نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • برایم کتاب بخوان

در این مقاله ضرورت کتاب خواندن برای کودکان مورد بحث قرار می گیرد.

من در کودکی دوست نداشتم بخوانم.  یادم می آید که از والدینم می خواستم هنگام خواب ، به جای کتاب خواندن ،برایم قصه بگویند و یا آوازی بخوانند . معلمان من نسبت به توانایی خواندن من بسیار نگران بودند و از پدر و مادرم خواستند که مرا در برنامه یادگیری حمایتی برای سواد آموزی ثبت نام کنند . خوشبختانه با کمک آن دوره توانستم تا در کلاس دوم مقطع تحصیلی ابتدایی خواندن را یاد بگیرم .

خوشبختانه شواهدی که تایید می کنند خواندن برای فرزند تان می تواند به توسعه ذهنی و تکامل آنها کمک کند جدید نیست. در دهه 1980 ، مطالعه ای انجام شد كه نشان داد کودکانی که والدین آنها روزانه برای فرزندانشان کتاب  می خواندند بعداً به کتاب علاقه مند هستند خواندن مکرر کتاب برای فرزند شما می تواند تکامل زبانی و آموزش خواندن و نوشتن را در وی حمایت و تقویت کند .
در ۲۰۱۸ مطالعه ای منتشر شد که در آن ۵۵ زوج و فرزندشان تحت پیگیری بلند مدت قرار گرفتند و کودکانی که والدین، برایشان کتاب می خواندند را مورد مطالعه قرار دادند .مطالعه نشان داد میزان کتاب خواندن برای بچه ها در ابتدای کودکی ،به طور واقعی نتایج یادگیری زبان و خواندن و نوشتن را در مدرسه ابتدایی بهبود می بخشد  .
کودکان کم سن و سالی که برایشان کتاب خوانده اند تمایل بیشتری به خواندن در مراحل بعدی زندگی دارند .
این نتایج نشان داد که کودکانی که در سن یک تا سه سالگی بیشتر برایشان کتاب خوانده اند در درک لغات و درک مطلب در کلاس چهارم دبستان تواناترند.

مادری که خود متخصص کودکان است ، می گوید :بزرگترین تفاوت من و فرزندم جذبه بسیار خواندن و کتاب برای اوست .حتی موقعی که شیر خوار بود او از دیدن تصاویر کتاب ها لذت می برد و کتاب را خودش ورق می زد .الان که کودکی نوپاست از من می خواهد تمام روز برایش بخوانم و حتی کتاب خواندن را تقلید می کند . جالب است بدانید حالا که مادر شده ام و برای فرزندم کتاب می خوانم بسیار بیشتر از،زمانی که کودک بودم از خواندن کتاب های کودکان لذت می برم .کتاب خواندن فرصت بی نظیری برای ارتباط،برقرار کردن و در آغوش گرفتن کودکتان است

من هر هفته دو کتاب کودک برای فرزندم می خوانم .قبل از خواب فرصت بی نظیری است و در کنار سایر امور معمول قبل از خواب مثل مسواک زدن جایی هم به خواندن کتاب داده ام .وقتی کتاب را می خوانم تصاویر کتاب را توضیح می دهم معانی لغات را می گویم و بین کتاب و تجارب شخصی فرزندم ارتباط،برقرار می کنم این شیوه به تکامل زبانی کودک کمک می کند.

This post was co-authored by Suzanne Black, MD
BSc and Stephanie Liu, MD, MSc, CCFB BHSc.