند.

 در انگلستان بیش از دهها کودک - گروهی که قبلاً تصور می کردند از عوارض شدید COVID مصون هستند - با یک بیماری التهابی چند سیستمی با ویژگی های سندرم شوک سمی و بیماری کاوازاکی آتیپیک تظاهر کرده اند  . علائم مشابه کاوازاکی این "سندرم التهابی مرتبط با SARS-CoV-2" شامل  بثورات قرمز رنگ ،التهاب ملتحمه چشم و زبان با تب بالا ، درد شکم و علائم دستگاه گوارش و التهاب قلبی است. 25 کودک دیگر با یافته های مشابه در فرانسه شناسایی شده اند.

 برخی از این کودکان SARS-CoV-2 مثبت را آزمایش کرده اند و یا شواهد سرولوژیکی از عفونت قبلی SARS-CoV-2 داشتند. این یافته ها اخطاری از خدمات ملی بهداشت و انجمن مراقبت های ویژه کودکان را برانگیخت.

 هشدار مشابهی توسط وزارت بهداشت شهر نیویورک پس از  بستری شدن در بیمارستان 15کودک در سنین 2 تا 15 سالگی با علائم   بیماری های سازگار با این سندرم (یعنی بیماری معمولی کاوازاکی ، بیماری کاوازاکی ناقص و / یا شوک)، بین 17 آوریل و اول ماه مه صادر شد و آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای SARS-CoV-2 در چهار کودک از شهر نیویورک مثبت بود. از تاریخ 6 مه 2020 ، تعداد کودکانی که در نیویورک مبتلا شده اند ، به 64 نفر رسیده و موارد دیگر در ایالت های دیگر گزارش شده است.

 انگشتان پا COVID

 از بین تظاهرات پوستی مرتبط با COVID ، انگشتان شبیه سرمازدگی تا به امروز بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. "انگشتان COVID" ابتدا در چین و سپس در اروپا توسط شبکه ای از متخصصین پوست در ایتالیا ، اسپانیا ، بلژیک و فرانسه توصیف شده است. این موارد به طور معمول بر کودکان و بزرگسالان تأثیر می گذارد ، و به صورت برجستگی و پلاک های نواحی انتهایی بدن که قرمزتا بنفش رنگ هستند تظاهر کرده  و عمدتا بر روی انگشتان پا رخ داده  و شبیه پرنیوی ایدیوپاتیک است

https://images.app.goo.gl/5Nt95kvSjCEhnS9L9

سوالی که مطرح می شود این است که این حالت با سرمازدگی معمول چه تفاوتی دارد؟؟؟

سرمازدگی های معمول ، یک وضعیت خوش خیم و خودمحدود  است که با قرمزی انتهای انگشتان شست  پا (و گاهی اوقات انگشتان دست) همراه با تورم ایجاد می شود.
در مقابل انگشتان COVID اغلب در آب و هوای گرم اتفاق می افتد ، شدیدترهستند و خارش ، سوزش و درد دارد و به احتمال زیاد زخم می شود  و برای رفع آن مدت زمان بیشتری طول می کشد.

 ابتدایی ترین سری بیماران که با تظاهر خونرسانی و اکسیژن رسانی کم به انتهای انگشتان گزارش شده اند علائمی نظیر سیاه شدن انگشتان دست و پا،

تاول های پوستی و گانگرن خشک پوستی داشتند. این موارد  از چین ،در هفت بیمار  بدحال بخش مراقبت‌های ویژه از بیماران تنفسی کووید ۱۹ که در اوایل فوریه در ووهان تشخیص و مورد درمان قرار گرفته اند گزارش شده‌اند .

این موارد علاوه بر داشتن تب ،سرفه و تنگی نفس  دچار ضایعات انگشتان دست و پا که به سمت تاول پوست و نکروز پوستی پیشرفت کرده بود .شده اند .

تمام این موارد شواهدی از وضعیت بیش انعقادی و افزایش دی دایمر و  محصولات  تجزیه فیبرینوژن و زمان PT طولانی داشتند

علیرغم درمان با هپارین با وزن مولکولی کم این بیماران پیش آگهی بسیار ضعیفی داشتند و ۵ مورد  از بیماران از ابتدای شروع اختلالات پوستی تا مرگ آن ها ،۱۲ روز طول کشیده است.

داستان کووید 19  و تغییرات پوستی هر روز تغییر میکند و ده ها مقاله در حال انتشار هستند .در حالی که کانون توجه بر روی انگشتان کووید افتاده است آسیب شناسی این اختلال عجیب و غریب و مرموز است.

 بعضی سوال می کنند که آیا این یک تظاهر  کووید است یا یک نشانه اضافه بنام انگشتان قرنطینه است  که در نتیجه راه رفتن با پاهای بدون پوشش در حین قرنطینه در بهار سرد بخشهایی از ایالات متحده  رخ داده  است  . 

بعضی از موارد در واقع ممکن است پرنیوی ایدیو پاتیک باشند که ممکن است به علت مقدار زیاد پوشش رسانه‌ای این یافته، گزارش شده اند  

هیچ یک از موارد بالا و نه  بهار سرد در ایالات متحده نمی‌تواند این واقعیت  که مواردی از این بیماری در آب و هوای گرم و در اشخاصی که سرولوژی و یا پی سی آر مثبت برای کووید 19  داشتند را توجیه کند پرنیوی مرتبط با کووید  ۱۹ با دارو های مشابه نظیر پرنیوی ایدیوپاتیک درمان میشود این داروها شامل کورتیکواستروئیدهای با اثر قوی ،

آسپرین ،بلوکرهای کانال کلسیم موضعی نظیر نیفدیپین و پمادهای نیتروگلیسیرین است .

تصمیم برای درمان تظاهرات پوستی کوبید ۱۹ به علاوه دیگر علائم مشخص کننده آن نظیر تب سرفه و تنگی نفس عدم احساس بو و از دست رفتن احساس مزه و یا تماس با مورد شناخته شده بیماری کووید آسان است این موارد باید با سواب بینی حلقی و تست های سرولوژی مورد ارزیابی قرار گیرند در مقابل افرادی که تظاهرات پوستی مشکوک دارند و در غیر این صورت بدون علائم هستند و فاکتور خطر دیگری ندارند در ناحیه خاکستری قرار می گیرند  آیا این موارد باید مورد تست قرار گیرند؟ آیا باید خود را قرنطینه کنند؟ تا امروزه پاسخ صحیحی روشنی  به این پرسش داده نشده است و و اجماع کاملی وجود ندارد .

منبع : https://www.webmd.com/lung/news/20200508/covid-19-dermatologic-manifestations-more-than-just-a-footprint#4

 Graeme M. Lipper, MD, is a clinical assistant professor at the University of Vermont Medical College in Burlington, Vermont, and a partner at Advanced DermCare in Danbury, Connecticut.

 

 

 

 

 

 

 

 

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات از طریق گفتگوی متنی در واتس اپ

  •  
شیوع بیماری کرونا و لزوم مراقبت بیشتر نیاز به دسترسی به پزشکان با ابزارهای انلاین را بیشتر کرده است .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ ۳۰ هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک 1 ورود به واتس آپ 

لینک 2 ورود به واتس آپ 

 

بروزرسانی: 1399/12/08 23:11:43